Öppna kategorin

Stormen Johannes

205 inlägg 19463 visningar 36 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Stormen Johannes

MNskog  
#902747Ja stormkapet är bra och det komm till i första hand för losskapning. Man sparar även kjedjan när man kapar underifrån och slipper gruset ovanpå. Där är yxan bra att ha för att barka.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#902760Jag håller på och tittar på en lösning som kan hitta stormfälld skog genom satellitdata. Det skulle snabbt kunna bli ett verktyg för alla som vill om det kanske finns stormfälld skog på sin egen skog. Men jag skulle behöva lite "facit". Så du som har exakt koll på var det faktiskt ligger stormfälld skog just nu kan hjälpa till. Gå in på Google Maps och välj ortofoto. Klicka sedan en gång på kartan där du vet att det ligger stormfälld skog (inte bara enstaka träd utan flera), dela länken till mig här i tråden eller via PM.

Tack på förhand!

Riga  
#902767@Fredrik
Låter som en bra grej men jag avvaktar tills jag hört vad andra tycker. Är lite bränd efter att varit nära avverkningsförbud på min ganska nyligen köpta gård/skogsfastighet på grund av ett påstått tjäderspel mitt på fastigheten. Anonymt inlämnat, inga bildbevis, ingenting man kunde bemöta, inget som syntes i något register innan köp m.m.
Så vad händer om någon ambitiös "naturvän" anmäler området som blivande perfekt habitat för någon, svamp, stekel, fågel et.c? Det är ju nu fullt med blivande död ved.
Korrigera gärna om jag är ute och cyklar. Ovan är inget påstående utan en fundering.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#902771Det är ingen fara, jag har fått så jag klarar mig. Men alla kan också vara helt lugna. Jag kör detta lokalt på datorn just nu och behövde några områden som vi vet är stormfällda för att träna skriptet att hitta stormfälld skog. Era punkter lämnar alltså aldrig mig och behövs bara i teststadie, absolut inte om/när en funktion kommer på Skogsforum.

Användarvisningsbild

EkologTomas  
#902779Kopparfors skattar att ca 1 miljon kubik ligger hos dem, i deras gävleborgsflak allra främst. Skogsutrednings-sekreterare Eriksson tar den siffran och anar total volym en bit över 10 miljoner kubik.

Reflekterar över hur marknaden kan förändras av volymerna. Sett i perspektiv mot andra stormar och deras påverkan på utbudet är det inte Gudrun som är måttstock, snarare Ivar eller Per.

Torleif  
#902789Tillräckligt för att utsugarna skall se sin chans att dumpa priserna.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#902855På bilder ovan så ser man att många granar är ruttna.

isteskog  
Röjkvist skrev:På bilder ovan så ser man att många granar är ruttna.
Så är det på min mark.....

Riga  
#902937Tänkte jag skulle börja hugga upp de omkullblåsta frötallarna men började inte ens. Har kommit cirka 40 cm snö och bildat drivor runt flera av stammarna så man hittar bara på dem eftersom rotvältan sticker. Hoppas verkligen det är som någon skrev här att så länge rötterna har markkontakt lever träden åtminstone delvis så man kan hugga dem i vår, förutsatt att (i mitt fall) Mellanskog går med på det. Annars blir det bistert.
Ska även bli spännande och se hur det blir med kontrakt och priser framöver.
Mellanskog ska ha informationsträff om stormen 7 och 8 januari i Leksand och Falun. Om någon är där vore det intressant med en rapport.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#902944Tall är mer känslig än gran. Ifjol hade jag några tallar som blåst omkull som jag högg. De levde men började få lite blånad där de låg mot marken. Jag såg det inte förrän jag kördefram till avlägg. Borde kanske lumpat en bit för att vara säker på artade dög till timmer?
Det borde inte bli blånad så länge det är minusgrader. Men det är nog bäst att försöka ta rätt på träden fort nog.
Efter stormen 2011 så grävde jag fram ett antal träd, men nu är jag för gammal!

Riga  
#902946Kanske beror på att större del av stammen ligger mot marken än på gran som ofta har grenar längre ned.
Får väl beväpna sig med skyffel och sopkvast.

MNskog  
Riga skrev:Kanske beror på att större del av stammen ligger mot marken än på gran som ofta har grenar längre ned.

Ja. Tallrotvältor blir så där och dessutom kastar de upp jord på stammen. Det är här man kan spara pengar genom losskapning. Men det är ingen enkel kapning. Man måste lära sig stormkapet med instick utan att såga i marken samt ha en yxa för att barka där man behöver kapa ovanifrån. Att ha med ett gäng kjedjor att byta istället för att fila hjälper mycket. Fila kan man göra hemma när det är mörkt. Alternativt använda kjedja med hårdmetallspetsar.
Men först och främst kapa inte loss förrän du vet när sköraren kommer.

Bosse1  
#902973Hur tankarna snurrar i vissa skallar på SS 🤐

Bosse1 - Stormen Hans

Torleif  
Riga skrev:Kanske beror på att större del av stammen ligger mot marken än på gran som ofta har grenar längre ned.

Ytveden i tall är till sin natur mycket känslig för blånadssvamp. Det handlar om materialets egenskaper.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).