Öppna kategorin

Stormen Johannes

205 inlägg 19538 visningar 36 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Stormen Johannes

JANERIKA  
#906553Hej
Erfarenheter i från Gudrun/ Per
Ni ska ta det lugnt med att skriva kontrakt om det kommer skambud.Stor risk att man i detta fallet visar bra prislistor men saltar averkningskostnaden.
Kanske redan till hösten kommer det att vara brist
på averkningsuppdrag i stormområdet.
Gran tål att ligga över sommaren om rotkontakt finns.I Gudrun höggs dom sista vindfällorna 2 sommrar efter stormen och det mesta blev timmer ändå. Att myndigheterna ( Skogsvårdsstyrelsen)hotar en får man ta med en
nypa salt.(Dom sitter mest på sina kontor och väntar på lönen )
Mvh Janerika

Riga  
#906789Vet inte vilken tråd det ska ligga i men kör här.
150-200 frötallar blåste ned i Johannes. Litet problem, många har det ju rejält värre, men man har bara sina egna referensramar. Folk säger ta det lugnt. Hur då? Splinten på tall blir ju blå efter några veckor om det är varmt. Ingen fara så länge de har rotkontakt säger en del. Jaha - hjälper det en månskensskogsbrukare? 150 frötall hugger man upp på kanske en vecka men sedan ska det köras ut. Lycka till hitta en skotare nu. Enligt Mellanskog som jag levererar till ska det vara klart och anmält till 15 April. Siktar på det. Så använder mina smågrejor, nu en gammal Alstor. Men 800 meter lite besvärlig basväg uppför berget till mitten på hygget. Tar några träd varje helg nu men vilket besvär. Borsta bort en halvmeter snö. Alstorn slirar runt i snön och kommer knappt fram trots två par kedjor. Givetvis sticka svärdet i jorden vartannat träd, ser inte ett skit på grund av snön. Idag höll jag på att köra fast, riktigt surhål under snön, trots typ sex veckor med under 10 minus. Tagit tre veckors semester runt påsk för att hinna. Antagligen börjar väl snön smälta då så det blir än surare.
Lite tungt nu helt enkelt.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#906793Att träden klarar en sommar utan skador är inte helt korrekt. Jag var ju också med i Gudrun och visst höggs det timmer hela sommaren. Det var nog mer att allt travmättes och priset var lågt. Men det var nog en hel del som inte skulle klara ordinarie kvalitetskrav och syning av varje stock. Men det var det bästa man kunde göra och för att inte dom sista skulle bli drabbade ekonomiskt så blev det så. Sen klarade sig rejäla brötar bättre än lite mer spridda träd.

Nu vet jag inte hur industrin denna gången förhåller sig och inte heller hur eventuella dispenser för att låta virke ligga under sommaren ser ut,

Användarvisningsbild

Fred86  
Riga skrev:Vet inte vilken tråd det ska ligga i men kör här.
150-200 frötallar blåste ned i Johannes. Litet problem, många har det ju rejält värre, men man har bara sina egna referensramar. Folk säger ta det lugnt. Hur då? Splinten på tall blir ju blå efter några veckor om det är varmt. Ingen fara så länge de har rotkontakt säger en del. Jaha - hjälper det en månskensskogsbrukare? 150 frötall hugger man upp på kanske en vecka men sedan ska det köras ut. Lycka till hitta en skotare nu. Enligt Mellanskog som jag levererar till ska det vara klart och anmält till 15 April. Siktar på det. Så använder mina smågrejor, nu en gammal Alstor. Men 800 meter lite besvärlig basväg uppför berget till mitten på hygget. Tar några träd varje helg nu men vilket besvär. Borsta bort en halvmeter snö. Alstorn slirar runt i snön och kommer knappt fram trots två par kedjor. Givetvis sticka svärdet i jorden vartannat träd, ser inte ett skit på grund av snön. Idag höll jag på att köra fast, riktigt surhål under snön, trots typ sex veckor med under 10 minus. Tagit tre veckors semester runt påsk för att hinna. Antagligen börjar väl snön smälta då så det blir än surare.
Lite tungt nu helt enkelt.

Helt rätt tråd och jag tror att många känner igen sig i samma situation just nu. Det som känns extra hopplöst är de stora uppoffringar och i många fall ringa förtjänst för den självverksamme i liknande fall. Allt beroende av hur man nu kvantifierar den egna insaten. Hade det hjälpt om det varit gran i detta fall?

Riga  
#906803@Fred, vet faktiskt inte om det gjort skillnad, en del säger det.

isteskog  
#906804Jag hugger gran efter stormen och har klarat mig för stensågning tack vare att de ligger högre upp (rötgran som är grov). Men skottning och fastfruset ris mot backen är lika som för Riga. Det är sensamt, men skulle jag leja för det så blir det nog dåligt med slantar.....

alias  
Vedproducent skrev:Att träden klarar en sommar utan skador är inte helt korrekt. Jag var ju också med i Gudrun och visst höggs det timmer hela sommaren. Det var nog mer att allt travmättes och priset var lågt. Men det var nog en hel del som inte skulle klara ordinarie kvalitetskrav och syning av varje stock. Men det var det bästa man kunde göra och för att inte dom sista skulle bli drabbade ekonomiskt så blev det så. Sen klarade sig rejäla brötar bättre än lite mer spridda träd.

Nu vet jag inte hur industrin denna gången förhåller sig och inte heller hur eventuella dispenser för att låta virke ligga under sommaren ser ut,

Min minnesbild är att vi hade skaplig tur med konjunkturen åren närmast efter Gudrun (i.a.f. fram till subprime-krisen briserade 2008) och att avsättningen för sämre tallkvaliteter till MENA-länderna var helt OK ända fram till "den arabiska våren".

Som nämnt tidigare i tråden (kopplat till virkeskvalitet); Prioritera upparbetning av tall framför ffa gran på fuktig mark med bra rotkontakt!

MVH
Alias

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#906831Tallen ska ni ha ute innan sommaren om den ska gå utan kvalitetsförsämring.

Hade jag haft 150 träd på backen så hade jag huggt vad jag orkade och där förutsättningarna är rimliga. Funkar det att hugga så hade jag gjort det, funkar det att skota så hade jag gjort det men jag hade inte plågat mig fram på alla fronter med alla moment. 150 frötallar i snöfria förhållanden är ändå inte helt orealistiskt att jobba ikapp framåt våren.

Användarvisningsbild

JANERIKA  
#906961Hej
Ja det är alltid bråttom när det gäller myndigheternas krav på medborgarna .
När omvänt förhållande gäller så är det inte lika viktig. 5 - 10 år för ett myndighetsbeslut är inget konstigt.
Det är fotfarande markägare som betalar av på Gudrunskulden.
Mestadels personer som litade på myndigheterna och skogsbolagens goda råd.

Mvh Janerika

Användarvisningsbild

T18  
#907040Blicka framåt. Hur blir det när stormvirket kommit ur skogen, blivit sålt och vi återgår till det vanliga virkesflödet? Finns många skogsägare som bara vill fokusera på att återuppbygga virkesförrådet igen...

alias  
#907287Kom info från Södra igår om att man hade skickat upp slutavverkningsmaskiner till stormområdet efter Johannes.

Blir väl lite win-win, då Södra styr om sina avverkningar till sånt som ger mindre mängd barrsågtimmer jmf andra sortiment i sitt eget verksamhetsområde, p.g.a. ändrad efterfrågeballans mellan den egna industrins produkter.

MVH
Alias

MNskog  
alias skrev:Kom info från Södra igår om att man hade skickat upp slutavverkningsmaskiner till stormområdet efter Johannes.

Blir väl lite win-win, då Södra styr om sina avverkningar till sånt som ger mindre mängd barrsågtimmer jmf andra sortiment i sitt eget verksamhetsområde, p.g.a. ändrad efterfrågeballans mellan den egna industrins produkter.

MVH
Alias

Ja, dessutom är det ju lämpligt att nordförflytta maskiner nu i början av vårförfallet.

Användarvisningsbild

Nabben  
Användarvisningsbild

Elis76  

Kolla in dessa två reportage.

https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=20&t=48145

TS

MNskog  
#907397Bra att stor del av timmret kan räddas och att järnvägstransporter kan sprida ut det på en större yta av industrier. Det ger förutsättningar för att drabbade skogsägare får en bättre affär på sina öppna stormavtal. Att priset fortsätter sjunka är ändå marginellt då de stora sänkningarna redan skett. Men sälj för sjutton inte någon stående skog i år så har vi ett betydligt bättre prisläge nästa år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).