Öppna kategorin

YKB

53 inlägg 6803 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: YKB

Erre  
#655501 Det är lättare att bara gnälla och klaga. 🙄

Elmia
Avatar Fallback

Re: YKB

röjar kalle  
#655529 Kvinnor är det ont om här på forumet.Men kärringar med snopp finns det gott om. 😉

Avatar Fallback

Re: YKB

hemek_h18  
#655570 jag måste säga att ykb kursen var det sämsta jag har varit på!!!
allt går ju ut på att man ska betala en summa och vara närvarande sen är man godkänd för alla dessa kurser.
är det inte bättre att betala summan direkt utan att vara närvarande så slipper man parkera hela företaget för ingenting.
jag säger inget om man hade lärt sig något på dessa kurser men det gör man inte.
det är dyrt för en liten företagare att ställa lastbilar och maskiner mm och skicka dom anställda på kurser som inte ger nått.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Stampep  
#655624
jannee skrev:Har DU en susning om vad trådarna i ett spännband har för betydelse?
Vet man inte det bör man ej heller förankra något gods!


Det fick jag faktiskt lära mig på YKB att det kan man skita i, det är lappen som gäller och inget annat. Finns ingen lapp eller skavd så den inte är läslig= kassera bandet.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Stampep  
#655625
bork skrev:
Stampep skrev:Oavsett vilket yrke det gäller eller om man så har 50års erfarenhet finns det ALLTID något nytt att lära. Är tämligen säker på att det inte finns någon vare sig skogshuggare eller lastbilschaufför eller advokat eller vad som helst som kan ALLT på sitt område.

Det kluriga är att få tag i en vettig kursledare som kan lära ut på ett bra och intressant sätt, just det som just du behöver ha koll på. Dessutom till ett pris som är överkomligt på en tidpunkt som passar dig och din arbetsgivare.


farsan har kört skolbuss i 40 år,blev anställd efter att ha haft egen buss i många år...det finns inget för en sån att lära sig med YKB:n.
möjligen om man delar kursen i en bussdel och en lastbilsdel.
idag går buss- och lastbilsförare samma kurs


Då har han endera fått gå med en dålig lärare eller så är han undantaget som bekräftar regeln eller hur man säger.
Ser tyvärr nästan dagligen både busschaufförer och lastbilschaufförer som borde ta om körkortet. Nu kör jag lastbil så där ser jag alldeles för mycket. Ex vis chaufförer som har motivlack och mycket lampor men knappt kan backa till kaj själva. För att inte tala om chaffisar som tvunget ska hålla 90 stumt "det är bråttom idag" sen tar det dom över 1 timme att skicka på 48 pall och stora delar är trasigt.

Jag säger inte att YKB är det bästa som finns, däremot ÄR behovet av fortbildning verkligt. Och definitivt behovet av att ändra beteendet hos många chaufförer, på nåt sätt måste det gå att få tillbaka stoltheten i yrket och respekten för chaufförerna som faktiskt ser till att det finns mat i affärerna.
Vi får hoppas att det blir omarbetat till något som passar för fler/mer specifika utbildningar kanske färre timmar där man kan fokusera på vad just dom chaufförerna kör. För fortbildning behövs så enkelt är det

Avatar Fallback

Re: YKB

tallen100  
#655628 Visst finns det många som bär sej illa åt och skulle syssla med annat.
Men nu har det snart gått fyra år sedan alla över en natt plötsligt inte var kompetenta att köra om dom inte gått 5 dagar/35 timmar och fått ykb.
Har något blivit bättre efter vägarna, har det gjort någon skillnad överhuvudtaget?
Mer än att många slutat köra.

Användarvisningsbild

Re: YKB

Stampep  
#655634
tallen100 skrev:Visst finns det många som bär sej illa åt och skulle syssla med annat.
Men nu har det snart gått fyra år sedan alla över en natt plötsligt inte var kompetenta att köra om dom inte gått 5 dagar/35 timmar och fått ykb.
Har något blivit bättre efter vägarna, har det gjort någon skillnad överhuvudtaget?
Mer än att många slutat köra.


Nog tror jag det har blivit lite bättre, iaf tycker jag mig se att vissa som inte brytt sig ett skit om lastsäkring eller vikter faktiskt tänker till litegrann, händer faktiskt att t.o.m vissa som varit med mer än dubbelt så länge som mig frågar hur jag brukar lasta för viktens skull.
Det är absolut inte bra, dit har vi en lång väg.
Speciellt för att förändra attityden, den nöten lär bli svår att knäcka.
"Det är inte vinter nu"
"Det står nog kvar"

Personligen tror jag på fler kontroller, bättre utbildade poliser och gärna ett annat regelverk/utformning av ykb.
Säg att vi kör ykb kanske 15 timmar/5e år. Men blir du stoppad och har brister i lastsäkring eller allvarligare fel på kör och vilotider= lägre böter än idag men heldag ykb ska gås med avlagt prov inom 30 dagar för att behålla rätten att köra. Nånting måste iaf göras för att få fram en förändring

Avatar Fallback

Re: YKB

jannee  
#655649 Jag har kört lastbil sedan mitten av 60 talet.
Stora förändringar har skett inom transportsektorn såväl som inom allt annat.
Först har vägarna blivit betydligt bättre men än viktigare har bilarna (och släpen) förbättrats och viktigast är då luftfjädringen.
Allt går mjukare.
Men ett stort aber är stressen, den fanns inte alls på 60 till 80 talet.
Varför stressen uppkommit är just därför att det tillkommit en djävla massa idiotregler - rent ut sagt.
Sedan har vi detta just in time.
Gods ska lastas vid en bestämd tid (oftast sent på dagen) sedan vara framme vid en exakt tidpunkt.
Klarar inte åkeriet detta kan det bli det STORA kostnader för åkeriet.
M.a.o INGET oförutsett får hända under transportsträckan.
Du kan gå din YKB kurs få information som i själva verket endast blir en hypotes.
Chaufförerna är inga politiker som kan hävda att det handlar om en förhoppning om att godset kommer fram i rätt tid.
Kosta vad det vill, godset ska fram och t.o.m. emballaget ska vara oskadat annars tar det hus i helvete - DET ÄR INGET ANNAT ÄN DAGENS SANNING:
OM du inte skickar det med Postnord då kommer godset när det kommer - om det över huvud taget kommer.
Tar chauffören 5 minuter för kort rast eller kör 5 minuter för länge kostar det 5 000 kr/tillfälle, om och när myndigheterna uppmärksammar detta.
M.a.o inget ovanligt att fullt seriösa åkerier åker på straffavgifter på flera hundra tusen kronor lite då och då.
Dåligt förankrat gods är en styggelse oberoende vem som har skulden.
Tyvärr sker detta lite alltför ofta, orsaken är just stressen - just in time.
Visst företag som t.e.x. IKEA kan låta sina lastbärare nyttja kapellbrädor som förstängning av gods - något som ENDAST gäller för IKEAs transporter
Vissa poliser kan t.o.m bötfälla en chaufför om han inte surrat fast sin handtruck i en skåpbil.
Som skäl motiveras:
- Om en dörr öppnas vid en olycka kan handtrucken ramla av och orsaka ytterligare skada.
Svälj den :!: :!: :!: :!:

   TS
Användarvisningsbild

Re: YKB

Turid  
#655669 Största problemet med YKBn tycker jag är att man buntar ihop både lastbilar och bussar i samma utbildning. Är man lastbilschaufför har man ingen som helst nytta av att lyssna på nån som babblar om olika sjukdomar som passagerare kan tänkas ha, likaväl som en busschaufför inte får ut så mycket av att lyssna på ett föredrag om lastsäkring. Så en bättre anpassning till respektive behörighet vore kanske på sin plats...

Sen gäller det ju att kursledaren kan lägga upp fortbildningen så att den blir intresseväckande. Dels ta upp eventuella nya regler, men också fånga upp den kompetens som finns i rummet. För majoriteten av chaufförerna har säkert råkat ut för olika situationer som kan vara intressanta att ta lärdom av bland de övriga kollegorna som sitter i salen. Det kan skapa väldigt bra diskussioner om detta tillåts av kursledaren.

Avatar Fallback

Re: YKB

tallen100  
#655672 Håller med jannee.
Tror att stress/tidspress och idiotiska regler hit och dit är största orsaken till att det ser ut som det gör många gånger idag...

Avatar Fallback

Re: YKB

röjar kalle  
#655674 Det skall vara färdskrivare med pappersskiva bara att hyva ut genom fönstret.Och vips har man en ny period att gasa vidare på. 😀

Användarvisningsbild

Re: YKB

Kse  
#655739
röjar kalle skrev:Det skall vara färdskrivare med pappersskiva bara att hyva ut genom fönstret.Och vips har man en ny period att gasa vidare på. 😀


Hur förklara du då att bilen gått X antal mil utan färdskrivarblad vid en kontroll?

Avatar Fallback

Re: YKB

jannee  
#655753 Det var ett litet aber med dessa (förlorade) mil men det gick också att lösa, bara för att man är chaffis behöver man inte vara en idiot.
Vart betydligt lättare "på den gamla goda tiden" när man nyttjade 7 dagars paketet.
Då hade man TVÅ böcker och den ena nyttjade man dagtid och den andra nattetid.
Problemet var att orka fylla bägge böcker med normalt antal timmar - men med tillräcklig flit gick även detta :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: YKB

röjar kalle  
#655810
Kse skrev:
röjar kalle skrev:Det skall vara färdskrivare med pappersskiva bara att hyva ut genom fönstret.Och vips har man en ny period att gasa vidare på. 😀


Hur förklara du då att bilen gått X antal mil utan färdskrivarblad vid en kontroll?

Du sätter i ett nytt blad.Man har ett på dagen och ett på natten.Har två högar med blad problemet kan vara om blir stoppad av samma polis två gånger en gång på dagen och en gång på natten då är det kört men det hände aldrig.

Avatar Fallback

Re: YKB

röjar kalle  
#655811
jannee skrev:Det var ett litet aber med dessa (förlorade) mil men det gick också att lösa, bara för att man är chaffis behöver man inte vara en idiot.
Vart betydligt lättare "på den gamla goda tiden" när man nyttjade 7 dagars paketet.
Då hade man TVÅ böcker och den ena nyttjade man dagtid och den andra nattetid.
Problemet var att orka fylla bägge böcker med normalt antal timmar - men med tillräcklig flit gick även detta :grin:

Har kört med tre böcker en bok lots i stockholm en bok natten till uddevalla en bok lots uddevalla trollhättan.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).