Öppna kategorin

Åsiktskorridor i skogen?

1021 inlägg 114687 visningar 45 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Älgfoderodlare  
Robbie skrev:Håller helt med älgfoderodlare! Frågan är hur man ska arbeta fram en sådan metodik. Vi är påväg åt det hållet känns det som men mycket motarbetas av extremerna från både miljö och produktionshållet. Min bild av forskare på Slu är att det är högt i tak och man gillar att resonera och även uppmanar till diskussioner.

Kan även tillägga att Lars kompletterade det jag försökte säga om slu:s utbildningar i tidigare inlägg väl, tack lars.

Då de flesta av privatskogsägarna ( ca. 97 % som äger mindre än 200 ha ) som inte enbart kan leva av sitt skogsbruk, inte bör tänka storskaligt skogsbruk. Hos dom finns ju en utökad möjlighet att tänka lite annorlunda ang. hur o vad man vill med sitt skogsbruk. Av det jag ser med mitt brukningssätt, täta bestånd- låg röjningsgrad innan gagnträden är över beteshöjd, låg gallringsgrad = inga vindfällen, blandskogsbestånd med hög tillväxt, omväxlande ( föränderligt över tid o bestånd ) höga naturvärden, ger det mesta av det som saknas i skogen idag. Med samtidigt låg neg. eko. påverkan ! Det mesta bör bli enbart vinst i slutändan.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#665019Nu pratar du om saker Älgfoderodlarn, som Robbie inte får lära sig ett skit om.

Att sen påpeka att 97% äger mindre än 200 hektar och överhuvud inte ska ägna sig åt storskalig fibertillverkning, vet han inget om heller, när han kommer ut som nykläckt jägmästare och kanske får ägna sig åt att vara uppköpare ett tag, så kommer den lilla skogsägaren med en fantastisk guldgruva i sin hundra år gamla skog, behandlas med samma råd som skogsbolaget i grannfastigheten, för han har inte fått lära sig vad det är för skillnad på dessa fastigheters förutsättningar.

Jag ska ta ett bra exempel på vad dagens skogsbruk gör med en fastighets värde, jag ansökte om ett lån på Landshypotek, man fick min skogsbruksplan som upprättades 2012, där stod att jag skulle föryngringsavverka 3500 kubik, av dryga 7000 som den 25 hektar stora fastigheten innehöll.

Värderingen kom, 1,5 miljoner, jag ringde och undrade vad dom höll på med, "har ni varit här" frågade jag min bankkontakt, (värderaren var hemlig) så den personen fick jag inte tala med, det vet jag inte, svarade bankkontakten.

När jag sen fick tag på lite folk längre upp i hierarkin på banken så fick jag höra att man oftast slentrianmässigt bara tar för givet att skogsbruksplaner följs, nu blev en ny värdering och mina numera 8300 kubik värderades till 3 miljoner, lågt även det, men acceptabelt.

Vad lär man sig av detta då ... jo att en avverkning som skulle givit mig 560 tusen minskade fastighetens värde med 1,5 miljoner.

När jag säger att vi skogsägare är grundlurade så borde ni lyssna, för Robbie vet inte ens det, trots sin fina utbildning.

TS

Robbie  
#665026Ulf verkar veta mycket om mig och vad jag vet. Jag ställer frågor för att starta en diskussion om hur vi kanske kan lösa problem. Jag är absolut för att anpassa skogsbruket mer och få bort de shablonmässiga, vilket jag berört i tidigare inlägg. Egentligen kanske inte våra åsikter går isär särskilt mycket, vem vet. Du verkar mest bli arg för att jag försvarar SLU.

För övrigt håller jag helt med älgfoderodlaren och jag hoppas att detta kommer ut till skogsägarna på något vis.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Nu När jag säger att vi skogsägare är grundlurade så borde ni lyssna,

Nej.

Användarvisningsbild

Erre  
Skoginorden skrev:Ett forum som styr med järnhand mot vissa och mot andra släpper allt, och sedan när det kommer till skogsdagar å träffar hos medlemmarna så är det en inre grupp som brukar kalla sej själva för oss (grundforumister)

Är nog det mest korkade jag läst på länge.
När det kommer till gallringsdagar eller elmia eller vad det än må va så är campingen nog det mest öppna som finns. Är därför vi i tid långt innan det är dags börjar planera för att alla ska veta och få en chans att vara med.
Runt lägerelden är vi alla vänner och det är ett knytkalas utan dess like.
Alla är välkomna. Ingen har nekats.

Har man sen problem med att vissa knyter starka vänskapsband och löpande ringer och smsar varandra utanför forumet så har man problem på en helt annan nivå.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#665114Det där var väl dumt sagt Lars.
Ett kategoriskt nej, är ungefär lika korkat som en Jägmästares köttöga, så jag förstår ju hur fast du är i dina dogmer, att Jägmästare och övriga bejakare av skogsreligionen inte kan se några fel i sin religion gör ju att vi kört i diket så in i helvete att det kommer att ta tid att bärga vraket, och reparera skadorna.

Att skogsägarna är lurade kommer inte att läras ut till skog och jägmästare på ett tag till, därför står dom som Robbie och du Lars, helt oförstående till den situationen, de får lära sig löjliga NUVÄRDEN och dribblande med siffror som en Polskt svartväxlare.

Om man kan sin nutidshistoria om det Svenska skogsbruket 1990-2020, (den sanna versionen) så ser man hur ekonomin sugits upp av ett svart hål, avverkningskostnaderna som fram till 2000 talets början hela tiden balanserades av maskinparkens utveckling stannade upp, och numera så är det ett ekonomiskt fiasko varje gång du gallrar din skog.

Vad detta har satt för spår i medvetandet och utbildningen på skogshögskolan kan kanske Robbie svara på, vad Lars säger är helt ointressant.

En Skogsmästare eller i många fall en Jägmästare ska ge de goda råden till en skogsägare, men gör man det idag, vet man ens vad som är ett gott råd.

Robbie och du Lars kommenterar inte värdeminskningen på min fastighet om jag följt råden från den Jägmästare som gjorde min skogsbruksplan.

Titta på bilden, hur mycket min gran som stod tillsammans med ca 40% Björk, Asp och Al i min blandskog växt sen den dagen jag enligt skogsbruksplanen skulle gjort ett kalhygge här, den var 2012 38 cm i brösthöjd och och i år ca 44cm.

För att en Jäg-Skogsmästare ska förstå vad hans råd betyder ska jag nu berätta något som stackarna inte får lära sig ett skit om, en stock med 40 cm i toppen ger mig 80 st läkter (entumtvå) till mina viltstängsel, jag brukar köra 3,30 längder på dessa stockar, det går åt 12 st till ett stängsel som ger mig 363 kronor plus moms, det är 30kronor per läkt, vilket blir 2420 kronor för stocken, om den är 10 cm mindre i toppen (30 cm) får jag bara ut 40 längder, vilket ger mig 1210 kronor, för att göra detta kort, råden från den "utbildade" Jägmästaren hade kostat mig 1210 delat med med 10 gånger 6 är 726 kronor för bara denna enda stock.

Att skogsutbildningen och Sveriges skogsbruk är dysfunktionellt, är ju bara förnamnet, och kom nu inte dragande med skogsbolagens jävla skövlingar i kvatralsekonomins dans runt guldkalven, jag pratar om de andra 97% av skogsägarna som är GRUNDLURADE.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:När jag säger att vi skogsägare är grundlurade så borde ni lyssna,

Nej.
ulf 1 skrev:Det där var väl dumt sagt Lars.

Nej.
Varför skulle skogsägare lyssna på just dig?
Du förstår inte hur fastighetsmarknaden fungerar, inte hur banker resonerar, och vet inte hur skog fungerar. Dina bilder på och kommentarer om stockars snittytor visar att du faktiskt inte kan nånting om hur träd växer.

Det är knappast en bra grund för att ge andra råd, eller hur?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#665123Jag känner mig väldigt nöjd med mina kunskaper och är nyfiken på att lära mig mer, framförallt är det bredden som ger mig mitt självförtroende, att vara nyfiken är den bästa grunden för inlärning, att se igenom människors agendor är den näst viktigaste.

Jag tycker uppriktigt synd om er som måste hålla fast vid det ni satsat er heder på, kan inte vara hälsosamt att sitta i ett hörn medan färgen torkar, skogsbrukets färg verkar dessutom vara så felblandat att det inte torkar ens mellan generationsskiften.

När en Jägmästare råder dig att ta ner en fantastisk blandskog som växer för fullt så borde man ju reagera, men så stark är arrogansen i denna kår att ni inte ens tycker att det är värt en kommentar, snacka om att tuppkammen skymmer utsikten totalt, var fick ni lära er hur fastighetsmarknaden fungerar, och skulle jag på något vis inte förstått den, när jag kan höja mitt värde på min fastighet med 100% bara genom att ringa och påtala att jag inte följt jägmästarens råd.

Trots flera mycket blåsiga dagar står nu lövskogen intakt där det innan var en blandskog, den här lilla biten av skogen (två hektar) gav mig 250 kubik och är numera en fantastisk vacker lövblandskog som lockar till promenader av de som hyr min lilla stuga, den som ger mig 60 tusen varje år, med minimalt arbete, ta 60 tusen gånger 70 år och du har ett "skogsbruk" värt namnet , man undrar bara varför Sveriges skogsägare tror att produktionsforskare som du och Lundmark skulle ha något att upplysa dom om.

Men sen ser man alla dina likes och förstår ... att dom är så jävla lurade.

Ett tips, skogsägare som är intresserade av ett vettigt skogsbruk, gå med Lövträdföreningen, Småsågarna eller Ekfrämjandet, där har ni de människor som representerar er, glöm de som har makten och tolkningsföreträdet över Sveriges skogar, de har inget som ni behöver, bara ett koppel att sätta runt er hals.

Med såna här falska "klokheter" styr industrin och deras forskare över skogsägarna, och får dom att känna sig dumma om dom ifrågasätter vad som sägs.
Jag kallar detta Lögn med stöd från världens alla hörn, vi står väldigt ensamma om att ha denna agenda med vår natur, medan Lars antagligen instämmer i det mesta som Holmgren skriver.

Jag undrar hur länge det går att avfärda allt jag säger utan att skjuta sig själv i foten, jag väntar med spänning på att få bli en del av utbildningen på Skogis, siktar på 2022.

Och ja, åsiktskorridoren finns, och den vaktas av mycket starka krafter.
https://www.skogsindustrierna.se/vara-a ... pensation/

TS

Robbie  
ulf 1 skrev:Jag känner mig väldigt nöjd med mina kunskaper och är nyfiken på att lära mig mer, framförallt är det bredden som ger mig mitt självförtroende, att vara nyfiken är den bästa grunden för inlärning, att se igenom människors agendor är den näst viktigaste.

Jag tycker uppriktigt synd om er som måste hålla fast vid det ni satsat er heder på, kan inte vara hälsosamt att sitta i ett hörn medan färgen torkar, skogsbrukets färg verkar dessutom vara så felblandat att det inte torkar ens mellan generationsskiften.

När en Jägmästare råder dig att ta ner en fantastisk blandskog som växer för fullt så borde man ju reagera, men så stark är arrogansen i denna kår att ni inte ens tycker att det är värt en kommentar, snacka om att tuppkammen skymmer utsikten totalt, var fick ni lära er hur fastighetsmarknaden fungerar, och skulle jag på något vis inte förstått den, när jag kan höja mitt värde på min fastighet med 100% bara genom att ringa och påtala att jag inte följt jägmästarens råd.

Trots flera mycket blåsiga dagar står nu lövskogen intakt där det innan var en blandskog, den här lilla biten av skogen (två hektar) gav mig 250 kubik och är numera en fantastisk vacker lövblandskog som lockar till promenader av de som hyr min lilla stuga, den som ger mig 60 tusen varje år, med minimalt arbete, ta 60 tusen gånger 70 år och du har ett "skogsbruk" värt namnet , man undrar bara varför Sveriges skogsägare tror att produktionsforskare som du och Lundmark skulle ha något att upplysa dom om.

Men sen ser man alla dina likes och förstår ... att dom är så jävla lurade.

Ett tips, skogsägare som är intresserade av ett vettigt skogsbruk, gå med Lövträdföreningen, Småsågarna eller Ekfrämjandet, där har ni de människor som representerar er, glöm de som har makten och tolkningsföreträdet över Sveriges skogar, de har inget som ni behöver, bara ett koppel att sätta runt er hals.

Med såna här falska "klokheter" styr industrin och deras forskare över skogsägarna, och får dom att känna sig dumma om dom ifrågasätter vad som sägs.
Jag kallar detta Lögn med stöd från världens alla hörn, vi står väldigt ensamma om att ha denna agenda med vår natur, medan Lars antagligen instämmer i det mesta som Holmgren skriver.

Jag undrar hur länge det går att avfärda allt jag säger utan att skjuta sig själv i foten, jag väntar med spänning på att få bli en del av utbildningen på Skogis, siktar på 2022.

Och ja, åsiktskorridoren finns, och den vaktas av mycket starka krafter.
https://www.skogsindustrierna.se/vara-a ... pensation/

Trevligt att du driver ett lönstamt skogsbruk med större fokus på löv. De är faktiskt en del som utbildningarna också berör.

Tur att du såg igenom ”jägmästarens” försök till undervärdering av din fastighet. Tyvärr så är det så att som skogsägare är du företagare och gör affärer liksom vem som helst i vilken bransch som helst och har ett eget ansvar att göra en bra affär. Med det sagt, absolut finns det rötägg, men de flesta vill väl. Jag vet också skogsägare som blivit blåsta, speciellt medlemmar i ”föreningen” dvs nuvarande norra skog. Så är det, tyvärr. Sen vad det beror på är svårt att sätta finger på. Du kan inte skylla allt på utbildningarna Ulf, det är löjligt. Jag tror att pengar och affärer är den största anledningen, kvantitet före kvalitet. Göra många och lönsamma affärer med schablonmässiga åtgärder så att jag som köpare ser bra ut inför ledningen. Är den tankegången utbildningarnas fel? Absolut inte, du måste titta bredare Ulf, bredare än ditt skifte och denna bransch.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Trevligt att du driver ett lönstamt skogsbruk med större fokus på löv. De är faktiskt en del som utbildningarna också berör.

Tur att du såg igenom ”jägmästarens” försök till undervärdering av din fastighet. Tyvärr så är det så att som skogsägare är du företagare och gör affärer liksom vem som helst i vilken bransch som helst och har ett eget ansvar att göra en bra affär. Med det sagt, absolut finns det rötägg, men de flesta vill väl. Jag vet också skogsägare som blivit blåsta, speciellt medlemmar i ”föreningen” dvs nuvarande norra skog. Så är det, tyvärr. Sen vad det beror på är svårt att sätta finger på. Du kan inte skylla allt på utbildningarna Ulf, det är löjligt. Jag tror att pengar och affärer är den största anledningen, kvantitet före kvalitet. Göra många och lönsamma affärer med schablonmässiga åtgärder så att jag som köpare ser bra ut inför ledningen. Är den tankegången utbildningarnas fel? Absolut inte, du måste titta bredare Ulf, bredare än ditt skifte och denna bransch.

Det som du kan göra nu, är väl att ändå fortsätta en dialog på ett sätt som kan beröra o tillföra många andra på SFo mer av hur DU tänker om skogsbruk. För även om vissa redogör för sina tankar o i mångt o mycket inte räds hur man framför dom, så kan ju en sansad dialog kanske få andra att våga vara med o ställa frågor / berätta sin historia om hur de sköter skog / få nya intryck - ökad förståelse om skogsbruk. Man kan ju trots allt välja vad man vill läsa.

Robbie  
#665148Nja, det är åsiktskorridoren som tråden handlar om och inte enskilda åsikter kring skogsskötsel. Men jag förstår vad du menar.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Robbie skrev:Nja, det är åsiktskorridoren som tråden handlar om och inte enskilda åsikter kring skogsskötsel. Men jag förstår vad du menar.

Helt rätt av dig ! Men det kan ju ändå behöva förtydligas vad som söker befästa / dela synen på skogsbruk, som skapar själva orsaken " Åsiktskorridoren ", då det kan finnas en risk att de flesta leds in i den utan att veta om de alternativ som finns.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Robbie skrev:Nja, det är åsiktskorridoren som tråden handlar om och inte enskilda åsikter kring skogsskötsel. Men jag förstår vad du menar.

Alternativet kan ju också vara att starta en helt ny tråd. Frågan är då under vilken kat. i så fall ? I första delen " Skogsbruk " har ju det mesta som rör skogsskötsel en egen kat. Men jag hittar heller ingen självklar kat. i " Skogsägare ". Nån som har något förslag ?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Lars antagligen instämmer i det mesta som Holmgren skriver.

Det Peter skriver är, kort sammanfattat, att världen radikalt måste minska användningen av fossila bränslen (olja, stenkol, etc) och att skogsråvara kommer behövas för att ersätta delar av detta. Ja, det håller jag absolut med om. Men det håller du alltså inte med om? Det är i och för sig fullt begripligt eftersom du hämtar enstaka stockar med en gammal dieseldriven lastbil och sen sågar dom på ett inneffektivt sätt ett skär i taget med en bensindriven hobbysåg. Ditt klimatavtryck är många gånger större per kubikmeter än vilken storskalig skogsindustri som helst.

ulf 1 skrev: jag väntar med spänning på att få bli en del av utbildningen på Skogis, siktar på 2022.

Och vad menar du att det är du kan så mycket om när det gäller skog och skogsbruk att du skulle ha något att tillföra i en högskoleutbildning? Om du skalar bort alla dina åsikter om allt möjligt, vad vet du om hur träd och skog fungerar som inte andra kan? Eller vad är det för ämne där din kunskap skulle passa in?

Och om du vet så mycket som ingen annan vet, varför skriver du inte en lärobok?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#665166Jag kan inte hålla med dig Robbie, jag tycker skogsutbildningen skapar folk till åsiktskorridoren, dom är runda som bankas genom ett fyrkantigt hål.

Jag känner inte någon i skogsbruket verksam Jägmästare som inte benhårt tror kalhygge är det bästa och framtiden, men jag känner många pensionerade och även en del som bytt jobb som ser på vårt skogsbruk som misslyckat och felaktigt.

Det blir väldigt fel om vi ska ha en utbildning som skapar robotar som är lika dant programmerade, (genom åsiktsförtryck) de flesta kloka människor som jag känner har inte fått sin klokhet från en utbildning som Lars tycks tro, de har fått den genom inlärning, ifrågasättande, egna studier, tala med oliktänkande och ett öppet sinne.
Eller som Einstein beskrev det "det enda som står i vägen för min inlärning, är min utbildning.

TS
Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).