Skogsnyheter

Danske Banks nyhetsbrev december 2024

10 inlägg 1928 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Danske Banks nyhetsbrev december 2024

Torbjörn Johnsen  
#863754 Danske Bank släppte i går (2 december 2024) sitt sista nyhetsbrev för i år. Dagens Industri hade fått en förhandstitt på innehållet redan i fredags och de drog ganska stora växlar på bankens analys av skogsbolagens börsutveckling. Den har nämligen varit dålig och mer om detta längre ner.

Vi har ofta varit kritiska till bankens nyhetsbrev. Eller för att vara tydlig: kritiska till råden som getts till skogsägarna. I princip i varje utgåva sedan många år tillbaka har budskapet varit "ut och hugg!". Tittar vi i backspegeln så kan vi, liksom den nu lite självkritiska Danske Bank, konstatera att priserna i princip har stigit oavbrutet mellan varje utgåva och att den som har hållit på sin avverkning har tjänat stora pengar på detta. Så här skriver Ludwig Björkman som ersatt pensionerade Johan Freij som bankens skogsexpert:

Vi har tidigare sagt att läget inte kan bli bättre, men har gång efter gång blivit överbevisade.

Nu tror i alla fall inte banken på några prissänkningar eller någon återgång till historiskt låga priser utan eventuella förändringar kan troligare komma på uppsidan. I alla fall för sågtimmer i Mellansverige och i norr. Men rådet till skogsägarna i söder är ända "ut och hugg!"

Prisläget är makalöst bra och vi måste rådge till avverkning. Vid en storm kan försörjningsläget snabbt förändras över en natt.

En intressant nyhet som jag nu ser för första gången är att bland råden till skogsägarna i Mellansverige som vill sälja gallring anges att man bör "..säkerställa att man får rätt maskin."

Med en, som vi upplever det, något nedtonad rådgivning så utgör innehållet i Danske Banks nyhetsbrev en intressant analys av skogsmarknaden just nu. Det gäller både för industrins färdigvaror, för energimarknaden samt för skogsfastigheter, timmer och massaved. Det här nyhetsbrevet innehåller dessutom en intressant analys av skogsbolagens (dåliga) utveckling på börsen.

Skogsbolagens börsvärden har inte hängt med varken börsen i övrigt eller med bolagens utveckling av omsättning och vinst enligt bankens skogsanalytiker Oskar Lindström:

Efter en kraftig uppgång under 2019 och början av 2020 drivet av omvärderingen av skog efter AMF:s köp av Billeruds skog sommaren 2019, så har aktiekurserna antingen tappat rejält (Stora Enso, Billerud) eller varit i princip oförändrade (SCA) eller upp marginellt (Holmen).
Detta trots att bolagen vuxit med både vinster och värdet på sin skog sedan dess. T.ex. så har SCA:s och Holmens skuldfria marknadsvärde (börsens värdering av aktierna plus nettolåneskulden) endast ökat med 2 % respektive 1 % sedan slutet av 2020 trots att värdet på skogen ökat med
45 % respektive 32 % och rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) ökat med 64 % respektive 43 %.

Skogsbolagen med egen skog börjar mer att likna förvaltningsbolag för skog än tillverkningsindustri. Enligt Lindström så har t ex skogens andel av SCAs börsvärde gått från 69 till 98% mellan slutet av 2020 och fram till 2024. Det här innebär antingen att aktiemarknaden inte värderar skogstillgången på samma sätt som SCA. Eller så innebär det att börsen inte tror på skogsindustrins affärsmodeller när det gäller möjligheten att skapa ökande aktieägarvärden. Skogsindustrin har hittills baserat mycket av sin tillväxt på volymökning men när vi nu slagit i taket för avverkningsvolymerna så kanske det behövs ett annat förädlingstänk om industrin ska växa ekonomiskt? Än så länge verkar det i alla fall inte som börsen ser någon sådan förmåga hos skogsindustrin att döma av börsutvecklingen.

Mot denna bakgrund så kan man förstå det stora intresset för Stora Ensos aviserade skogsmarksförsäljning. Kommer marknadsvärdet att motsvara de värden som bolagen själva har bokfört? Och vad händer i så fall då? Kommer börskurserna att stiga? Eller kommer fler bolag att känna sig tvingade att sälja av skogsmark för att realisera värden som kan blidka aktiemarknaden? Det ska bli spännande att se vart denna utvecklingen tar vägen.

När det gäller värdet på privata skogsfastigheter så konstaterar de mäklare som banken intervjuat att marknaden är sval. Utbudet ökar men köplusten har inte riktigt infunnit sig, trots sjunkande räntor och ökade virkespriser. Markus Forsbäck på Areal tror att det kan ta några år innan marknaden kommer i balans igen och han konstaterar att det kan finnas en överdriven rädsla för inskränkningar i äganderätten bakom en del av den försiktighet som råder:

Artskyddet skrämmer många spekulanter, egentligen till orimliga proportioner. Det skogsinvesterarna läser om i pressen är konflikterna medan merparten av avverkningsanmälningarna går friktionsfritt.

Det här kan ju skapa en paradox i att skogsbolagens och skogsägarföreningarnas höga tonläge i äganderättsfrågorna kyler ner skogsfastighetsmarknaden och därmed indirekt även virkesmarknaden. Problemen med inskränkningar är givetvis mycket kännbara och besvärande för ett fåtal drabbade (vilket är en situation som måste lösas) men med en årsavverkning på nära 90 miljoner m3sk så är det säkert som Forsbäck skriver att det mesta går mer eller mindre problemfritt.

Det här borde innebära att det just nu är köpläge för skogsmark och att det borde gå att göra bättre affärer nu än på länge! Så vårt (Skogsforums) råd till skogsägarna är "Ut och köp!"

Här kan ni läsa Danske Banks senaste nyhetsbrev.
Skärmdump från Danske Banks senaste nyhetsbrev i december 2024. Källa: danskebank.se

TS
Elmia

Re: Danske Banks nyhetsbrev december 2024

alias  
Torbjörn Johnsen skrev:...Det här kan ju skapa en paradox i att skogsbolagens och skogsägarföreningarnas höga tonläge i äganderättsfrågorna kyler ner skogsfastighetsmarknaden och därmed indirekt även virkesmarknaden...

Om det säljs färre fastigheter så bör det minska andelen större "finansieringsavverkningar", vilket borde minska det totala virkesutbudet på marknaden (tillsammans med minskad import från andra sidan Östersjön) - något som bör driva upp priset på den volym som faktiskt kommer ut på marknaden.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Camwood  
#863888 Tack Torbjörn för en bra genomgång och analys. Får se 2024 som ett år med historiska priser på skogsråvara.

Användarvisningsbild

Nabben  
#864015 Håller med föregånde, väldigt intierade o intressanta kommentarer Torbjörn! 👍

Användarvisningsbild

OMattiasO  
#864251 Kanske är det så enkelt att folk inser att det förr eller senare blir fred i kriget mellan Ryssland och Ukraina. När det är fred kommer (sannolikt) sanktioner tas bort mot Ryssland. Virke och skogsfastigheter faller då kraftigt.

Med både Ryssland och Ukraina inne tillbaka och rejält fattiga så kommer de hugga skog så det står härliga till. Många kommer vara fattiga i båda länderna och kommer hugga allt de kan för att få in pengar. Borde finnas stor volymer att hugga. Dels fanns mycket innan och förråden har växt under kriget. Dessutom vill de väl hugga bort allt som har splitter i sig och starta nya skogar. Volymerna blir på enormt hög nivå som ingen sett förut.

Vad händer med virkespris i Sverige tror ni om det pumpas ut enorma volymer från skogarna i öst? Jag skulle tippa på halverade virkespriser. Vad händer då med pris på skogsfastigheter? Rejäl nedgång!

Ryssland har ju kört sitt land rejält i botten och kommer vara tvungna att sälja allt de kan för att få mat på bordet. Där kommer det inte bli tal om avsättningar till naturvård, hänsyn etc utan bara hugg allt så fort det bara går. De kommer säkert att jobba dygnet runt i minst 5 år. Förödande för priserna när sådana volymer svämmar över marknaden.

Vem köper nu? När det sannolikt är betydande nedgång runt hörnet?

Stora Enso försäljning är kanske inte helt fel om de in sälja nu och köpa tillbaka ny skog senare för halva priset.

odysses79  
#864344 Jobbar med flera ryssar folket har aldrig haft det bättre. Full fart på ekonomin. Konstigt hur vi blir manipulerad av media

Användarvisningsbild

OMattiasO  
#864361 Jo de har mycket jobb för mängder dör så de som är kvar har jobb och så. Dock så tömmer ryska staten sina tillgångar i en snabb takt. De saknar ju resurser att hjälpa sina vänner i Syrien.

Min vinkling var ju inte hur det går idag utan när freden är där. Då har sannolikt Ryssland enorma krigsskadestånd att betala. Om vi antar de blir skyldiga en miljard dollar per dygn och de nu är uppe i sådär 1000 dygn så har de 1000 miljarder dollar att betala. Med en befolkning som är utfattiga i snitt.

Jag har ju också som du hört från ryssar jag pratat med att allt är finemang men vad skall de säga när de inte kan vara säkra på att inte vara avlyssnade på kontoret i Ryssland. De jag pratat med har dock nämnt att det är svårt att nyanställa och att könsfördelningen är sent på arbetsplatsen (männen har i viss utsträckning antingen åkt in i det militära eller flytt landet).

Sen att Rysslands ekonomi går för fullt är ju ett kanske sant men de producerar inte värde utan bomber och sånt som sen sprängs sönder. Det är ju ”broken window fallacy” på turbo.

Ukraina går också på hel fart men samma där att de ruinerar sig även om det går bättre för Ukraina än Ryssland så går det ändock ekonomiskt dåligt för dem

Min poäng är att det kommer finnas många som behöver pengar i Ukraina, Ryssland och Belarus så avverkningarna kommer att bli enorma för att fixa fram pengar. Kom ihåg att tex Tyskland skövlade i princip sin skog efter världskrigen för att få fram pengar för återuppbyggnaden av landet. Samma kommer ske i såväl Ryssland som Ukraina och då kommer virkespriser och priser på skogsfastigheter att dyka ner.

Användarvisningsbild

Lindveden  
OMattiasO skrev:Jo de har mycket jobb för mängder dör så de som är kvar har jobb och så. Dock så tömmer ryska staten sina tillgångar i en snabb takt. De saknar ju resurser att hjälpa sina vänner i Syrien.

Min vinkling var ju inte hur det går idag utan när freden är där. Då har sannolikt Ryssland enorma krigsskadestånd att betala. Om vi antar de blir skyldiga en miljard dollar per dygn och de nu är uppe i sådär 1000 dygn så har de 1000 miljarder dollar att betala. Med en befolkning som är utfattiga i snitt.

Jag har ju också som du hört från ryssar jag pratat med att allt är finemang men vad skall de säga när de inte kan vara säkra på att inte vara avlyssnade på kontoret i Ryssland. De jag pratat med har dock nämnt att det är svårt att nyanställa och att könsfördelningen är sent på arbetsplatsen (männen har i viss utsträckning antingen åkt in i det militära eller flytt landet).

Sen att Rysslands ekonomi går för fullt är ju ett kanske sant men de producerar inte värde utan bomber och sånt som sen sprängs sönder. Det är ju ”broken window fallacy” på turbo.

Ukraina går också på hel fart men samma där att de ruinerar sig även om det går bättre för Ukraina än Ryssland så går det ändock ekonomiskt dåligt för dem

Min poäng är att det kommer finnas många som behöver pengar i Ukraina, Ryssland och Belarus så avverkningarna kommer att bli enorma för att fixa fram pengar. Kom ihåg att tex Tyskland skövlade i princip sin skog efter världskrigen för att få fram pengar för återuppbyggnaden av landet. Samma kommer ske i såväl Ryssland som Ukraina och då kommer virkespriser och priser på skogsfastigheter att dyka ner.

Håller me i en del du beskriver men e tyvärr tveksam till att ryssarna skulle gå me på några som helst krigsskadestånd att betala eftersom dom inte anser att dom e orsaken till kriget. Man ska komma ihåg hur idiotiskt det än låter att i den ryska världen så "försvarar" dom bara sig mot ondsinta ukrainare o det onda Väst som vill förgöra Ryssland o allt folk som pratar det ryska språket oavsett som nu då råkar ligga i Ukraina.
Det va ju inte så länge sen som Putin uttryckte det så inför eventuella freds förhandlingar att ryssarna skulle få behålla sina annekterade territorium som man ej tillfullo kontrollerar samt att alla sanktioner hävs från Väst bl a,fanns även fler grejer.
Men me tanke på hur splittrade framförallt vissa länder i Europa e i frågan så kan man ju ställa sig frågan: hur hårt vill dom hålla kvar i sina sanktioner mot ryssarna, speciellt dom länder i Europa som e starkt beroende utav ryska råvaror?

Användarvisningsbild

OMattiasO  
#864372 Mitt första inlägg verörde att sanktioner försvinner och Ryssland/Belrus startar exportera mängder med skogsråvara. Att du nämner att ingen vill hålla sanktioner är inte något jag skrev. Klart vi skogsägare vill hålla sanktioner så pris på virke hålls högt och våra skogsfastigheter inte faller i pris. Nu drivs ju världen inte av skogsägare i Sverige så sanktioner kommer förr eller senare lyftas.

Att Ryssland skulle kunna undvika enorma krigsskadestånd är osannolikt. Ryssland är i en position att de så snällt får acceptera den deal de erbjuds. Om Ryssland sätter sig på tvären så kommer det inte finnas något Ryssland för då blir det som med Sovjetunionen att de bara kollapsar. De har att välja på pest eller kolera. Jag tror de kommer att rädda vad som räddas kan och då blir det enorma krigsskadestånd de behöver betala. Förr i tiden så drev ett antal europeiska huvudstäder imperier. Alla huvudstäder (som tex Madrid, Lissabon, London, Berlin etc) fick alla se sina imperier försvinna i slutet på 1800 talet och början på1900talet. Näst och sist på tur är Moskva. Aldrig att Moskva kan hålla ihop sitt imperie efter de enorma förluster de tar i Ukraina. Skall de kunna rädda något kvar av sitt imperium så får de nog vara så snälla att acceptera enormt krigsskadestånd. Om inte Ryssland betalar så är alternativet att tex vi svenska skattebetalare skall stå för kostnaderna. Jag skulle inte tro att många i Sverige är intresserade av att finansiera terror, våldtäkter, koncentrationsläger, tortyr, krig och förstörelse som Ryssland håller på med. Rimligen ställer våra ledare krav på att Ryssland står för samtliga och alla och fulla kostnader deras anfallskrig orsakat. Visst, trist för dem att de måste leva fattiga i hundra år till men vad är alternativet - alla måste få klart för sig att starta krig i Europa leder till ofattbara kostnader och umbäranden för de som startar krig.

Även om vi kan orda om vad som exakt händer så är det i alla situationer som så att mer än 200 miljoner människor i Ryssland, Belarus och Ukraina kommer att behöva bygga upp sina liv och samhällen igen och det kommer kosta enormt mycket. Skog kommer huggas ner i mängder för att bidra med finansiering av återuppbyggnaden. Dessa mängder skog kommer pressa virkespriserna neråt och därmed även skogsfastigheter neråt. Jag tror många inser detta och därför är skogsfastigheter svårsålda idag när prisfall står för dörren.

Måste säga att det är anmärkningsvärt att experter från banker etc påstår att enda vägen är upp för skogsfastigheter och dess priser. Men men de pratar väl bara i egen sak för att maximera sina egna intäkter och vinster och inte för att ge faktisk insikt.

Alvarsson  
#864408 Med Trump som president blir det inga krigsskadestånd för Ryssland. Detta vore högst sensationellt.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).