Öppna kategorin

HVO Diesel

102 inlägg 70464 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Surabaron  
#378441 Du kan redan idag köpa HVO diesel i Göteborg: SÅIFA på Importvägen 24 samt ett par OKQ8 mackar i Göteborg och Kungälv har också HVO. Tyvärr har jag inte adressen till OKQ8 men ring OKQ8 08 506 80 000 så får du adressen.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Surabaron  
#378449 OKQ8 på FALUTORGET i Göteborg har HVO diesel och det finns dessutom på ytterligare tre OKQ8 i Göteborgsområdet. Se på OKQ8's hemsida.

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

rikard_e  
#378454 Nu har några av våra kunder kört på HVO-diesel ett tag, jag servar deras bilar regelbundet och kan inte se några problem än. Förutom att man varje gång får en chock då jag tror att bränslefiltrena är fyllda med vatten då bränslet är färglöst. :lol:

Det känns mindre klibbigt, brukar få på händerna, och upplever att det är lättare att få bort än andra dieselsorter.

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378455 @Surabaron där ser man. Blir till att testa. Tack!

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Surabaron  
#378471 Varsågod Dank! Du kommer också att "älska" HVO dieseln dels för att det är oerhört klimatsmart och dels för att motorn blir betydligt mer lättstartad i kyla och går dessutom tystare.

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Krokmark  
#378497 Var finns HVO runt Växjö?
Alvesta har en tank men där behöver man ha tankkort via lastbilscentralen.

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Surabaron  
#378505 På TRB kan du tanka HVO i Växjö, se länk:

http://trb.se/2015/01/30/invigning-av-t ... d-hvo100-växjö-och-Älmhult/

Generellt när man söker HVO tankställen är det enkelt att söka via de stora bensinbolagens hemsidor tex:

WWW.okq8.se
WWW.preem.se
WWW.statoil.se

De flesta oljebolagen har HVO diesel på några ställen. Utöver dessa sökvägar ska man naturligtvis googla så finner man även mindre fristående oljebolag med fristående pumpar där det finns HVO diesel.

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

rikard_e  
#378626 Någon som vet hur HVO blandar sig med olja när man häller det direkt i tanken?

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Surabaron  
#378633 Jag har inte själv testat att blanda olja med HVO men eftersom HVO har precis samma kemiska uppbyggnad som fossil olja så blandar sig HVO precis lika bra som annan diesel med oljan dvs oljan blir bara lite tunnare beroende på oljan viskositet.

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378637 Hur funkar HVO diesel för oss som tankar traktorn ganska sällan under vissa årstider?

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Surabaron  
#378665 Vi har en snart 60 år gammal traktor som vi kör med HVO diesel sedan några år tillbaka med utmärkt resultat. HVO dieseln innehåller inga komponenter som kan bilda alger tillskillnad från "vanlig" diesel som kan drabbas av alger om den lagras länge eller på olämpligt vis. HVO diesel absorberar ej vatten och kan därför lagras under många år utan att kvaliteten försämras dvs den är mycket lagringsstabil.

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Surabaron  
#378667 HVO diesel har betydligt bättre kallstartegenskaper än vanlig diesel eftersom HVO har högre sk cetanvärde dvs den är högoktanig.

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382021 Sveaskog ställer om till HVO http://www.sveaskog.se/press-och-nyhete ... fornybart/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Beavern  
#382028 Med dagens motorer och regler som kräver adblue och nästa steg även partikelfilter.
Om man annvänder HVO krävs adblue och så småningom partikelfilter då oxå?
Eller är det något som tack vare HVO kan avveklas?

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Surabaron  
#382052 Jag vet ej om man kan avstå från adblue då man kör på HVO men givet att adblue regenererar filter och renar avgaserna så är det troligtvis klokt att fortsätta att tillföra den som vanligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).