mån 29 dec 2025, 22:00#902498Var och kollade en del av ägorna idag (norra österbotten/Finland) och hittade inga större områden vältad skog mestadels beståndskanter i vindriktningen som fått sig.
Största skadorna är i nygallrade tallskogar på fastmark vissa blivit så glesa att det kan vara aktuellt att slutavverka.
Intrycket jag fick idag är att det ligger en hel del virke ute i bygdern men att det är för lite i de flesta fall att ta dit 2 maskiner för att upparbeta åt en enskild skogsägare.
Om det skall lämna något netto åt någon part så krävs det nog att man lyckas samordna så mycket det går så maskinerna kan hjula mellan objekten.
Öppna kategorin
Stormen Johannes
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
mån 29 dec 2025, 22:20#902500Det har varit ett par intensiva dygn i Dalarna. Jag och tre kollegor åkte upp från falköping i lördags till Leksand för att hjälpa till. Har varit slitsamt och lång dag. Men i morgon far vi hemåt.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
mån 29 dec 2025, 22:48#902501Kapat mej fram timtals idag för en biltaxering av skiftena i Orsa. Tog närmare bygden upp till områdena 3-400möh. Vi har i övrigt väldigt skiftande topografi mellan 170 upp till vidsträckta +600m lägen, öppna myrar och djupa dalgångar. Så det lär variera hur det tagit.
Vi har ju haft tur tidigare stormar men nog ser det nu ut som den värsta här på femtio år, som jag vet. Dock har jag inte sett trasiga bestånd annat än nygallrat/ naturträd/skärm. Bilder från Gävleborg och uppöver kusten har visat totalskador jag inte sett här idag.
Det ser ut på många håll att det stundar en mycket tråkig/ineffektiv/ omöjlig plockhuggning över stora arealer.
Vad ska nu råda? Lagens maxnivå på m3sk kvar på backen eller dödvedslobbyns pågående upprustning av skogens dödgrävararme’er. Jag tror det kommer bli mycket liggande kvar i våra marker. Så nån blir ju glad i alla fall. Kanske också SVS som ska sitta på kontor och noggrant granska utförliga vädjanden om undantag från 6v regeln? Eller kanske dom tycker dom har det värst som förväntas prestera snabbläsning av pärmvis med på sommarkurser ideellt gjorda NSF-inventeringar som väntar på att en matchande hyggesanmälan skulle komma. Vilken rävsax för SVS.
Imorgon ska sågen få sin kärlek men nu ska jag sova gott.
Heja Sverige.
Vi har ju haft tur tidigare stormar men nog ser det nu ut som den värsta här på femtio år, som jag vet. Dock har jag inte sett trasiga bestånd annat än nygallrat/ naturträd/skärm. Bilder från Gävleborg och uppöver kusten har visat totalskador jag inte sett här idag.
Det ser ut på många håll att det stundar en mycket tråkig/ineffektiv/ omöjlig plockhuggning över stora arealer.
Vad ska nu råda? Lagens maxnivå på m3sk kvar på backen eller dödvedslobbyns pågående upprustning av skogens dödgrävararme’er. Jag tror det kommer bli mycket liggande kvar i våra marker. Så nån blir ju glad i alla fall. Kanske också SVS som ska sitta på kontor och noggrant granska utförliga vädjanden om undantag från 6v regeln? Eller kanske dom tycker dom har det värst som förväntas prestera snabbläsning av pärmvis med på sommarkurser ideellt gjorda NSF-inventeringar som väntar på att en matchande hyggesanmälan skulle komma. Vilken rävsax för SVS.
Heja Sverige.
mån 29 dec 2025, 22:53#902503
@Boman:
Hur är det nu, är det Vattenfall eller Ellevio (f.d. Fortum) som har områdeskoncession för lokalnätet där uppe?
MVH
Alias
Boman skrev:Det har varit ett par intensiva dygn i Dalarna. Jag och tre kollegor åkte upp från falköping i lördags till Leksand för att hjälpa till. Har varit slitsamt och lång dag. Men i morgon far vi hemåt.
@Boman:
Hur är det nu, är det Vattenfall eller Ellevio (f.d. Fortum) som har områdeskoncession för lokalnätet där uppe?
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
mån 29 dec 2025, 23:07#902505Hela vägen mellan Hudiksvall och Järvsö såg ganska dyster ut. Bifogar bild från Järvsö.
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
tis 30 dec 2025, 05:44#902512
Ska ja vara ärlig har ja inte en aning ja har varit utlånad till dala Energi. När ja kom upp var det ca 7000 utan ström på deras nät när ja la mej I går var det nere på 126st. Med det är synd om skogsägare här uppe. Lider med dom. Med det är imponerande hur positiva alla bofasta är här uppe som vi har stött på. Dom som gnäller och klagar är inresta sommar stugas ägare ofta från Stockholms området.
alias skrev:Boman skrev:Det har varit ett par intensiva dygn i Dalarna. Jag och tre kollegor åkte upp från falköping i lördags till Leksand för att hjälpa till. Har varit slitsamt och lång dag. Men i morgon far vi hemåt.
@Boman:
MVH
Alias
Ska ja vara ärlig har ja inte en aning ja har varit utlånad till dala Energi. När ja kom upp var det ca 7000 utan ström på deras nät när ja la mej I går var det nere på 126st. Med det är synd om skogsägare här uppe. Lider med dom. Med det är imponerande hur positiva alla bofasta är här uppe som vi har stött på. Dom som gnäller och klagar är inresta sommar stugas ägare ofta från Stockholms området.
tis 30 dec 2025, 07:10#902521 Kommer det någon från miljörörelsen och gnäller om död ved i skogen så ska den få ett brytjärn i skallen...... 🤬
Orsa skrev:Kapat mej fram timtals idag för en biltaxering av skiftena i Orsa. Tog närmare bygden upp till områdena 3-400möh. Vi har i övrigt väldigt skiftande topografi mellan 170 upp till vidsträckta +600m lägen, öppna myrar och djupa dalgångar. Så det lär variera hur det tagit.
Heja Sverige.
tis 30 dec 2025, 08:50#902525Denna gången tur. Men att ha stora ruttna granar nära husen
är o-bra.
https://www.dn.se/sverige/lars-goran-81 ... t-helvete/
är o-bra.
https://www.dn.se/sverige/lars-goran-81 ... t-helvete/
tis 30 dec 2025, 08:59#902527
Det fanns inget pris de första veckorna sedan satte södra ner foten och garanterade 160kr/fub för massa ock timmer. Detta blev ett golv och de flesta aktörerna betalade mer. Hela resultatet för södra gick sedan till medlemmarna men jag kommer inte ihåg hur mycket det blev men ca 200 för massa och 400 för timmer
T18 skrev:Någon som kan delge vad som hände med priserna efter Gudrun? Hur mycket sjönk det? Hur snabbt?
Det fanns inget pris de första veckorna sedan satte södra ner foten och garanterade 160kr/fub för massa ock timmer. Detta blev ett golv och de flesta aktörerna betalade mer. Hela resultatet för södra gick sedan till medlemmarna men jag kommer inte ihåg hur mycket det blev men ca 200 för massa och 400 för timmer
tis 30 dec 2025, 09:18#902529I Finland räknar skogsmyndigheten att ca 300 000 m3 har åkt i backen. Det är givetvis mycket skog men inte så katastrofalt som befarats.
https://www.epressi.com/tiedotteet/mets ... aland.html
https://www.epressi.com/tiedotteet/mets ... aland.html
tis 30 dec 2025, 09:42#902531
Har för mig att det är lite rörigt att utläsa utifrån t.ex. Södras uppdragsredovisningar då man väl förlängde räkenskapsåret och dessutom ersatte efterlikviden med en "stormlikvid" för Gudrunvirket vid dess slut.
Tittade på ett AU-kontrakt med Södra från 2004 som jämförelse. Där betalades talltimret med 505 kr/m3toub, grantimret med 575+30 kr/m3toub, barrkubben med 350 kr/m3fub och barrmassaveden med 265+10 kr/m3fub. Där kostade avverkning och skotning ca 75 kr/m3fub, medan Gudrunavverkningen kostade drygt 100 kr/m3fub, trots att vi skotade merparten själva.
MVH
Alias
Tåndemåla skrev:T18 skrev:Någon som kan delge vad som hände med priserna efter Gudrun? Hur mycket sjönk det? Hur snabbt?
Har för mig att det är lite rörigt att utläsa utifrån t.ex. Södras uppdragsredovisningar då man väl förlängde räkenskapsåret och dessutom ersatte efterlikviden med en "stormlikvid" för Gudrunvirket vid dess slut.
Tittade på ett AU-kontrakt med Södra från 2004 som jämförelse. Där betalades talltimret med 505 kr/m3toub, grantimret med 575+30 kr/m3toub, barrkubben med 350 kr/m3fub och barrmassaveden med 265+10 kr/m3fub. Där kostade avverkning och skotning ca 75 kr/m3fub, medan Gudrunavverkningen kostade drygt 100 kr/m3fub, trots att vi skotade merparten själva.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
tis 30 dec 2025, 10:21#902536Här litet norr om Vasa klarade vi oss lindrigt.
Själva har vi 3 granar som har blåst omkull. En storskogsägare i närheten som trots mina varningar hade maskingallrat hårt på en vindutsatt plats har 20-30 halvvuxna tallar som har fallit.
Min farbror som bor längre norrut i Österbotten drabbades värre. Så fort jag får viruset ur kroppen skall jag dit och hjälpa honom hugga bort vindfall och lappa tak.
Själva har vi 3 granar som har blåst omkull. En storskogsägare i närheten som trots mina varningar hade maskingallrat hårt på en vindutsatt plats har 20-30 halvvuxna tallar som har fallit.
Min farbror som bor längre norrut i Österbotten drabbades värre. Så fort jag får viruset ur kroppen skall jag dit och hjälpa honom hugga bort vindfall och lappa tak.
tis 30 dec 2025, 10:46#902539Enligt Dagens Industri den 30 december uppskattar SCA att omkring 100.000 kubikmeter skog kan ha fällts vilket bolaget beskriver som "hanterbart" i relation till företagets årliga uttag.
Det är främst i kustnära områden utan tjäle som fällda träd har noterats, men man behöver göra ytterligare undersökningar för att få en bättre uppfattning om hur mycket skog som blåst omkull.
Det är främst i kustnära områden utan tjäle som fällda träd har noterats, men man behöver göra ytterligare undersökningar för att få en bättre uppfattning om hur mycket skog som blåst omkull.
Usus magister est optimus
TS
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).