Öppna kategorin

Skogsforums nyårslöfte 2026: För landsbygdens bästa

85 inlägg 8578 visningar 26 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums nyårslöfte 2026: För landsbygdens bästa

Nyborg  
tallen100 skrev:Ja det finns ju nästan inget annat att läsa troligen pga att största delen av de vettiga skribenterna tröttnat.
Och trolltrådarna lockar endast fram de sämsta sidorna av de som läser skiten, för när något inte passar "snurrpastorns" tro och tycke så drar han igång med sina fultolkningar och diverse falska tillmälen. Det blir omöjligt att föra en diskussion och den dåliga stämmningen är ett faktum.

Men det är ju inte mycket lönt att bemöta något av trollen, det är ju bara en del i att förlänga den dåliga stämningen...

Användarvisningsbild

Erre  
#903649Men nu väntar vi ju alla spänt på hur sfo ska stå upp för landsbygdens bästa.

Upp till bevis F o T.

Användarvisningsbild

Nyborg  
Erre skrev:Men nu väntar vi ju alla spänt på hur sfo ska stå upp för landsbygdens bästa.

Upp till bevis F o T.

Håller med.

cassandra  
Nyborg skrev:
tallen100 skrev:Ja det finns ju nästan inget annat att läsa troligen pga att största delen av de vettiga skribenterna tröttnat.
Och trolltrådarna lockar endast fram de sämsta sidorna av de som läser skiten, för när något inte passar "snurrpastorns" tro och tycke så drar han igång med sina fultolkningar och diverse falska tillmälen. Det blir omöjligt att föra en diskussion och den dåliga stämmningen är ett faktum.

Men det är ju inte mycket lönt att bemöta något av trollen, det är ju bara en del i att förlänga den dåliga stämningen...

För en sällananvändare vore det förnämligt att få ett exempel på en sådan tråd som åsyftas här. Detta för att bättre förstå vad diskussionen handlar om.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#903678Tex Vi har aldrig haft så lite skog.

Användarvisningsbild

Nyborg  
#903679Elen blir nästan gratis, Den gröna omställningen tex

cassandra  
#903685Tack bägge, ska studera..

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#903730Det har kommit väldigt mycket att läsa i den här tråden – och det säger något positivt: Skogsforum berör, och många bryr sig om att det ska fungera. Tack!

Vi tar med oss två saker samtidigt. För det första: när några återkommande trådar blir rundgång med hårda ord och pajkastning så sjunker nyttan och det blir svårare att hitta det många kommer hit för – skogsskötsel, maskiner, praktik och erfarenheter. För det andra: vissa “evighetsämnen” är relevanta i vår tid. Energi, omställning och samhällsfrågor påverkar även skogen. Skillnaden mellan värde och förlust ligger därför sällan i ämnet, utan i tonen, formatet och hur mycket det tillåts ta över.

Det är därför vi inte kommer bygga en ekokammare eller driva Skogsforum genom ultimatum eller efter vem som låter mest i en enskild tråd. Vi kommer i stället vara tydligare med beteenden som förstör diskussioner, och vi jobbar med nya funktioner och bättre struktur så att vardagsflödet blir mer skogligt och mer användbart för fler. Det måste göras stegvis – stora ändringar för snabbt skapar ofta mer irritation än förbättring, även när intentionen är god. En uppdatering är planerad men inte klar. Det tar som sagt tid.

Bakgrunden är att vi är mitt i ett skifte som ingen kunde räkna fullt ut med för bara några år sedan: Stigande timmerbrist i Europa har förändrat marknaden, digitalisering gör att data finns överallt, AI gör att den kan tolkas på nya sätt, och EU:s miljöregelverk har ändrat spelplanen på bara några år. I en sådan tid behövs mer sållning, metod och praktisk nytta – och mindre rundgång.

En del av friktionen vi ser är också ett samtidsfenomen: många kommer in med helt olika informationsflöden och “sanningar” från olika hörn av nätet, och när de möts smäller det rejält. Vår uppgift är att göra det lättare att mötas i sakfrågan, och svårare att fastna i bruset. Samtidigt som vi anser det viktigt att fler inser att det finns mer än en “sanning”.

Vi står fast vid nyårslöftet: mer nytta för skogsägare och fler som lever nära skogen. Om vi ska ta den här tråden tillbaka till det den var tänkt för så finns det några stora, konkreta frågor där vi gärna vill samla kunskap, erfarenheter och idéer under 2026:

– Hur stärker vi den enskilde skogsägarens roll i en föränderlig virkesmarknad och undviker att transparensen backar?

– Hur skapar vi mer förutsägbarhet i processerna kring avverkningsanmälningar och överklaganden, så att det går att planera som skogsägare?

– Vilka skötselval och praktiska råd är mest relevanta för att öka tillväxten och göra skogen robust i ett förändrat klimat?

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#904453Jag har delat tråden för att hålla nyårslöftet och förbättringsförslag samlade. Diskussionen om moderering/forumkultur fortsätter här: Meta: moderering, flöde och forumkultur

TS
Användarvisningsbild

Rockhans  
#904658Jag vet inte hur det var tidigare men för mig som är ganska nybliven skogsägare är Skogsforum en guldgruva med information om sånt jag behöver veta om allt ifrån skogsskötsel, motorsågar och skogsmaskiner till ekonomi, juridik och politik. Jag håller inte med om allt men det är som det ska vara. Om jag inte hittat vad jag sökt och ställt en fråga har jag oftast fått bra svar av insatta forummedlemmar. Trådar jag inte gillar håller jag mig borta ifrån.

Så, Torbjörn och Fredrik, fortsätt ert värdefulla arbete! Jag är med under 2026!

Hans

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#904661Tack Hans! Och idag införde vi Känsliga rummet så var och en kan bestämma själv om man vill vara med/se de känsliga trådarna. Standard är att man inte gör det, här kan man läsa mer: Nu införs Känsliga rummet

TS

Hema  
#904663Kommer dessa trådar vara googlingsbara?

WarPeter  
#904665Väldigt skönt att slippa se dom i flödet på mest aktiva trådar. Bra jobbat!

Användarvisningsbild

Nyborg  
#904669Det får jag också hålla med om. Då kanske det blir lite som förut, hoppas bara att det finns fler som uppmärksammar detta. /Johan

tallen100  
#904671Det var bra, då väljer var och en om dom vill se eländet eller ej.
Och själva forumet borde kunna bli trevligare igen.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).