Öppna kategorin

Diskussioner om kriget i Ukraina

726 inlägg 105896 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Älgfoderodlare  
#838701 Jag lyssnade just igenom hela intervjun, o kan bara säga att det var bra att någon i klartext säger vad som behöver göras. I det läget som Ryssland är nu, med uttröttade soldater, brist på material, bristande ledning, så skulle ett gemensamt NATO engagemang i Ukraina kunna avgöra detta krig. Som han säger, så är Rysslands kärnvapen mer aktiva / effektiva när de inte används, utan mer i avskräckande / hotande syfte. Men att de förmodligen inte kommer att användas om ett gemensamt o distinkt ställningstagande / agerande från EU / NATO kommer till stånd. Effekten skulle istället kunna bli att Ryssland destabiliseras o det sker en politisk o militär implosion av deras samhällsordning. Det är ju trots allt Putin som står bakom detta o inte det ryska folket.
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 31 mar 2024, 11:58, redigerad totalt 1 gång.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Tor R  
#838703 Fredsavtal är vad Ukraina måste bestämma själva när de vill börja, inte för någon annan att besluta om dem. De har trots allt blivit attackerade, inte en, utan två gånger.
Avtal med Ryssland så länge Putin är president är inte värt bläcket.

Allt detta med att vi kan få en kärnvapenbomb i huvudet, den risken har varit lika stor från dag ett, hittills har det funnits ett hot i hopp om att vi inte ska stötta Ukraina med vapen och utrustning. Om Putin trycker på knappen är det ingen som vet, och vi ska inte tänka på det heller.

Jag är mer orolig om Trump vinner valet igen, då får vi i alla fall reda på hur det är att stå ensam.

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

rokon  
#838717 En del minnen dyker upp bland annat låten Fred med Imperiet
Är vi verkligen säkra på det.........................................
Fred (Live)
Imperiet
Fred Orionteatern -85
https://youtu.be/05dBLaQNcEQ?si=oBkP3HNPgbPQzIMS

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

morco  
#838747 Då så, har idag klyvt den ved som jag själv inte behöver nästa vinter, lite svårt att avgöra hur mycket man har liggande runt om i gallringarna innan man kört hem det.

I år säljs den veden till förmån för Ukraina, 6 kubik blev det och jag hoppas det ger 4000 spänn till Drones2Ukraine

Det här är pengar jag inte haft, lite träning för mig som kontorsråtta och någon kommer värma sitt hus med gott samvete nästa år!

https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... 1203909341

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

skogshare  
#838756
Tor R skrev: Jag är mer orolig om Trump vinner valet igen, då får vi i alla fall reda på hur det är att stå ensam.


Ja, den demokratiskt sinnade delen av världen krymper verkligen med skrämmande hastighet, precis som glaciärerna och isarna runt polerna. Populismen breder ut sig och omöjliggör ett rationellt politiskt agerande. Var ska väl allt detta sluta och vad kommer nästkommande generationers dom att bli över vår förödande brist på kompetent och långsiktigt, globalt ansvarstagande?

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838761
Tor R skrev:Jag är mer orolig om Trump vinner valet igen

Amerikanarna har ju lite då och då haft förmågan att välja en komplett stolle som president men för det mesta brukar det bara bli en parentes i historien och stollarnas politik har ganska snabbt förpassats till historien bakgård.

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

generationsskifte  
#838772
Tor R skrev:
Jag är mer orolig om Trump vinner valet igen, då får vi i alla fall reda på hur det är att stå ensam.


Varför? Vi hade en mycket lugnare värld när den "stollen" hade makten förra gången.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

jannee  
#838787 Trump och Putin är stöpta i samma form, det är alla vi andra som får lida för deras godtycke, så enkelt är det , fattar DU !!!!!

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Björn T  
#838792
1711976204_1000002693.jpg
Så här ska det se ut, då får man nobels fredpris.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Alvarsson  
#838793
skogshare skrev:
Tor R skrev: Jag är mer orolig om Trump vinner valet igen, då får vi i alla fall reda på hur det är att stå ensam.


Ja, den demokratiskt sinnade delen av världen krymper verkligen med skrämmande hastighet, precis som glaciärerna och isarna runt polerna. Populismen breder ut sig och omöjliggör ett rationellt politiskt agerande. Var ska väl allt detta sluta och vad kommer nästkommande generationers dom att bli över vår förödande brist på kompetent och långsiktigt, globalt ansvarstagande?


Historiens dom över dagens fega och ryggradslösa samhälle kommer att bli brutal. Det blir som på 30 talet, det blir en krasch kanske flera, dock oklart i vilka former och skepnader.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Tor R  
#838794
generationsskifte skrev:
Tor R skrev:
Jag är mer orolig om Trump vinner valet igen, då får vi i alla fall reda på hur det är att stå ensam.


Varför? Vi hade en mycket lugnare värld när den "stollen" hade makten förra gången.

Skillnaden är hur Trump skulle välja att stödja, med största sannolikhet förbise Putins aggression.
Han gjorde det bra i Helsingfors.....
Han gjorde det bra när han träffade Nordkorea också.....

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Tor R  
#838796 Jag vill bara att fred och människor ska ha det bra, och jag tror inte att Trump är presidenten för att införa sådana saker.

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Badger  
#838798
Tor R skrev:Jag vill bara att fred och människor ska ha det bra, och jag tror inte att Trump är presidenten för att införa sådana saker.


Trumps "deals" är bara bra för Trump. Hans "deal" med Israel och Gaza gick "toppen". Ge Netanyahu allt han önskat och inget till Gaza. Spiksäkert upplägg för att driva Hamas till att genomföra ett av historiens vidrigaste attentat och dra igång det chaos som är där nu. Och det är nog exakt vad hans lösning för fred med Ryssland skulle bli någon korkad eftergift till Putin så han kan ladda om och fortsätta invadera om nåt år.

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Björn T  
#838801 Han startade inga krig förra gången han var president i alla fall.
1711983006_1000002388.jpg

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Tor R  
#838805
Björn T skrev:Han startade inga krig förra gången han var president i alla fall.
1711983006_1000002388.jpg

Det är verkligen sant att han inte startade ett krig, och Biden har inte gjort det.

Frågan är vem man vill ha som president när det blir konflikter på jordklotet.

Det hade varit bäst för alla om det hade funnits andra kandidater än dessa två, i Bidens fall ålder, i Trumps fall vad som finns där uppe.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).