Öppna kategorin

Insekter och Svalor.

36 inlägg 5474 visningar 10 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om en observerad minskning av insekter och småfåglar, särskilt svalor, i norra Sverige och dess möjliga orsaker. Flera deltagare rapporterar färre svalor, tofsvipor, småspovar och insekter som mygg och flugor under sommaren. En del misstänker att vindkraftsparker kan ha negativ påverkan på insekts- och fågelpopulationerna, medan andra pekar på klimatfaktorer som kall vår, lite snö och bristande översvämningar som orsak till färre mygg.

Några deltagare menar att det fortfarande finns gott om svalor och andra fåglar på vissa platser, medan andra upplever motsatsen. Diskussionen tar även upp förändringar i jordbruk och landskap, där minskade ängsmarker och större djurbesättningar påverkar insekterna negativt. Vissa nämner också att rovdjur och allmän predation kan bidra till minskningen av småfåglar.

Bilars aerodynamik och dess inverkan på antalet krossade insekter nämns som en förklaring till att äldre bilar har mer insektsrester än moderna. Det finns också en diskussion om fåglarnas beteende och bon, med exempel på ladusvalor som flyttat tidigt. Diskussionen avslutas med tankar kring behovet av mindre och fler djurbesättningar för att gynna insekter och fåglar.

Sammanfattningsvis är diskussionen en blandning av personliga observationer, spekulationer om orsaker samt förslag på lösningar, utan en tydlig konsensus men med en gemensam oro för minskande biologisk mångfald.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥 2/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟨 2/5
🎭 Tonalitet: Respektfull och nyfiken, med inslag av oro och erfarenhetsutbyte
📌 Diskussionstyp: Erfarenhetsutbyte

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-08-11 15:50 | data: 1)
Användarvisningsbild

Insekter och Svalor.

Ove Lindberg  
#887630Hejsan
Jag noterar att dessa minskat betydligt senaste åren. Kan det bero av ökande sk vindkraftparker?
Mvh

TS
Användarvisningsbild

Re: Insekter och Svalor.

Elis76  
#887631Mycket färre svalor i Tornedalen i sommar, samma för tofsvipa, småspov, storspov och sånglärka.

özach  
#887632Mycket sorgligt 😪 vad kan det bero på ?

jannee  
#887633Vi har svalor, men även tornseglare. Svalornas antal verkar dock vara färre, undrar om det inte är maten som saknas.
Har märkt att hitintills har jag knappt sett en mygga, dessutom är flugornas antal betydligt lägre än vad det brukar vara.

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#887636Hejsan. Ok var har flugor och mygg råkat ut för tror du?
Mvh

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#887637Myggen i norr är färre pga lite snö under vinten, kall vår och inga översvämningar.

Vi hade ladusvalor i vedboden och i höladan. De har dock gett sig av sedan en vecka tillbaka vilket är ovanligt tidigt. Normalt föder de upp två kullar och kan flytta så sent som i september. Sädesärlorna har också flyttat. Vi har alltid ett bo ovanför våran ytterbro.

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#887639Hejsvejs. Jag är så konspiratorisk att jag misstänker vindkraftsparkwr har en viss negativ opåverkan på minskning av insekter och.deras predatorer.
Mvh

TS
Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#887640Påverkan ska det vara.

TS
Användarvisningsbild

Rättselarn  
#887641Då är det hit i trakterna av Arvidsjaur de har flyttat. Vi har aldrig sett så mycket svalor och både sädesärlor och gulärlor är det gott om.

Tralsmo  
#887644Nu la ja upp tre bilder här.
De syns inte på bilderna men de bara dräller av humlor där.

I övrigt tycker ja nog ochså att de blivit mindre insekter.
De troddes ju bli ett getingår i år (vill ja minnas?).
Ja har knappt sett några getingar. Mygg är de ont om trotts vätan, knotten nogåt värre.

Angående svalor så är dom borta sen några år.
Troligen på grund av att ja stängt ut dom från ladugården.
Dom chet ju så fruktansvärt på allt som ja huserar där.
Några år så spände ja upp presenning som dom fick chita på men de funkade dåligt för dom flög under.
Yyyyyyyyych va äckligt de va å plocka ner den.

Även sädesärlor tycker ja varit dåligt me här.

Vindkraftverk finns de inga på många mils omkrets här.
Planerat ett antal vindkraftverk bara några km bort.
Stort motstånd mot det framförallt bland nyinflyttade utlänningar.

Nu blir de nog inget me dom vindkraftverken underrättade en (insatt) granne mig om häromdagen.
Tillståndet gäller max 180m högt å de är för lite.

Slipper nog förhoppningsvis å se dom från farstun.

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#888832Hejsan Tralsmo. Här inga isekter svalor sedan sist. Vindkraftvingarna kanske påverkar?
Mvh

TS

axwell  
#888858Sädesärlorna har kommit som vanligt, eventuellt lite färre.
Senaste veckan hade vi massvis med sädesärlor på besök, på väg söderut via Värnamo måhända(?) !
Humlorna tog nog sovmorgon, äppelträden hann blomma över på solsidan, ändå hyggligt med kart på norrsidan av träden.

Ogräset växer värre än vanligt, plommonträden ser ut att ge rekordskörd.

Svalor har vi rätt så många, tornseglarna har jag inte sett denna sommar, bara hört deras höga ton.

Idag kom det efterlängtade regnet, potatisen jublar nog i det tysta !

Tralsmo  
Ove Lindberg skrev:Hejsan Tralsmo. Här inga isekter svalor sedan sist. Vindkraftvingarna kanske påverkar?
Mvh

Jodå här är insekter men kanske inte så många som förr.

Sädesärlor såg ja 3 igår.
Svalor ä länge sen dom syntes.

Däremot rovfåglar (som ja är dålig på att veta nåt om) ser man ett antal varje dag både här hemma å när man är ute å åker.
Spillkråka är rätt vanlig å gröngöling dyker upp ibland.

Inga vindsnurror här på flera mil å den parken som va planerad bara ett par km bort verkar de inte bli nåt med fick ja höra av grannen häromdagen.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#888904Här finns det insekter, fåglar och vindkraftverk. Läser att många tycker det är ovanligt lite mygg, men det stämmer inte här. Möjligen kan jag göra reflektionen att bilarna nu för tiden har mindre beläggning av insekter på rutor och lyktor än vad jag minns från 70talet. Men antalet bilar och körda mil har ju ökat flerfaldigt sedan den tiden.
Igår svärmade rocken (stor sjösandslända) så enligt gamla tecken ska man ut med uttern.

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#888916Hejsan Bjänndal. Uttrar du i Norrland med fluga?
Mvh

TS
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).