sön 04 jul 2021, 08:43#718339
Lars jag är medveten om skillnaden, skrev jag inte så här "jag säger ofta att jag tar fram åkrar, hagar och ängar när jag avverkar, men det finns ingen motsättning där, allt som skapar förutsättningar för många arter att överleva ingår i ett fungerande ekosystem" jag säger ju oxå att vi människor är en art i skogen, och vi har rätt till en del av den, vi levde i 50 tusen generationer på skogen som samlare och jägare, så det är inget nytt du har upptäckt Lars.
Men den stora skillnaden inträffar när vi tar till oss HELA skogsekosystemet och när du skriver "Det finns inget som säger att ett visst människoskapat ekosystem är bättre eller sämre än något annat. Produktionsskogen består av samma arter som hade funnits där utan människans hjälp" undrar man ju lite hur mycket du förstår av min diskussion.
Allt har med HUR detta människoskapade ekosystem brukas, det handlar om motståndskraft mot störningar (resistens) och återhämtningsförmåga (resiliens), Sjögården har oxå fått allt om bakfoten, för hundra år sen levde 80% av Sveriges innevånare på och av skogen, den gav oss hundrafalt mer tillbaka än den gör idag, och mångfalden i skogen var överlägsen det vi har idag, bara kärlväxter var tio gånger högre i de betade glesa skogarna, vi hade tio gånger större yta som ängs och hagmark än åkermark, nu har vi planterat igen alla dessa typer av människoskapat ekosystem och ersatt med triviala plantager.
Jag byter alla dar i veckan skogarna för hundra år sen mot dagens plantager som dessutom till 50% inte ens kan överleva sin hundraårsdag, eftersom de då hunnit tagits av vind, borre eller rötsvamp.
Ni Jägmästare är de som måste lära om, ni är alla felärda och enligt mig en katastrof för skogens naturliga ekosystem.
Men vad ser ser man som bekymmer från produktionsforskning och industri, jo att man inte kan öka takten på tillväxten och omsätta plantagen ännu oftare, jämfört med andra boreala skogsländer så ligger vi i botten när det gäller skogsvolym per hektar, ändå tjatar vi om hur mycket skog vi har, och jämför med ett helt annat slags samhälle för hundra år sen, ohederligt är bara förnamnet.
100 miljoner har pumpats in i propaganda och reklamkampanjer de senaste åren, men allmänheten hatar hyggen mer än någonsin tidigare, den kampen kommer givetvis att förloras och industrin blir allt mer patetiska i sitt hojtande om hållbart och klimatsmart, verkligheten har nu hunnit i kapp och flåsar det Svenska skitskogsbruket i nacken.
Inget kan hindra att konsumenterna tar sin hand från de produkter som skapas i plantager som knäcker naturliga ekosystem, vi har ju en fårskock till konsumenter som alla springer åt samma håll och när det blir helt uppenbart vad kalhygge på HELA sveriges produktiva skogsyta, ... ja då lär det bli fart på fårskocken.
Ibland rusar dom blint, ibland upplysta på ett riktigt sätt, någon som har negativa åsikter om oljepalmer här på sidan, förstod det, då är ni med i den blinda fårskocken.
Palmolja från oljepalmer är en av världens viktigaste livsmedel och vi ska vara glada att vi har den, en odling tar fram 3,5 ton olja hektar och år, fantastiskt bra, träden blir upp till 200 år gamla och levererar hela tiden, soja eller rapsolja producerar bara några hundra kilo, och är inga bra alternativ.
Men vad är då haken vi inte verkar förstå, och därför rusar blint, jo de plantager som ger 3500 liter livsviktig oljha är bara någon liten procent av den naturliga skogen, inte 97% som i Sverige.
Ta er samman folk.