Vad det är för investeringar som rullar runt i skogarna. Hur ligger nypriserna nu 2023 på toppmodellerna hos olika märken?
Badger skrev:Av ren nyfikenhet sökte jag på nypris på skördare och hittade inte ett jota hos en enda tillverkare eller ÅF och landade som vanligt här på forumet.
Vad det är för investeringar som rullar runt i skogarna. Hur ligger nypriserna nu 2023 på toppmodellerna hos olika märken?
Fredrik Reuter skrev:Pratar vi slutavverkningsmaskiner så tror jag du kan räkna runt 5 miljoner för varje i listpriser.
Lindveden skrev:Badger skrev:Av ren nyfikenhet sökte jag på nypris på skördare och hittade inte ett jota hos en enda tillverkare eller ÅF och landade som vanligt här på forumet.
Beror helt på va för storlek, utrustning mm du tänker på.
Kan va allt från dom allra minsta gallringsmaskiner till största slutavverkarna.
Priset brukar för det mesta va en förhandlingsak mellan köpare o säljare.
Fredrik Reuter skrev:Pratar vi slutavverkningsmaskiner så tror jag du kan räkna runt 5 miljoner för varje i listpriser.
Fredrik Reuter skrev:Det skiljer lite men inte mycket mellan märkena. Kanske man kan se en större skillnad på listpriserna men efter förhandling tror jag skillnaderna minskar.
Det som troligtvis skiljer mer är att maskinerna kan utrustas på olika sätt.
Maxar du slutavverkningsskördare med "extra allt" så gäller nog inte 5 miljoner.
Badger skrev:Fredrik Reuter skrev:Det skiljer lite men inte mycket mellan märkena. Kanske man kan se en större skillnad på listpriserna men efter förhandling tror jag skillnaderna minskar.
Det som troligtvis skiljer mer är att maskinerna kan utrustas på olika sätt.
Maxar du slutavverkningsskördare med "extra allt" så gäller nog inte 5 miljoner.
Så en normalutrustad skördare för produktion i största storleken typ Rottne H21 ligger på ca 5 miljoner ex moms för en entreprenörerna?
Mangan skrev:Vad måste man ta per timme i snitt ungefär för att det skall gå ihop sig för en sådan skotare?