Skogsnyheter

Två skogsveckor den här veckan - dagens paradox?

2 inlägg 1686 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Två skogsveckor den här veckan - dagens paradox?

Torbjörn Johnsen  
#848080 Det har väl knappt undgått någon att det är Almedalsveckan den här veckan. Det politiska etablisemanget med tillhörande intressesfär av branschorganisationer och lobbyister samlas för att sippa rosévin och kabla ut lite ny politik. Det verkar som om skogen får mer utrymme i Almedalen detta år än vanligt och det kanske kan tillskrivas efterdyningarna av EU-valet?

Samtidigt så pågår denna veckan en stor och mycket internationellt forskningskonferens om skog i Stockholm: IUFRO 2024. Sveriges del och därmed värdskapet i forskningsorganisationen IUFRO är SLU och i arrangemanget som genomförs denna vecka i Stockholm finns även Linneuniversitetet med som svensk värdpartner. Mer än 4000 deltagare från de flesta av Världens länder som har någon form av skog träffas på Stockholmsmässan för att lyssna och delta i konferenser, sidoevent och exkursioner. Vari ligger då paradoxen i att dessa båda arrangemang ligger samtidigt?

Jo, på IUFRO-kongressen utbyts kunskap och erfarenheter på global nivå om hur vi kan tackla framtidens skogliga utmaningar när det gäller allt från klimat till förädling. I Almedalen ägnas uppmärksamheten mer åt hur vi kan hålla omvärlden borta från den svenska skogen eller hur vi ska kunna nå nya EU-mål utan att minska på avverkningen. Så att vi kan fortsätta att göra som vi alltid har gjort.

Det kanske är en elak tolkning av den här veckans skogsarrangemang men håll med om att det finns en liten paradox här?

Tyvärr så hamnar allt medieljus på Almedalsveckan (kanske inte i första hand på skogsfrågorna dock). Jag har inte sett något rapporteras från IUFRO-kongressen ännu. Tyvärr är det en svår tid att nå ut så här veckan efter midsommar och med begynnande semesterledigheter.

Här finns ett videoklipp där Ulf Johansson, Global raw material manager på IKEA, berättar om hur de ser på träråvaran i samband med IUFRO--konferensen:
Världens största skogskongress, IUFRO, hålls denna veckan i Stockholm. Skärmdump från iufro2024.com

TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Två skogsveckor den här veckan - dagens paradox?

Torbjörn Johnsen  
#848082 Söker man på de större mediesajterna så hittar man inte en rad om IUFRO 2024 i Stockholm. Varken Svenska Dagbladet, DN eller Di har skrivit en rad om konferensen. Tyvärr så måste jag vara självkritisk och säga att vi hade kunnat bevaka det här på ett bättre sätt också men som sagt, veckan efter midsommar och semestertider är en svår kombo för ett fåmansföretag som oss.

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).