Öppna kategorin

Stormen Johannes

205 inlägg 19354 visningar 36 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Stormen Johannes

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#902330Det blir en strömlös natt. Magkänslan vad man kommer att få se när man kommer ut i skogen imorgon är inte bra. Extremt blött i marken och ofruset är ingen bra kombo när det blir så här blåsigt. Det man har sett ifrån vägen idag ser inget vidare ut, det är bara att hoppas att det har klarat sig bättre längre in i skogen.

Användarvisningsbild

Småleningibergslagen  
#902332Har en stark magkänsla att detta blir Norrlands Gudrun. Blir intressant och följa rapporterna dom kommande veckorna

Användarvisningsbild

HogbergetsVilma  
#902335Varit ute nu på kvällen med pannlampa och inspekterat när vinden lugnat ner sig lite. Skog i Borlänge.

Mycket klungor om 2-5 träd som gått i backen. Spritt över marken. Så inga stora sammanhängande områden som gått i backen. Vid varenda rotvälta är det stående vatten, så att det är så pass blött har garanterat gjort det här mycket värre. Värsta ställena har varit hyggeskant (förväntat) sen längs med en bäck som gick vinkelrätt mot vinden. Där har det gått mycket träd.

Exempel, bäcken går längs med vägen här.
1766872388_img_20251227_152921_654.jpg

Användarvisningsbild

JANERIKA  
#902338Vi får hoppas att det inte blir som Gudrun. Känner med drabbade skogsägare eftersom jag var med i Gudrun.Håll huvudet kallt nu och senare .Se till att hålla nära och kära inomhus.Det har redan omkommit 2 pers.
Mvh Janerika

Användarvisningsbild

Suneland  
#902342Kapade bort en vindfälla som låg över tråden in i hästhagen här hemma.. gjorde inget att den blåst omkull 🤣

Är lite mer brydd över ett contortabestånd där sca slutaaverkat en stor areal brevid under sommaren 🫣

Joen  
#902343Vi får se när det ljusnar. Två grannar ringt om att träd fallit över staket o husbils garage. Förväntar mig ett antal träd som fallit/halvfallit.
Hör av mig imorgon kväll. Dagens släktbesök blev uppskjutet pga. stormen. Åkte o handla på em. vid hemfärden efter ca tio minuter hade 30 cm gran fallit över vägen.
Grannens båttrailer välte med båt på. Takpannor flög av från en carport på gatan.

Söderhamn/Sandarne 😥

Användarvisningsbild

Badger  
#902346Sitter här i södra landsändan och läser att det verkar blåst ner mycket skog . Undrar om det blåst ned så mycket att det blir Gudrun-priser i norr. Beklagar verkligen om det blir så. För oss som var med om Gudrun var det inte alls roligt och sitter i än. Att bli tvungen att sälja till enorma underpriser ligger inte långt ifrån att bli rånad.

hfab  
Elis76 skrev:Skulle det gå att få en stormrapport från Er uppe i norr?

@slurfi, hfab, svampbob

Jag körde Vilhelmina-Storuman-Lycksele-Vilhelmina under gårdagen.
Vad jag kunde se var det enstaka vindfällen och toppbrott.
Inget större område med vindfällen.
Det låg mycket ris och grenar på vägarna, och enstaka träd helt eller delvis över de vägar jag körde.

Det var en välsignad tur att vi haft varmgrader så upplegan tinat ur träden, annars hade det sett mycket värre ut.

Användarvisningsbild

generationsskifte  
#902355Ja någon Gudrun verkar det som tur är inte blivit uppe i norr. Var man inte på plats och fick uppleva stormen Gudrun så är det nog svårt att förstå krafterna som gick fram, men även förödelsen där hela landskap förändrades på några timmar.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#902359Vindstyrkorna här räckte.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#902361Det verkar som att det gått ”vilt till” i Finland där ca 140.000 hushåll är strömlösa jämfört med de ca 40.000 hushåll som är strömlösa i Sverige.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#902365Ja i stort sätt hela kustlinje har drabbats av stormen, men antalet strömlösa låter nog ändå förvånads hög.

Höststormen i fjol kom presis från samma riktning så jag tror mängden vindfällorna är troligtvis inte lika stor nu, i allafall här i Åbo-Raumo trakterna.
Det blåste nära 30 m/s i byar och 24 m/s som vallande. En takplåt inventerat hittils här i gården, inte så illa.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#902368Stormen igår kan inte jämföras med 2011 (Dagmar) eller 2013 (Ivar). Då hade vi här i östra Jämtland flera årsavverkningar som föll. Men då var det sämre förutsättningar, otjälat och snö i träden, kanske även frusna stammar. Erfarenheten från de stormarna var nog hur mycket expositionen påverkade. Även om det ibland var konstiga effekter. T ex att skog i en baklut kunde drabbas av vindens nedslag.
Jag kollade just en 20 hektars förstagallring som gjordes i fjol. Hittade ca 20 vindfällen/toppbrott av oftast tidigare skadade träd. Här i byn såg jag ett plåttak som skadats och en gran över elledningen. Tack vare belagd ledning har vi fortfarande ström.
Dock verkar det ha blåst mer i fjällkedjan. Och läser jag nyheterna verkar det vara mer skador söderut i Gävleborg. Kan bero på otjälad mark.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#902370Ytterligare en död vid skogsarbete.
Stormskog inte att leka med.

Användarvisningsbild

Elis76  
Röjkvist skrev:Ytterligare en död vid skogsarbete.
Stormskog inte att leka med.

Kan Du vara mer precis eller bifoga en länk?

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).