vinterrojarn skrev:Att vända höet gång på gång innebär också att man slår ur näring och must ur höet, kan man låta detta vara och bara vända när man måste/behöver så sparar man näringen där den hör hemma.
Så är då jag lärd av min far och han av flera äldre generationer....
Men om någon anser att det är fel, så kan vi väl föra en diskussion?
Har för mig att det hade med det naturliga vaxet på gräset att göra...🤔
Nä det är nog riktigt att att man inte ska röra för mycket i höet. Tror inte att man slår ut näringen när man vänder i det utan att man slår av och sönder de fina bladen och det är där den mesta av näringen finns. Så på sätt och vis har den äldre generationen rätt, skillnaden på att slå ur eller slå av är ju hårfin.
Det naturliga vaxet på gräset är inte fel att knäcka då gräset torkar fortare men samtidigt så lakas näringen lättare vid regn.
En lärare jag hade på naturbruksgymnasiet hade några bestämda åsikter när det gällde att ta vara på hö.
En var att det nära på skulle vara dödsstraff om man vände höet efter klockan 14.00. Hans motivering till detta var att det inte gör någon nytta då det inte torra något vidare senare på eftermiddagen.
En annan sak han retade sig på var att det oftast var en yngre person som oftast sattes för att vända höet. Denna hade då ett för högt varv på pto som gör att sprätten lättare slår av de fina bladen och dels kör de för fort så det inte blir ordentligt luftat