lör 24 jan 2026, 13:21#905084Jag jobbade tidigare åt SCA och under den tiden gjordes en ny avverkningsberäkning. Resultatet av den blev att det gick att öka uttaget av egen skog med en miljon kubik. Även om det fanns en del glädjekalkyler, så är den stora förklaringen att ungskogarna växer mycket bättre än dels de gamla skogarna och dels de prognoser som fanns. I registret stod det T20 eller T22, men ungskogen växer som T28.
Nåväl när detta presenterades så gick aktiekursen och VDs lön kraftigt upp. Medan fältpersonalen förtvivlat försökte hittade volymer som fanns på ”skrivbordet i Sundsvall”.
En viktig sak att komma ihåg är att SCA tjänar sina pengar när virket går genom industrin. Att bygga virkesförråd i skogen är inte företagsekonomiskt riktigt. Så det som verkar konstigt för en utomstående kan vara helt korrekt. Så även om det finns en hel del kloka saker att lära sig av SCA så ska man inte okritiskt kopiera.
Öppna kategorin
Stormen Johannes
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
lör 24 jan 2026, 20:05#905106Ja det är här problemet uppstår. Det växer bra i volym men blir bara ett år äldre varje år. Därför blir det problemet om man ska följa skogsvårdslagen och inte avverka för ung skog.
BM 868, MF 265 & Grålle, Häst, Stihl 362, Hva 242xp & 246, Partner R22 & R14.
lör 24 jan 2026, 21:10#905111Den massiva satsningen på contorta som SCA gjorde under 70 och 80-talet motiverades av virkessvackan och bristen på åldersklasser från 1930-1950. Och enligt beräkningen från den tiden var svackan tidigare än den de facto blev. Lågkonjunkturen på 90-talet sparade virke.
Detär ju självklart att lagen ska följas. LSÅ för tallkultur på T28 är 65 år i norra Sverige, medan 60 år i södra. Förklara den skillnaden!
Detär ju självklart att lagen ska följas. LSÅ för tallkultur på T28 är 65 år i norra Sverige, medan 60 år i södra. Förklara den skillnaden!
lör 24 jan 2026, 21:26#905112LSÅ är egentligen för låg överhuvudtaget men jag har för mig att SKS motiverade skillnaden mellan norra och södra Sverige med hänsyn till rennäringen. Det var förra gången bolagen trykte på för en ändring med dåvarande chefen för Sveaskog Herman Sundkvist i spetsen.
lör 24 jan 2026, 22:15#905113
Otroligt. En olönsam verksamhet som via bidrag sysselsätter några hundra personer får bestämma LSÅ.
MNskog skrev:LSÅ är egentligen för låg överhuvudtaget men jag har för mig att SKS motiverade skillnaden mellan norra och södra Sverige med hänsyn till rennäringen. Det var förra gången bolagen trykte på för en ändring med dåvarande chefen för Sveaskog Herman Sundkvist i spetsen.
Otroligt. En olönsam verksamhet som via bidrag sysselsätter några hundra personer får bestämma LSÅ.
sön 25 jan 2026, 00:42#905114LSÅ är mycket sällan något problem för småskogsägare. Det går även enkelt att få dispens. Det är bolagen som har problem och de kan inte söka dispens på flera årsavverkningar.
sön 25 jan 2026, 07:57#905118Jag håller med om att LSÅ borde vara högre ur ett skogligt perspektiv. Men rent principiellt borde det vara upp till markägaren att bestämma slutavverkningstidpunkt. Svårt att se att det ska vara en fråga för staten. Det är ju markägaren som drabbas av inoptimal omloppstid.
Detta med renskötselns inverkan på SCA så var det ett av de områden där man gjorde en glädjekalkyl. Dels trodde man från SCAs sida att 1% av årsavverkningen skulle påverkas. En våldsam underskattning enligt min uppfattning. Jag var med på ett samråd som omfattade 390 hektar, där samebyn sa nej till 370 hektar. Även gödsling omfattas av samrådsplikt. Det är ovanligt med marklav i mitt område, men ändå ska det samrådas.
I avverkningsberäkningen så antog man att 20% av planteringen skulle vara contorta. Men SSR har tagit ett principbeslut att säga nej till all contorta, även i områden som är ointressanta för renskötsel. Stor påverkan på virkesproduktionen.
Det är ju nåt fel på samrådsprocessen där en part kan säga nej utan att det ”kostar” något. Alltså att motparten får ta hela konsekvensen. Det borde vara en fullständig analys där man kan sätta pengar på anpassningarna.
Detta med renskötselns inverkan på SCA så var det ett av de områden där man gjorde en glädjekalkyl. Dels trodde man från SCAs sida att 1% av årsavverkningen skulle påverkas. En våldsam underskattning enligt min uppfattning. Jag var med på ett samråd som omfattade 390 hektar, där samebyn sa nej till 370 hektar. Även gödsling omfattas av samrådsplikt. Det är ovanligt med marklav i mitt område, men ändå ska det samrådas.
I avverkningsberäkningen så antog man att 20% av planteringen skulle vara contorta. Men SSR har tagit ett principbeslut att säga nej till all contorta, även i områden som är ointressanta för renskötsel. Stor påverkan på virkesproduktionen.
Det är ju nåt fel på samrådsprocessen där en part kan säga nej utan att det ”kostar” något. Alltså att motparten får ta hela konsekvensen. Det borde vara en fullständig analys där man kan sätta pengar på anpassningarna.
sön 25 jan 2026, 09:30#905122
Ja. Jag minns det var en del begreppsförvirring från början när FSC certifieringen krävde samråd. För SCA var lavmark lika med lavtyp(minst 50% av befintlig bottenskikt täkt av lavar) och det är en liten del av skogsmarken. För samerna var lavmark där det fanns så mycket marklav att det gick att föda en renhjord under en del av vinterbetessäsonge. Det är väl egentligen som artskyddsförordningen att ett intrång i pågående markanvändning ska ersättas men när det gäller samerna kommer principen om urminneshävd och naturfolk in i bilden.
Bjänndal skrev:Jag håller med om att LSÅ borde vara högre ur ett skogligt perspektiv. Men rent principiellt borde det vara upp till markägaren att bestämma slutavverkningstidpunkt. Svårt att se att det ska vara en fråga för staten. Det är ju markägaren som drabbas av inoptimal omloppstid.
Ja. Jag minns det var en del begreppsförvirring från början när FSC certifieringen krävde samråd. För SCA var lavmark lika med lavtyp(minst 50% av befintlig bottenskikt täkt av lavar) och det är en liten del av skogsmarken. För samerna var lavmark där det fanns så mycket marklav att det gick att föda en renhjord under en del av vinterbetessäsonge. Det är väl egentligen som artskyddsförordningen att ett intrång i pågående markanvändning ska ersättas men när det gäller samerna kommer principen om urminneshävd och naturfolk in i bilden.
mån 26 jan 2026, 21:41#905220Då var man tillbaka i Dalarna. Besiktning av skador på elnätet!
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
tis 27 jan 2026, 13:02#905261Bosse1 - Stormen Hans
https://vimeo.com/1157498098?share=copy&fl=sv&fe=ci
Är förvånad att aktivister får vara kvar på ss 👎
https://vimeo.com/1157498098?share=copy&fl=sv&fe=ci
Är förvånad att aktivister får vara kvar på ss 👎
tis 03 feb 2026, 11:29#905763Avverkningsanmälningar över Bollnäs kommun.
Aldrig sett så mycket anmält samtidigt i hela mitt liv.
Skapa konto
Aldrig sett så mycket anmält samtidigt i hela mitt liv.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
T18 en som tror på framtiden.
sön 15 feb 2026, 11:46#906549Kunde även publiceras under virkespriser men det jag säljer är fällt av Johannes.
Har minst 1.000 m3 som ligger, mest i en kraftigt reducerad överhållen tallskärm men även utspritt i senaste årens gallringar.
Marken ligger i östra Jämtland, inte jättehårt drabbad men omringad av mycket mer drabbade områden längs kusten och Hälsingland, Dalarna mm.
Tog för givet att det bare skulle gå få hjälp av Norra Skog som uppgav att de nu inte lägger några premier på sina prislistor mer än avtalade premier som certifiering mm.
Då ringde en lokal virkesköpare och undrade om jag behövde hjälp.
Slutade i att jag kontaktade flera virkesköpare som jag framöver tänkt använda för av mej planerade avverkningar framöver.
Fick in tre offerter som samtliga kunde få ut virket innan våren. Två avböjde då de var fulla fram till sommaren.
Alla tre betalade fast pris för timmer per m3fub. Inga prislistor. Massaveden är ju prispressad men vilka fina timmerpriser.
Hade jämförelse med förra vinterns avverkning då Norra Skog brutto för 50 % timmer och en hel del specialvirke trots mycket bonusar betalade för allt avverkat vad Mellanskog då betalade för massaveden.
Valde Stora Enso som troligen vill köpa in sig på marknaden, Sveriges nya prisdike, Jämtland.
PS Hos mej ligger det bara någon/några dm snö över vindfällena. I motsatt till närmare kusten där många får vänta att det tinat undan. DS
Har minst 1.000 m3 som ligger, mest i en kraftigt reducerad överhållen tallskärm men även utspritt i senaste årens gallringar.
Marken ligger i östra Jämtland, inte jättehårt drabbad men omringad av mycket mer drabbade områden längs kusten och Hälsingland, Dalarna mm.
Tog för givet att det bare skulle gå få hjälp av Norra Skog som uppgav att de nu inte lägger några premier på sina prislistor mer än avtalade premier som certifiering mm.
Då ringde en lokal virkesköpare och undrade om jag behövde hjälp.
Slutade i att jag kontaktade flera virkesköpare som jag framöver tänkt använda för av mej planerade avverkningar framöver.
Fick in tre offerter som samtliga kunde få ut virket innan våren. Två avböjde då de var fulla fram till sommaren.
Alla tre betalade fast pris för timmer per m3fub. Inga prislistor. Massaveden är ju prispressad men vilka fina timmerpriser.
Hade jämförelse med förra vinterns avverkning då Norra Skog brutto för 50 % timmer och en hel del specialvirke trots mycket bonusar betalade för allt avverkat vad Mellanskog då betalade för massaveden.
Valde Stora Enso som troligen vill köpa in sig på marknaden, Sveriges nya prisdike, Jämtland.
PS Hos mej ligger det bara någon/några dm snö över vindfällena. I motsatt till närmare kusten där många får vänta att det tinat undan. DS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).