Skogsnyheter

Skogsstyrelsen överklagar domslut

12 inlägg 1989 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsstyrelsen överklagar domslut

Badger  
#835972 Skogsstyrelsen har, för att parafrasera fredagspodden, satt in löständerna och biter ifrån. Skogstyrelsen gillade inte domsluten om de 40 avverkningsärenden som Naturskyddsföreningen överklagade. De gillade det inte alls och överklagar nu alltså beslutet.

https://www.skogen.se/nyheter/skogsstyr ... -33-domar/

Är det någon förresten som har en aning om hur Skogsstyrelsens system för automatgranskning fungerar? Är det n trubbig logik som bygger som avverkningsstorlek? Är det en ren slumptalsgenerator? Finns det andra myndigheter som använder som av den typen av lösningar?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen överklagar domslut

Tralsmo  
#835974 Ja har ju gjort ett antal avverkningsanmälningar genom åren ( 2000tal).

3 gånger har ja begärt samråd och alla gånger har vi varit överens.

3 gånger har ja fått särskilda direktiv utan begärt samråd där vi ochså varit överens.

Nån typ av särskild kontroll som inte är slump verkar finnas.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen överklagar domslut

Bond.J  
#836242 Jag har begärt samråd flera gånger. Fått som svar att det inte behövs. När jag stått på mig för att jag vill göra rätt, i dessa fall dikesrensning, så får jag till svar att de inte har personal. De har väl inte personal till kontroll av alla anmälningar antar jag, och går kanske efter den vanliga ledstjärnan i all form av revision/kontroll: väsentlighet och risk. Är något stort/betydelsefullt, eller att risken är stor att det blir fel så kontrollerar man dessa i första hand. Övriga är nog mer slumpmässiga.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen överklagar domslut

jannee  
#836246 Vad jag förstått granskar SS de databilder de har angående de skiften man avverkningsanmäler.
Har två ggr fått påstötningar om att jag inte undantaget s.k. evighetsträd, när jag senare förklarat att de träd de påpekar finns på min rågrannes skiften har allt varit ok.
På 70 talet var SS inspektörer mer aktiva, var inte sällan själva ute och kontrollerade anmälda skiften, men även gjorda återbeskogningar.
Skiften som då låg lite otillgängligt till blev aldrig besökta 😀

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen överklagar domslut

Tralsmo  
#836251 Ja kan gissa att i dagens läge har Skogsstyrelsen fullt upp me å hantera dom här anmälningarna som miljömupparna håller på me.

De som egentligen vor mer viktigt hinns inte me.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen överklagar domslut

jannee  
#836275 Jag har lämnat in mina hyggesanmälningar i Nybro.
Efter vad jag förstått skickas de sedan vidare till Växjö eller Jönköping. Jönköping var det som gällde 2018 vid stora barkborreangreppen, ville då ha en dispens från 6 veckors regeln..
Betvivlar starkt att några inspektörer åker ut för att personligen på plats kontrollera en hyggesanmälan.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen överklagar domslut

Hema  
#836282 Tillhör Nybro Kronobergs län eller Kalmar län?

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen överklagar domslut

Badger  
#836314
Tralsmo skrev:Ja kan gissa att i dagens läge har Skogsstyrelsen fullt upp me å hantera dom här anmälningarna som miljömupparna håller på me.

De som egentligen vor mer viktigt hinns inte me.


Ja, det är inte omöjligt att miljörörelsen lägger krokben för sig själv med sina anmälningar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen överklagar domslut

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836327
jannee skrev:Jag har lämnat in mina hyggesanmälningar i Nybro.
Efter vad jag förstått skickas de sedan vidare till Växjö eller Jönköping. Jönköping var det som gällde 2018 vid stora barkborreangreppen, ville då ha en dispens från 6 veckors regeln..
Betvivlar starkt att några inspektörer åker ut för att personligen på plats kontrollera en hyggesanmälan.


Nu är det det några år sedan. Men det strök omkring en bil från skogstyrelsen på jaktmarken.

Sedan så såg jag en lirare i röd tröja som gick o tittade efter nåt i grannens nygjorda timmer ställning. När jag satt på bockapasset. Han försvann lika fort som han kom. Kan tänka att det finns externa volontärer ute i skogarna.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen överklagar domslut

Badger  
#836329
Vedmaskin skrev:Sedan så såg jag en lirare i röd tröja som gick o tittade efter nåt i grannens nygjorda timmer ställning. När jag satt på bockapasset. Han försvann lika fort som han kom. Kan tänka att det finns externa volontärer ute i skogarna.


Absolut. De kallas skogsinventerare och utbildas av naturrörelserna och Studiefrämjandet med stöd av bland annat postkodlotteriet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen överklagar domslut

Bond.J  
#836345
Badger skrev:
Tralsmo skrev:Ja kan gissa att i dagens läge har Skogsstyrelsen fullt upp me å hantera dom här anmälningarna som miljömupparna håller på me.

De som egentligen vor mer viktigt hinns inte me.


Ja, det är inte omöjligt att miljörörelsen lägger krokben för sig själv med sina anmälningar.


Det är nog precis vad de gör! Skog som generationer har skött så väl att det innehåller mycket miljönytta, huggs sönder för att inte klåfingriga skrivbordsaktivister ska konfiskera, och sedan missköta dem!
Det lokala SS-kontoret hade bara tid att kolla upp alla arter som blev inrapporterade, suckade tjänstemannen som jag pratade med. Han ville hålla på med skogsproduktion, men såg nu mest fram emot pensionen.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen överklagar domslut

jannee  
#836352 Nybro tillhör Kalmar län, även Emmaboda eller Vissefjärda där jag hör hemma.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).