Öppna kategorin
Om påverkanskampanjer och konspirationsteorier
mån 03 jul 2023, 23:45#805276Är era egendomligt formulerade meningsuppbyggnader i själva verket en hemlig kod ämnad att endast förstås av svurna konspirationsteoretiker, Bosse1 och jl..🤔🤣🤣🤣
tis 04 jul 2023, 01:03#805278
Så skulle det kunna vara. 😀
Nu var mitt svar mer på Bosse1 inlägg om att man använder nyheter för att dölja andra saker som sker (och särskilt då saker som konspirationsteoretiker verkar tycka är viktiga) och att man av den anledningen missar dessa. Vilket jag har lite svårt att förstå, för lägger man så mycket resurser på att följa en sjunken ubåt så att man missar allt annat måste man antingen vara fanatiskt ubåtsintresserad eller kanske ha problem med att ta in information.
anersimyra skrev:Är era egendomligt formulerade meningsuppbyggnader i själva verket en hemlig kod ämnad att endast förstås av svurna konspirationsteoretiker, Bosse1 och jl..🤔🤣🤣🤣
Nu var mitt svar mer på Bosse1 inlägg om att man använder nyheter för att dölja andra saker som sker (och särskilt då saker som konspirationsteoretiker verkar tycka är viktiga) och att man av den anledningen missar dessa. Vilket jag har lite svårt att förstå, för lägger man så mycket resurser på att följa en sjunken ubåt så att man missar allt annat måste man antingen vara fanatiskt ubåtsintresserad eller kanske ha problem med att ta in information.
Re: Om påverkanskampanjer och konspirationsteorier
tis 04 jul 2023, 05:53#805281Ni måste väl inse problematiken med media om den medvetet distraherar oss, än att faktiskt lägga mer energi på det som egentligen med lite mer information skulle göra att vi bryr oss mer.
Klart, de flesta människor ill bli underhållna. Det är väl därför som kvällstidningarna kan hålla på med sin senationsrubriceringar ideligen.
De verkliga problemen orkar Svensson inte sätta sig in i. Så om media säger en sak tillräckligt många gånger, så är eller blir det tyvärr sanningen för många.
Klart, de flesta människor ill bli underhållna. Det är väl därför som kvällstidningarna kan hålla på med sin senationsrubriceringar ideligen.
De verkliga problemen orkar Svensson inte sätta sig in i. Så om media säger en sak tillräckligt många gånger, så är eller blir det tyvärr sanningen för många.
//Henke månskensskogsbonde
tis 04 jul 2023, 06:36#805282
När såg någon Bidens svamlande på SVT ?
Trump var väl nästan dagligen på agendan med twittrande och märkliga uttalanden, dock har usa podden på SR tagit upp funderingarna om Bidens mentala hälsa ett flertalet gånger.
Camaro1969 skrev:Kul du nämnde Trump.. och det är ju som du säger..
Hur många ”nyheter” fick vi läsa av tex svt ang Trump.. och hur många har du nu läst om Biden.. en 100 del?
Nä just det.. svensk vänstertelivision hatade Trump och ville du skulle göra det med 🙂
Trump var väl nästan dagligen på agendan med twittrande och märkliga uttalanden, dock har usa podden på SR tagit upp funderingarna om Bidens mentala hälsa ett flertalet gånger.
...
tis 04 jul 2023, 08:40#805286
Film och textförfattare av konspirationsteoretiskt material, likt det du länkat till, skrattar hela vägen till banken då de förstås tjänar pengar på denna moderna form av science fiction/sagoberättande..😉
Hema skrev:Ni måste väl inse problematiken med media om den medvetet distraherar oss, än att faktiskt lägga mer energi på det som egentligen med lite mer information skulle göra att vi bryr oss mer.
Film och textförfattare av konspirationsteoretiskt material, likt det du länkat till, skrattar hela vägen till banken då de förstås tjänar pengar på denna moderna form av science fiction/sagoberättande..😉
tis 04 jul 2023, 09:00#805288
Det är väl strängt taget endast den konspirationsteoretiskt lagda som inte inser skillnaden i nyhetsvärde mellan Biden och Trumps presidentskap..🙂
r93 skrev:Camaro1969 skrev:Kul du nämnde Trump.. och det är ju som du säger..
Hur många ”nyheter” fick vi läsa av tex svt ang Trump.. och hur många har du nu läst om Biden.. en 100 del?
Nä just det.. svensk vänstertelivision hatade Trump och ville du skulle göra det med 🙂
Det är väl strängt taget endast den konspirationsteoretiskt lagda som inte inser skillnaden i nyhetsvärde mellan Biden och Trumps presidentskap..🙂
tis 04 jul 2023, 11:52#805306
Jag tog med klippet i första hand för att visa hur matade kanalerna är med material. Tänker då på över 20-kanaler som säger exakt samma sak och det är inte första gången det har skett.
anersimyra skrev:Hema skrev:Ni måste väl inse problematiken med media om den medvetet distraherar oss, än att faktiskt lägga mer energi på det som egentligen med lite mer information skulle göra att vi bryr oss mer.
Jag tog med klippet i första hand för att visa hur matade kanalerna är med material. Tänker då på över 20-kanaler som säger exakt samma sak och det är inte första gången det har skett.
tis 04 jul 2023, 14:10#805313
Trassla inte till det nu, håll er till agendan 😉 🤩
jl skrev:anersimyra skrev:Är era egendomligt formulerade meningsuppbyggnader i själva verket en hemlig kod ämnad att endast förstås av svurna konspirationsteoretiker, Bosse1 och jl..🤔🤣🤣🤣
Trassla inte till det nu, håll er till agendan 😉 🤩
tis 04 jul 2023, 14:19#805315Man ska vara medveten om att vi ständigt och jämt blir manipulerade, för att inte säga hjärntvättade.
Vad som är sant eller inte beror mestadels på vad åhöraren själv vill tycka.
Oftast för att inte säga alltid ligger det ekonomiska men även egoistiska intressen bakom vad som senare utges vara sant.
Vad som sedan verkligen är sant är det ingen som egentligen vet.
Oftast för att inte säga alltid ligger det ekonomiska men även egoistiska intressen bakom vad som senare utges vara sant.
tis 04 jul 2023, 16:01#805320
Ljuger du nu eller talar du sanning? 🤔 😉
jannee skrev:Man ska vara medveten om att vi ständigt och jämt blir manipulerade, för att inte säga hjärntvättade.
Ljuger du nu eller talar du sanning? 🤔 😉
tis 04 jul 2023, 17:20#805326Jag är och alltid varit skeptisk till den information massmedia basunerar ut.
Långt senare brukar dock "sanningen" komma fram, hur sann den sedan är är upp till var och en att bedöma.
Man kan likna allt som skrivs med vädrets långtidsrapport.
Hur ofta stämmer den eller till hur stor del stämmer den ?
I.o.m. den klimatförändring vi nu är inför sas det att vi skulle få ett varmare men även fuktigare klimat, ja det stämmer nog, - till 50 % varmare men TORRARE.
Långt senare brukar dock "sanningen" komma fram, hur sann den sedan är är upp till var och en att bedöma.
Man kan likna allt som skrivs med vädrets långtidsrapport.
Hur ofta stämmer den eller till hur stor del stämmer den ?
I.o.m. den klimatförändring vi nu är inför sas det att vi skulle få ett varmare men även fuktigare klimat, ja det stämmer nog, - till 50 % varmare men TORRARE.
tis 04 jul 2023, 19:26#805331
Väl talat Hema!👍
Hema skrev:Ni måste väl inse problematiken med media om den medvetet distraherar oss, än att faktiskt lägga mer energi på det som egentligen med lite mer information skulle göra att vi bryr oss mer.
Väl talat Hema!👍
tis 04 jul 2023, 22:25#805344
Tror du missförstår mig här, eller så var det dåligt formulerat från min sida. Jag säger inte att vi haft ofri press sedan -20 talet, det jag försöker säga är att vi haft ett starkt parti som sedan ungefär -20 talet kunnat vara väldigt inflytelserikt och normbildande med en kulmination runt -70 talet, vi har haft SR och SVT som enda etermediakanaler, förutom tidningarna under en stor del av tiden. Kontentan med posten var att uppmuntra till vikten av att följa många olika nyhetsmedier/kanaler för att kunna gaffla in sig på olika frågor.
anersimyra skrev:Påståendet att vi skulle haft en ofri press sedan 1920 talet torde hamna högt upp i topp tio listan över egendomliga konspirationsteorier.. 🙃
Tror du missförstår mig här, eller så var det dåligt formulerat från min sida. Jag säger inte att vi haft ofri press sedan -20 talet, det jag försöker säga är att vi haft ett starkt parti som sedan ungefär -20 talet kunnat vara väldigt inflytelserikt och normbildande med en kulmination runt -70 talet, vi har haft SR och SVT som enda etermediakanaler, förutom tidningarna under en stor del av tiden. Kontentan med posten var att uppmuntra till vikten av att följa många olika nyhetsmedier/kanaler för att kunna gaffla in sig på olika frågor.
ons 05 jul 2023, 06:24#805352
Vi ska inte glömma bort att tidningsbranschen historiskt varit borgerligt eller liberalt dominerat. Den S-kontrollerade A-pressen startade som en motvikt till just detta.
På den tiden den stora allmänheten prenumererade på en tidning så balanserades medieutbudet. Nu är vi istället i ett läge där allmänheten konsumerar Aftonbladet och publicservicekanaler eftersom resten ligger bakom betalvägg. De som inte uppskattar det utbudet hamnar hos alternativmedier som också kör utan betalvägg. Kvalitetsjournalistiken som folk troligen borde läsa är allmänheten för snål för att betala för.
Avslutat-06 skrev:anersimyra skrev:Påståendet att vi skulle haft en ofri press sedan 1920 talet torde hamna högt upp i topp tio listan över egendomliga konspirationsteorier.. 🙃
Vi ska inte glömma bort att tidningsbranschen historiskt varit borgerligt eller liberalt dominerat. Den S-kontrollerade A-pressen startade som en motvikt till just detta.
På den tiden den stora allmänheten prenumererade på en tidning så balanserades medieutbudet. Nu är vi istället i ett läge där allmänheten konsumerar Aftonbladet och publicservicekanaler eftersom resten ligger bakom betalvägg. De som inte uppskattar det utbudet hamnar hos alternativmedier som också kör utan betalvägg. Kvalitetsjournalistiken som folk troligen borde läsa är allmänheten för snål för att betala för.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
ons 05 jul 2023, 07:29#805354Det är väl en del av problemet, men DN är inte direkt mindre fel. Samhällsvinklingar och angående elsystemet är minst lika dåliga/vinklade där.
Jag vet inte vilken mediakanal som är minst dålig.
Jag vet inte vilken mediakanal som är minst dålig.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).