Skogsnyheter

Södra säljer sin skog i Baltikum

25 inlägg 4507 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra säljer sin skog i Baltikum

Fredrik Reuter  
#867318 Skogsägarföreningen Södra skriver idag i ett pressmeddelande att de avser att sälja sitt skogsinnehav i Baltikum. Anledningen anges vara att Södra vill fokusera på medlemmarnas skog och inte Södras egna skogar. Totalt handlar det om 153000 hektar i Estland och Lettland, varav majoriteten finns i Lettland. Samtidigt säger Peter Karlsson, affärsområdeschef på Södra Skog, att de nu söker rätt köpare men har inte bråttom att avyttra.

I grunden verkar det alltså handla om en ny strategi från Södra som handlar om att fokusera på det bästa för medlemmarnas skogar och Södras långsiktiga konkurrenskraft.

Tidigare har det hetat att Södra valt att investera i skog i Baltikum för att trygga den egna industrins råvarubehov. Det var delvis detta som gjorde att Södra köpte Bergvik Skog AB:s skogliga innehav i Lettland 2018. Köpeskillingen motsvarade cirka 35 000 kronor per hektar skogsmark och 275 kronor per kubikmeter (m3sk).

Vad tror du om detta och vad kan priset bli?

Länk till pressmeddelande: https://news.cision.com/se/sodra/r/sodr ... m,c4089879
Bild från Södra.

TS
Elmia

Re: Södra säljer sin skog i Baltikum

hugge  
#867323 Bör väl ge ca 7 miljarder rakt in i kassan

Användarvisningsbild

Elis76  
#867326 Södra vekar nu göra samma bedömning som Norra skog, att uppdraget handlar om att skapa mervärde för medlemmarna och deras skogar, inte att själva vara skogsägare.

Dagens Industri
https://www.di.se/live/sodra-vill-salja-sin-skog-i-baltikum/

hugge  
#867335 Eller att man ser ett ökat hot från öster och vill dra sig ur i tid

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
hugge skrev:Bör väl ge ca 7 miljarder rakt in i kassan

Jag tror man kan dubbla det (en väldigt grov gissning efter lite snabbgoogling).

Vad kostar skogsmark i Baltikum nu? Hittar ingen bra statistik.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867343 Kopierat från Lars Wilderängs blogg Cornocopia

14:53 United24 Media summerar med i en tråd på Twitter den hjärndöde (på riktigt, inte bara i åsikter) propagandisten Tigran Kejosajan, maken till propagandakanalen RT:s chef Simojan, och hans uttalanden, t ex

“Jag har två alterantiv för vad som händer efter 2028. Tja, antingen är Estland tryggt inom Ryska Federationen, eller så kommer Estland inte längre existera.”

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867352 Var det IKEA som köpte eller sålde baltiskt skogsinnehav nyligen? Vad rörde det sid då om för pengar?

hugge  
#867354 David S - nu är det inte 153.000 hektar skogsmark - skulle tippa ca110-115.000 skogsmark 60-70 tkr/hektar ?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
busholle skrev:Var det IKEA som köpte eller sålde baltiskt skogsinnehav nyligen? Vad rörde det sid då om för pengar?

Skogsfond Baltikum sålde sin skig i Lettland i form av det ägande aktiebolaget och fick ca 48 000 kr/ha för 9157 hektar. Kan ju vara nåt att utgå från?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
David S skrev:
hugge skrev:Bör väl ge ca 7 miljarder rakt in i kassan

Jag tror man kan dubbla det (en väldigt grov gissning efter lite snabbgoogling).

Vad kostar skogsmark i Baltikum nu? Hittar ingen bra statistik.

7 miljarder verkar vara en synnerligen god gissning.

Lejby24  
#867484 beror på vad dom skall använda pengarna till
norra sålde skogen o köpte in sig i ett massabruk, till vilken nytta, medlemmarnas knappast, har gått ur

hugge  
#867495 Nu har jag ingen direkt koll på Norra men Södras massabruk har gett bra utdelning till ägarna - att gå från bulkproduktion till vidare förädling brukar ofta vara en bra idé

Lejby24  
#867500 det håller jag med dig om, men här uppe i Norrland där virkespriserna är 700kr för timmer o 400 kr för massan och avverkningskostnaden är hög mm så vore prio ett att se till att vi skogsägare får betalt för vårat virke nu skrev Norra avtal som innebar att dom under tre år skall mer eller mindre ge bort björkmassan, vi skogsägare betalar kalaset
början på 80 talet satt jag o fikade o pratade med Gösta Edström då höll Södra på o gå i putten KK vi medlemmar o staten fick gå in med pengar
Norra vill leka Södra o vara industrialister

Användarvisningsbild

Elis76  
#867502 Det finns inget motiv för en ekonomisk förening att äga den bakomliggande tillgången man är satt att handla med.

Lantmännen äger inte åkermark - det gör spannmålsbönderna

Arla äger inte mjölkkor - det gör mjölkbönderna

Scan äger varken grisar eller nötboskap - det gör svin- och nötproducenterna

O.s.v.
O.s.v.

@Lejby - att Norra har avtal är inget konstigt, hur skall man annars få avsättning för sin massaved och sågverksflis utan egna massabruk?????

Jag antar att Du själv ingått massvis med avtal - med din bank, med ditt försäkringsbolag, när du köper biljetter av något slag, när du handlar på ICA, Coop, Biltema. med den du köpt din senaste bil av etc. 😀

Lejby24  
#867503 som jag skrev så beror det på vad dom används till tror inte medlemmarna fick vara med i bestämma
o inte heller äga massabruk, skogen var bättre än pengar på banken
man säljer till högstbjudande Höglandssågen betalar högst idag o dom har inget massabruk det är klart att jag ingår olika avtal med mina pengar men Norra gör det med andras pengar
jag har frågat Norra och flera skogsbolag hur vi skogsägare skall kunna ta ut en lön och få pengar över till investeringar o inte fått något svar
som minusgrädde på moset får vi avdrag för långa transporter
den som rest genom Småland med flera platser inser att dom har lika lång till bruk o såg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).