Öppna kategorin

Skogsforums nyårslöfte 2026: För landsbygdens bästa

85 inlägg 8561 visningar 26 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen kretsar kring Skogsforums framtid och utveckling under 2026, där forumets administratörer uttrycker vilja att göra det mer användbart för skogsägare och näringen, utan att öka “bruset” eller kompromissa med integritet och reklamprinciper. Ett återkommande tema är vikten av att diskutera virkespriser, vilket vissa deltagare uppskattar som centralt medan andra upplever det som överdrivet.

Flera användare lyfter fram problem med “troll” och nedskräpning av forumet genom irrelevanta ämnen som elbilar och vindkraft, vilket skapat frustration och gjort att många aktiva medlemmar tröttnat eller lämnat. Kritiken riktas också mot modereringen, där vissa anser att forumet inte hanterar oseriösa eller provocerande inlägg tillräckligt effektivt.

Administratörerna svarar med att införa ett “Känsliga rummet” för att avskilja kontroversiella eller känsliga trådar, vilket många välkomnar som ett steg mot bättre fokus på skogsrelaterade ämnen. Diskussionen visar en tydlig konflikt mellan de som vill ha ett strikt fokuserat skogsforum för praktiska frågor och de som tillåter bredare samhällsämnen kopplade till skogen.

Det finns en önskan om att forumet ska återgå till sitt ursprungliga syfte som en plats för erfarenhetsutbyte och konkret skogsskötsel, samtidigt som det erkänns att skiftande marknad och regelverk kräver nya diskussioner. Trots meningsskiljaktigheter finns en gemensam vilja att förbättra forumet, även om uppfattningarna om hur det ska ske skiljer sig åt.

Sammanfattningsvis handlar tråden om att balansera traditionella skogliga diskussioner med nya ämnen och att hantera forumkultur och moderering för att skapa en mer givande och relevant mötesplats för skogsintresserade.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥🔥 4/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟥 4/5
🎭 Tonalitet: Ibland skarp och frustrerad men överlag saklig och konstruktiv.
📌 Diskussionstyp: Skoglig debatt

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2026-01-20 22:11 | data: 1)
Användarvisningsbild

Skogsforums nyårslöfte 2026: För landsbygdens bästa

Fredrik Reuter  
#9032532026 vill vi växla upp Skogsforum. Inte genom mer brus, utan genom att göra forumet ännu mer användbart för skogsägare, maskinförare, entreprenörer och alla som lever nära skogen. Vi skriver den här tråden som ett nyårslöfte – men också som en tydlig förklaring av vad Skogsforum är, och vad vi inte tänker bli.

Skogsforum ska vara en safe-haven i ett medielandskap där mycket handlar om spårning, profiler och tredjepart. Vi kör noll tredjepart, säljer inga uppgifter och har aldrig gjort det. Vi vill att du ska kunna läsa, diskutera och vara medlem utan att känna att du själv är varan. Det här är en principfråga för oss, och vi tänker fortsätta på samma linje även när omvärlden gör det svårt.

Samtidigt vill vi vara helt ärliga med hur Skogsforum fungerar ekonomiskt. Vi driver verksamheten på annonser. Punkt. Inga dolda agendor, inga “sponsrade åsikter” och ingen betalar oss för att styra diskussioner i en viss riktning. Vår affär är ovanligt rak: det ska finnas köpstarka köpare till våra annonsörer, och det hänger i grunden ihop med att människor på landsbygden och i skogsnäringen har möjlighet att investera, köpa, sälja och utvecklas. Det är därför den mest korrekta sammanfattningen blir: vi tjänar pengar när ni tjänar pengar. Klassiskt “vinna-vinna” scenario.

Och ja – vi får ibland höra att vi “tjatar om virkespriser”. Vi fattar reaktionen, men för oss är virkespriser inte ett ämne vi tar upp för att fylla yta. Det är en av de mest konkreta temperaturmätarna på hur skogsekonomin mår, och det påverkar beslut, investeringar och vardag för fler än nästan något annat. När vi återkommer till det är det för att det spelar roll på riktigt – och för att transparens kring marknaden gör skogsägare starkare, inte svagare.

Nyårslöftet från oss är att fortsätta bygga Skogsforum som en plats där nytta går före poserande, där diskussioner får vara ärliga, och där du kan känna att det här är “vårt” forum snarare än någon annans kanal. Men vi vill också göra det lättare att vara delaktig, även för dig som tycker det är jobbigt att skriva eller inte orkar kommentera långa trådar.

Om du vill göra en minimal insats som ändå gör skillnad under 2026: logga in och gilla det du gillar. Det räcker som start. Kommentera när du vill, när du har något att tillföra eller bara känner för det. Vår förhoppning är att fler går från passiv läsning till små tecken på liv – för det är så forum blir bättre, tråd för tråd.

Skriv gärna i den här tråden vad du vill att Skogsforum ska bli bättre på under 2026, eller vad du vill se mer och mindre av. Vi läser, och vi tar det på allvar.

TS

Re: Skogsforums nyårslöfte 2026: För landsbygdens bästa

björkborn  
#903255Tack för det gångna året. Har inte missat en enda fredagspodd. Lite för mycket virkesprisdiskussioner har det varit, men alltid trevligt! Skulle gärna se lite mer av det ni nog själva tänkt er; "För landsbygdens bästa". Jag såg i senaste Land Lantbruk en notis om att Älvdalens besparingsskogs alla avverkningsanmälningar under 2025 blivit överklagade av Naturskyddsföreningen. Vad innebär det för den landsdelen/älvdalen? Det blir säkert väldigt svårt att hitta köpare till eventuella skogsfastigheter som är till salu. Jag skulle inte köpa nåt däruppe i alla fall. Finns säkert andra delar av landet där Naturskyddsföreningen och andra sätter käppar i hjulet för "landsbygdens bästa". Prata även gärna lite mer om övrig skogsskötsel som ex.vis föryngringsmetoder, olika röjningside'er mm mm. Lycka till med 2026!

cassandra  
#903260Tack för denna uppriktiga varudeklaration! Den gör oss trygga i att Skogsforum ska förbli den närmast unika mötesplats som det varit sen start. Ingen annan näring, såvitt jag vet, har tillgång till ett forum som så entydigt lämnar öppet för alla åsikter och samtidigt försvarar utövarnas intressen. Ni gör helt enkelt en enastående insats för Sveriges landsbygd och skogsbrukarna.

Sen finns det invändningar mot allt skrivande om virkespriser. Jag kan på intet sätt hålla med. Detts är den enskilt viktigaste frågan för oss virkesleverantörer och vi har under många år haft en konstlat låg nivå. Tack vare bl a Skogsforum har vi nu uppnått en bättre situation som mera liknar en fungerande marknad.

Så fortsatt prisbevakning men också mera om den ökade polariseringen mellan brukande och bevarande. Industriskogsbruket har blivit alltmer brutalt, åtm i delar av landet och trots alla vackra ord, det måste finnas en mellanväg där brukande och hänsyn kan gå hand i hand.
Senast redigerad av cassandra tor 08 jan 2026, 08:09, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Hypro450xl  
#903321Tack för det gångna året
Har aldrig missat en fredags podd.
Tycker det är bra ni tar upp virkespriser för jag tror inte det hade vart dom priserna annars.
Har vart skogsägare i 40 år med bedrövliga priser, men de två sista två åren har man ju fått ganska bra betalt för sitt jobb i skogen.

Användarvisningsbild

Nabben  
#903361Jag skulle gärna se mer av er i den offentliga debatten. Även om det inte råder några tvivel om var er lojalitet främst ligger så känns ni sakliga och balanserade och dessutom med bra spännivdd. Det är inte bara virkespriser utan allt från ekonomi, lagstiftning, miljörfrågor, industridelen av skogbruket osv.

Samtidigt måste jag reservera mig om jag missat att ni redan är på den spelplanen. Sen vet jag inte heller hur man praktiskt gör sig efterfrågad av media för att få förmedla sina åskiter/frågor/sakkunskap.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#903373Lyssnar oxå varje fredagspodd o kan väl instämma i föregående inlägg från andra medlemmar.
Dock skulle ja vilja höra lite mer att ni tar in folk o intervjuade i podden som håller på i hela kedjan av skogsbruket. Speciellt när ni tar upp ett ämne som berörs inom skogen,ja ta då in nån intressant person/personer som berörs av det hela. Exv drabbade markägare som fått avslag på sina anmälningar hur dom upplever det hela, eller kommer det nån forskarrapport inom skogsbruket så bjud in nån intressant forskare som e insatt i ämnet.

Tack för ett bra Skogsforum 👍

Tralsmo  
#903378Ja är ochså väldigt nöjd med skogsforum.

De här med poddar å videor orkar ja sällan lyssna eller titta på.
Ja föredrar å läsa om saker som intresserar mig.
Youtube tex använder ja ytterst sällan å bara i nödfall.

Ibland får ni forumägare kritik, kan vara både befogad å obefogad enligt min mening.
Sånt råkar vi ut för allihopa å de får man leva med.
"Fultrådarna," är ett exempel men ja tycker de är ganska lätt att hoppa över dom ointressanta.
Den ja hålls med kan man faktiskt lära sig ett å annat i ( framförallt oskogliga saker) men ja ska inte infektera denna tråd me de.

Era artiklar å tester är väldigt bra gjorda å intressanta oavsett om man håller med eller inte i de som skrivs.
När ni är ödmjuka inför era åsikter så ökar trovärdigheten men därmed inte sagt att de finns åsikter som går att förhålla sig ödmjukt till.

Ja kommer å fortsätta å läsa skogsforum å är inte pedant när de gäller hur man uttrycker sig.

Det är inte så lätt att skriva de man egentligen tycker. Kan bli rätt stelbent ibland å de får man ha förståelse för.

De här med att gilla kommentarer har ja försökt å få en strategi i men de är lönlöst å fallerar hela tiden så nu har ja gett upp den saken.

Användarvisningsbild

Erre  
Fredrik Reuter skrev:2026 vill vi växla upp Skogsforum. Inte genom mer brus, utan genom att göra forumet ännu mer användbart för skogsägare, maskinförare, entreprenörer och alla som lever nära skogen. Vi skriver den här tråden som ett nyårslöfte – men också som en tydlig förklaring av vad Skogsforum är, och vad vi inte tänker bli.

Skogsforum ska vara en safe-haven i ett medielandskap där mycket handlar om spårning, profiler och tredjepart. Vi kör noll tredjepart, säljer inga uppgifter och har aldrig gjort det. Vi vill att du ska kunna läsa, diskutera och vara medlem utan att känna att du själv är varan. Det här är en principfråga för oss, och vi tänker fortsätta på samma linje även när omvärlden gör det svårt.

Samtidigt vill vi vara helt ärliga med hur Skogsforum fungerar ekonomiskt. Vi driver verksamheten på annonser. Punkt. Inga dolda agendor, inga “sponsrade åsikter” och ingen betalar oss för att styra diskussioner i en viss riktning. Vår affär är ovanligt rak: det ska finnas köpstarka köpare till våra annonsörer, och det hänger i grunden ihop med att människor på landsbygden och i skogsnäringen har möjlighet att investera, köpa, sälja och utvecklas. Det är därför den mest korrekta sammanfattningen blir: vi tjänar pengar när ni tjänar pengar. Klassiskt “vinna-vinna” scenario.

Och ja – vi får ibland höra att vi “tjatar om virkespriser”. Vi fattar reaktionen, men för oss är virkespriser inte ett ämne vi tar upp för att fylla yta. Det är en av de mest konkreta temperaturmätarna på hur skogsekonomin mår, och det påverkar beslut, investeringar och vardag för fler än nästan något annat. När vi återkommer till det är det för att det spelar roll på riktigt – och för att transparens kring marknaden gör skogsägare starkare, inte svagare.

Nyårslöftet från oss är att fortsätta bygga Skogsforum som en plats där nytta går före poserande, där diskussioner får vara ärliga, och där du kan känna att det här är “vårt” forum snarare än någon annans kanal. Men vi vill också göra det lättare att vara delaktig, även för dig som tycker det är jobbigt att skriva eller inte orkar kommentera långa trådar.

Om du vill göra en minimal insats som ändå gör skillnad under 2026: logga in och gilla det du gillar. Det räcker som start. Kommentera när du vill, när du har något att tillföra eller bara känner för det. Vår förhoppning är att fler går från passiv läsning till små tecken på liv – för det är så forum blir bättre, tråd för tråd.

Skriv gärna i den här tråden vad du vill att Skogsforum ska bli bättre på under 2026, eller vad du vill se mer och mindre av. Vi läser, och vi tar det på allvar.

Ja när man ändå får önska eller ha en åsikt.

Jag hoppas att SFO 2026 kommer back to basics.
Dvs. ett forum för oss som kämpar med vår skog och vår mark.
Forumet ska inte vara en klubb för inbördes beundran. Vi ska tåla att ifrågasättas. Men det finns nog bättre personer att föra den talan än en speciell person jag har i åtanke. Ska man kritisera oss ska man åtminstone ha lite koll på saker. Och inte bara tjabba skit.

Sen är det ju frågan om vi ska diskutera elbilar i åratal?
Finns nog bättre forum för sånt.

Vill ni få tillbaka hardcore skogsmänniskor här får ni nog visa att det är ett forum för just detta folket.
Annars förstår jag inte varför man ska dela sin vardag och allt sitt arbete i sin skog.

Sträck på er alla som kämpar. Om det är med plantering, röjning, gallring eller avverkning. Ni gör något bra. Å det ska vi inte få skit för på ett Skogsforum.

God fortsättning på er alla.
Önskar er allt det bästa.

Användarvisningsbild

hlb  
#903474Erre, Trots att jag slutat att skriva på SFO, måste jag få tala om hur mycket jag uppskattar ditt inlägg. Precis vad jag också tycker. och jag är inte ensam. GOD FORTSÄTTNING alla.
För övrigt har jag nu, under mycket lång tid, analyserat inläggen från den "specielle personen" och är rätt övertygad om att han inte finns i verkligheten utan är mera en klickgenerator.
Senast redigerad av hlb fre 09 jan 2026, 18:07, redigerad totalt 1 gång.

isteskog  
#903476Mitt nyårslöfte är att skriva mer här den dagen då SvammelUlf och ElAlvarsson hittar andra Forum än detta att skriva (skita ner) på...... 😉

Alvarsson  
#903478Ja, har man svårt för andras åsikter är inga Forum lämpliga.

isteskog  
Alvarsson skrev:Ja, har man svårt för andras åsikter är inga Forum lämpliga.
Tycker faktiskt att du kan gå till andra forum med dina elinlägg, det finns bättre forum än Skogsforum för det! Håller helt med Erre!

Alvarsson  
#903482Du får tycka precis vad du vill. Du sköter ditt så sköter jag mitt!

tallen100  
isteskog skrev:Mitt nyårslöfte är att skriva mer här den dagen då SvammelUlf och ElAlvarsson hittar andra Forum än detta att skriva (skita ner) på...... 😉

Mycket bra skrivet, de allra flesta tycker nog likadant. 👍
Tänk så mycket trevligare och intressantare det var här innan trollen tilläts ta över en stor del av forumet...

Alvarsson  
#903484Tänk att olika åsikter är så obekvämt, för vissa!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).