lör 11 jul 2020, 20:28#655649
Jag har kört lastbil sedan mitten av 60 talet.
Stora förändringar har skett inom transportsektorn såväl som inom allt annat.
Först har vägarna blivit betydligt bättre men än viktigare har bilarna (och släpen) förbättrats och viktigast är då luftfjädringen.
Allt går mjukare.
Men ett stort aber är stressen, den fanns inte alls på 60 till 80 talet.
Varför stressen uppkommit är just därför att det tillkommit en djävla massa idiotregler - rent ut sagt.
Sedan har vi detta just in time.
Gods ska lastas vid en bestämd tid (oftast sent på dagen) sedan vara framme vid en exakt tidpunkt.
Klarar inte åkeriet detta kan det bli det STORA kostnader för åkeriet.
M.a.o INGET oförutsett får hända under transportsträckan.
Du kan gå din YKB kurs få information som i själva verket endast blir en hypotes.
Chaufförerna är inga politiker som kan hävda att det handlar om en förhoppning om att godset kommer fram i rätt tid.
Kosta vad det vill, godset ska fram och t.o.m. emballaget ska vara oskadat annars tar det hus i helvete - DET ÄR INGET ANNAT ÄN DAGENS SANNING:
OM du inte skickar det med Postnord då kommer godset när det kommer - om det över huvud taget kommer.
Tar chauffören 5 minuter för kort rast eller kör 5 minuter för länge kostar det 5 000 kr/tillfälle, om och när myndigheterna uppmärksammar detta.
M.a.o inget ovanligt att fullt seriösa åkerier åker på straffavgifter på flera hundra tusen kronor lite då och då.
Dåligt förankrat gods är en styggelse oberoende vem som har skulden.
Tyvärr sker detta lite alltför ofta, orsaken är just stressen - just in time.
Visst företag som t.e.x. IKEA kan låta sina lastbärare nyttja kapellbrädor som förstängning av gods - något som ENDAST gäller för IKEAs transporter
Vissa poliser kan t.o.m bötfälla en chaufför om han inte surrat fast sin handtruck i en skåpbil.
Som skäl motiveras:
- Om en dörr öppnas vid en olycka kan handtrucken ramla av och orsaka ytterligare skada.
Svälj den