fre 23 apr 2010, 17:50#89670
Det är inte helt lätt detta, och det beror lite på vad man tror att man långsiktigt vill ta ut.
Jag har annan verksamhet än skogsbruk i min näringsverksamhet, och ingen anställning. Alltså måste jag ta ut någonting, annars blir det ingen mat på bordet. Jag resonerar som så att resultatet blir så mycket så jag hamnar under gränsen för statlig skatt. Det är en långsiktigt nivå som jag inte har något behov av att överskrida för att leva lyxliv. Detta blir det då ca 45?% egenavgifter/inkomstskatt på. Sedan tar jag ut räntefördelning maximalt, där blir det 30%. Resten fonderar jag i de fonder som finns, dvs expansionsfond/periodiseringsfond. Skogskonto har jag inte behövt använda, tänker inte göra det heller. De andra metoderna räcker för min del.
Vilka pengar som sedan tas till vad tycker jag inte spelar så stor roll. Skatten blir densamma.
Om jag haft en anställning som gett motsvarande månadslön som jag känner att jag kunde leva på, och inte direkt förutsett att den skulle gå över gränsen för statlig skatt i nära tid, hade jag inte tagit ut någonting privat alls.
Självvald väg i egen skog