SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsnyheter

Svagt och oroväckande resultat av Södra 2025

64 inlägg 12265 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om Södra-koncernens negativa rörelseresultat för 2025, med särskilt fokus på Södra Cells förluster och orsakerna bakom dem. Användarna diskuterar valutaförändringar, råvarukostnader, marknadsutmaningar och inte minst en strukturell omställning i massaindustrin, där eukalyptusmassa från andra länder konkurrerar med traditionell nordisk NBSK-massa. En del menar att valutaförändringar har överskattats som förklaring, och att en djupare omstrukturering pågår.

Det förs även resonemang kring varför massapriset tycks sjunka kraftigt, där rabatter och försäljning till lågprismarknader nämns som möjliga orsaker. Diskussionen tar även upp Södra-medlemmarnas ekonomiska relation till föreningen, inklusive insatskapital, medlemsinlåning och utdelningar trots förlustår, vilket skapar oro hos vissa medlemmar. Jämförelser görs med andra skogsbolag och med finländska Metsä, där börsnotering och bolagsstruktur diskuteras som potentiella lösningar.

Olika perspektiv finns på innovation och diversifiering; vissa försvarar Södra för att de satsar på utveckling och nya produkter trots risker, medan andra ifrågasätter lönsamheten och anser att satsningarna inte ger önskat resultat. Diskussionen rymmer också kritik mot ledningens hantering av kostnader och kapitalstruktur, samt reflektioner kring hur prissättningen skiljer sig geografiskt och mellan aktörer.

Slutsatsen är att Södra står inför betydande utmaningar både marknadsmässigt och strukturellt, där en kombination av valutapåverkan, konkurrens från eukalyptusmassa och interna kostnadsstrukturer pressar resultatet. Medlemmarnas oro kring utdelningar och kapitalhantering visar på en spänning mellan kortsiktiga behov och långsiktig stabilitet. Det finns ingen tydlig konsensus, men en bred insikt om att förändringar krävs för att återställa lönsamheten och tryggheten.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥🔥 4/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟥 4/5
🎭 Tonalitet: Saklig men stundtals kritisk och engagerad med inslag av oro och frustration
📌 Diskussionstyp: Ekonomi / marknad

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2026-03-08 16:55 | data: 1)
Användarvisningsbild

Svagt och oroväckande resultat av Södra 2025  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#906358Södra avslutar 2025 med ett bokslut som i praktiken bryter den resultattrend som koncernen haft sedan 2018. Rörelseresultatet för 2025 uppges till −1 290 MSEK, efter flera år med tydliga plusnivåer (2024: 2 630, 2023: 2 226, 2022: 7 805, 2021: 5 316, 2020: 891, 2019: 2 582, 2018: 4 508 MSEK). Skiftet sammanfaller med att Södra i rapporten beskriver en “trippeleffekt” av snabba valutaförändringar, utmanande marknad och obalans mellan råvarupris och priset på bolagets produkter, vilket enligt bolaget påverkat resultatet kraftigt negativt.

Södra Cell är den tydligaste förklaringen. Helåret 2025 redovisar affärsområdet omsättning 14 919 MSEK (16 121) och rörelseresultat −258 MSEK (2 867). I fjärde kvartalet blev rörelseresultatet −495 MSEK (656), trots högre produktion och utleveranser än motsvarande kvartal året innan. Södra anger starkare SEK mot USD och högre råvarukostnader som centrala orsaker.

I marknadsbeskrivningen konstaterar Södra att efterfrågan på papper och kartong varit svag på samtliga marknader, att massapriserna i USD varit relativt stabila, men att kombinationen av efterfrågeläge, valuta och kostnads-/prisobalans drivit substitution och hårdare konkurrens. Leveransandelen till Asien och Mellanöstern ökade.

Samtidigt lyfter bolaget Kina som en faktor som kräver anpassning i affären och kopplar detta till en globalt ökande substitution av eukalyptus. Det är en signal om att kundernas alternativ och fiberbas i värdekedjorna förändras, samtidigt som Södra 2025 visar att kombinationen valutaexponering och råvarukostnad kan räcka för att välta ett tidigare stabilt vinstmönster.

TS
Användarvisningsbild

Re: Svagt och oroväckande resultat av Södra 2025

Fredrik Reuter  
#906359Personligen är jag orolig över det Södra nu kallar substitution. Tyvärr verkar det fått bett om NBSK som i princip varit korgen som svensk skogsindustri lagt sina ägg i. Det handlar om att Kina tillsammans med främst Brasilien utvecklat helt nya tekniker att framställa massa från främst eukalyptus och det har nu visat sig att denna nya slutprodukt är ungefär lika stark som NBSK som kommer från Norden. BEK, som denna massa kallas kan produceras i större volymer givet trädslaget och priset är "alltid" lägre än NBSK.

Genom detta är jag rädd för att Södra Cells resultat ovan inte till största del beror på varken kronkurs eller lågkonjunktur. Istället handlar det om en strukturomställning. Vi har skrivit om detta tidigare bland annat i artikeln: https://iskogen.se/skogsindustri/roda-d ... -en-massa/

Missade också länk till Södras rapport, den finns här: https://www.sodra.com/_download/sp/boks ... -sodra.pdf

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#906365En sak som man kan fundera över är ju hur Södra kan gå back så mycket på massan som de nu gjort, speciellt under Q4. Enligt Södra ligger avsalumassa-priset, trots dollarfall under 2025, strax under 15 000 SEK/ton. Utgår man från att det går åt fem (5) m3fub massaved/flis per ton á 700 kr/m3fub så är fiberkostnaden 3 500 kr för att producera ett ton massa. Vad är det då som ger så stora förluster? Är det att andra råvaror (kem) har blivit hutlöst mycket dyrare? Eller är det att Södra säljer av allt mer av massan till lågmarginal-marknader utanför Europa och till stora (50%?) rabatter? Hade man för några år sedan pratat med ett massabruk om masspriser på 1500 US$ per ton till en dollarkurs om nio kronor så hade troligen inte förlust varit första tanken.

Sandström87  
#906366Dollarn föll väl under 10kr redan i maj, och ja tro inte industrierna har haft så billig massaved som 700kr/fub vid industrigrind, gissar att du måste lägga på 200kr till kanske mer

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#906367Jag har lite svårt att greppa detta med dollarkursen. Den var 9,82 under 2025 och det är i häradet av dessa siffror som rapporterna ska granskas i. Jag skulle vilja hävda att det historiskt sett är en relativt stark dollar. Grafen nedan är från Riksbanken och slår man ut snitt på dollarkursen över tid så landar man på runt 8,10 kr för en dollar.

Krasst sett borde bolagen (kritiserar i princip alla här) vara positivt valutadopade givet detta, ända tills kursen går under 8,10 kr?

Något som kan vara värt att notera är också att i detta fall Södra i sin rapport för 2021 när det var coronaboom och stor intjäning så nämns inte valutaeffekt alls. 2021 stod dollarn i 8,58 kr.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#906368Jag har svårt att få ihop vedkostnaden. Siffror jag sett anger att vedkostnaden är drygt 60 procent av produktionskostnaden. Då kostnaderna tydligen är större än 15000 kr tonnet färdig massa och om vi räknar med 5 kubik per ton. Skulle ju bli en vedkostnaden på 1800 kr kubiken. Vad är det som blivit tokigt här för det har jag svårt att tro att det skulle kosta.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#906369Det måste ju helt enkelt vara så att grafen över massapriset (avsalumassa) på sid 8 i bokslutsrapporten är mer eller mindre irrelevant? Antagligen har stora volymer massa sålts till t ex Asien och till betydligt lägre pris än de som anges.

Sandström87  
#906372Alla kunder ha nog rejäla rabatter utifrån de priset

aho  
#906373473000 ton massa utlevererat under Q4 och en omsättning på 3457 MSEK ger 7300 kronor/ton om jag räknat rätt.
Känns om att något inte stämmer eller säljer man med 50% rabatt i genomsnitt?

Ur bokslutet:
Södra Cells rörelseresultat för kvartalet uppgick till −495 MSEK
(656). Omsättningen för kvartalet uppgick till 3 457 MSEK
(3 880),vilket främst förklaras av en ofördelaktig valutakursutveckling där SEK har stärkts mot USD.
Produktionsvolymen under kvartalet uppgick till 497 tusen
ton (436) fördelat på 426 tusen ton (382) barrsulfatmassa,
29 tusen ton (12) lövsulfatmassa och 42 tusen ton (42) textilmassa.
Utleveranserna av avsalumassa för kvartalet uppgick till 473 tusen
ton, vilket är 44 tusen ton högre jämfört med motsvarande period
föregående år.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#906376Ja, man säljer nog med 50% rabatt. Det är sen gammalt av någon konstig anledning. Terminspriset på NBSK på Shanghaibörsen var sist jag kollade i februari motsvarande 6500 kr/ton.

TS

alias  
#906378Tittar man i diagrammen längst ner på sidan 12 i bokslutskommuniken så ser det ju ut som att man sedan början av 2023 har producerat och levererat 400 000-500 000 ton per kvartal och att omsättningen bör ha legat rätt stabilt på 3,5-4 mdr/kvartal i snitt fram t.o.m. Q1 2025, för att sedan falla till 3-3,5 mdr/kvartal.

Det bör innebära att intjäningen legat på ca 8 500-9 000 kr/ton under 2023-2024 och lägre sedan dess.

Tror inte att volymer till Europeiska kunder har dominerat försäljningsvolymerna någon gång under aktuell period, om man menat att de legar i prisspannet 12 000-15 000 kr/ton.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

aho  
#906380I samband med att Södra presenterade sitt uppdaterade vinstdelningsförslag så undrade jag över vad som var bakgrunden.
aho - Södra presenterar uppdaterat vinstdelningsförslag

Tror svaret har kommit nu, Södra kassako massabruken har åtminstone tillfälligt gått i sin.
Kassaflödet vände från plus 1.82 miljarder 2024 till minus 1.92 miljarder 2025 på koncernnivå.

I utdelningen för 2025 så går det 10 gånger mer pengar till efterlikvid än till insatsemission.
Negativt kassaflöde och ändå utdelning, betyder det att man "lånar" till utdelningen?

bgsentr  
aho skrev:I samband med att Södra presenterade sitt uppdaterade vinstdelningsförslag så undrade jag över vad som var bakgrunden.
aho - Södra presenterar uppdaterat vinstdelningsförslag

Tror svaret har kommit nu, Södra kassako massabruken har åtminstone tillfälligt gått i sin.
Kassaflödet vände från plus 1.82 miljarder 2024 till minus 1.92 miljarder 2025 på koncernnivå.

I utdelningen för 2025 så går det 10 gånger mer pengar till efterlikvid än till insatsemission.
Negativt kassaflöde och ändå utdelning, betyder det att man "lånar" till utdelningen?

Insatsemission kostar väl inget, det är ju som att trycka nya pengar, vilket innebär en utspädning av befintliga insatser.

Användarvisningsbild

Elis76  
bgsentr skrev:Insatsemission kostar väl inget, det är ju som att trycka nya pengar, vilket innebär en utspädning av befintliga insatser.

En insatsemission är en form av vinstutdelning inom en ekonomisk förening (som Södra, Norra Skog eller annat kooperativ) där vinstmedel omvandlas till insatskapital istället för att betalas ut kontant till medlemmarna. Det kan liknas vid en fondemission i ett aktiebolag, där fritt eget kapital binds upp i verksamheten.

Besviken

Jd1270g  
#906410Är grymt besviken på resultatet. Sålde till södra i början av 2025. Nu i med facit i hand så hade jag gjort en mycket bättre affär om jag sålde mitt virke till Vida. Inte nog med att jag har fått sämre betalt för mitt virke jag har ju även vänta 1,5 år på den lilla efterlikvid som blir utan att få nån ränta. Man blir ju oxå jäkligt besviken på att det inte blir någon avkastning på insatsemisionen man har utan endast på insatskapitalet. Hade varit mycket bättre för mig att haft pengarna på ett vanligt sparkonto, mer avkastning och lägre risk. Men jag slipper ju bli lynchad av sektledaren (förtroenderådet) i bygden 🤮 👎 .Hur står sig Södras resultat jämfört med andra skogsbolag? Holmén gick väl plus, dem höjde ju dessutom den ordinarie utdelningen.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).