Öppna kategorin
Insekter och Svalor.
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
ons 13 aug 2025, 17:22#890545Och kanske framförallt öppna gödselstackar som får vara varma, lukta och dra till sig flugor som kan ge sina sina arvingar en bra start och i förlängningen ge svalorna mat.
mån 25 aug 2025, 15:09#891886Här kryllar det av fjärilar, oregano tycks locka dom flesta.
Såg en svart sak som jag trodde var en lite mer ovanlig.........
men tydligen en av dom vanligen förkommande
Vanlig, men visst är den vacker !
Kanske lika bra att jag inte vet om den orsakar nån skada ?
Edit: Påfågelöga lär den kallas, rätta mig om det är fel.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
ons 27 aug 2025, 17:59#892228
Alla fjärilar gillar kungsmynta (oregano) påfågelöga lever uteslutande på nektar och larvernas enda värdväxt är brännässla..😛
axwell skrev:Här kryllar det av fjärilar, oregano tycks locka dom flesta.
Alla fjärilar gillar kungsmynta (oregano) påfågelöga lever uteslutande på nektar och larvernas enda värdväxt är brännässla..😛
ons 27 aug 2025, 22:10#892246
Men va bra att larverna fördrar nässlor, ändå går det snabbt att hitta mtrl. till nässelvattnet.
Perfekt för odlingar som gillar lite lägre PH-värde
anersimyra skrev:Alla fjärilar gillar kungsmynta (oregano) påfågelöga lever uteslutande på nektar och larvernas enda värdväxt är brännässla..😛
Men va bra att larverna fördrar nässlor, ändå går det snabbt att hitta mtrl. till nässelvattnet.
tor 28 aug 2025, 22:00#892337
Angående nässlor så tycker jag att dessa har blivit betydligt ovanligare än förr..🤔 nässlorna gillar kväve, och kanske har den effektivare uppsamlingen av kväverikt dagvatten fått effekten att nässlorna på många håll blivit färre?
axwell skrev:anersimyra skrev:Alla fjärilar gillar kungsmynta (oregano) påfågelöga lever uteslutande på nektar och larvernas enda värdväxt är brännässla..😛
Angående nässlor så tycker jag att dessa har blivit betydligt ovanligare än förr..🤔 nässlorna gillar kväve, och kanske har den effektivare uppsamlingen av kväverikt dagvatten fått effekten att nässlorna på många håll blivit färre?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).