Öppna kategorin

Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

63 inlägg 36463 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

Badger  
#827867 Av ren nyfikenhet sökte jag på nypris på skördare och hittade inte ett jota hos en enda tillverkare eller ÅF och landade som vanligt här på forumet.

Vad det är för investeringar som rullar runt i skogarna. Hur ligger nypriserna nu 2023 på toppmodellerna hos olika märken?

Elmia
Användarvisningsbild

Lindveden  
Badger skrev:Av ren nyfikenhet sökte jag på nypris på skördare och hittade inte ett jota hos en enda tillverkare eller ÅF och landade som vanligt här på forumet.

Vad det är för investeringar som rullar runt i skogarna. Hur ligger nypriserna nu 2023 på toppmodellerna hos olika märken?

Beror helt på va för storlek, utrustning mm du tänker på.
Kan va allt från dom allra minsta gallringsmaskiner till största slutavverkarna.
Priset brukar för det mesta va en förhandlingsak mellan köpare o säljare.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#827886 Pratar vi slutavverkningsmaskiner så tror jag du kan räkna runt 5 miljoner för varje i listpriser.

Användarvisningsbild

svampbob  
Fredrik Reuter skrev:Pratar vi slutavverkningsmaskiner så tror jag du kan räkna runt 5 miljoner för varje i listpriser.

Jag har hört en miljon till och att i Östeuropa tittar man nu mera på grävmaskiner med skördaraggregat för att få ned kostnaderna.

Användarvisningsbild

Badger  
Lindveden skrev:
Badger skrev:Av ren nyfikenhet sökte jag på nypris på skördare och hittade inte ett jota hos en enda tillverkare eller ÅF och landade som vanligt här på forumet.

Beror helt på va för storlek, utrustning mm du tänker på.
Kan va allt från dom allra minsta gallringsmaskiner till största slutavverkarna.
Priset brukar för det mesta va en förhandlingsak mellan köpare o säljare.

Jag antar att förhandlingar utgår från tillverkarnas listpriser. Så det var listpriset för deras största skördare jag funderade över.

Användarvisningsbild

Badger  
Fredrik Reuter skrev:Pratar vi slutavverkningsmaskiner så tror jag du kan räkna runt 5 miljoner för varje i listpriser.

Ingen större skillnad på märkena? Finns det inga ”Ferraris”
I skogen?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#827916 Det skiljer lite men inte mycket mellan märkena. Kanske man kan se en större skillnad på listpriserna men efter förhandling tror jag skillnaderna minskar.
Det som troligtvis skiljer mer är att maskinerna kan utrustas på olika sätt.
Maxar du slutavverkningsskördare med "extra allt" så gäller nog inte 5 miljoner.

Användarvisningsbild

Badger  
Fredrik Reuter skrev:Det skiljer lite men inte mycket mellan märkena. Kanske man kan se en större skillnad på listpriserna men efter förhandling tror jag skillnaderna minskar.
Maxar du slutavverkningsskördare med "extra allt" så gäller nog inte 5 miljoner.

Så en normalutrustad skördare för produktion i största storleken typ Rottne H21 ligger på ca 5 miljoner ex moms för en entreprenörerna?

r93  
Badger skrev:
Fredrik Reuter skrev:Det skiljer lite men inte mycket mellan märkena. Kanske man kan se en större skillnad på listpriserna men efter förhandling tror jag skillnaderna minskar.

Så en normalutrustad skördare för produktion i största storleken typ Rottne H21 ligger på ca 5 miljoner ex moms för en entreprenörerna?

Vet en som beställde komatsus största, sent 2020 den kostade då 5 miljoner, han fick vänta i c:a 1,5 år på leverans, då hade den nästan gått upp en miljon till påstod han?

Så Svampbob är nog närmst sanningen

Dessutom så sålde han en John deere till polen som han ägt i ett antal år & fick mer än han hade gett för den.

Användarvisningsbild

Badger  
#827925 Hade han köpt John Deeren ny? I så fall var det inget dåligt andrahandsvärde.

r93  
Badger skrev:Hade han köpt John Deeren ny? I så fall var det inget dåligt andrahandsvärde.

Nej den var begagnad

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#828043 En ny stor skördare med den vanligaste utrustningen så får man räkna mellan 5,5-6,5milj.
En stor skotare 4-5 milj.
Listpriser är en sak mot vad det hamnar på i slutet. Men dom har gått upp mycket.
Min 931xc gick lös ca 4,5 när jag beställde den mitten av 2021. Idag för samma maskin så ligger den ca 5,2.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828076 Vad måste man ta per timme i snitt ungefär för att det skall gå ihop sig för en sådan skotare?

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
Mangan skrev:Vad måste man ta per timme i snitt ungefär för att det skall gå ihop sig för en sådan skotare?

13-1500 timmen bör man ha på en sån stor.

hfab  
skogsjan695xl skrev:13-1500 timmen bör man ha på en sån stor.

Hur lång avskrivning?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).