Skogsnyheter

Ny analys: Mindre skogsägare förlorare på virkesmarknaden

20 inlägg 7042 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny analys: Mindre skogsägare förlorare på virkesmarknaden

Fredrik Reuter  
#833056 Skogsstyrelsen släpper idag en spännande rapport där de låtit Mats Bergman, professor i nationalekonomi, analysera konkurrensen på rundvirkesmarknaden i Sverige utifrån ett nationalekonomiskt perspektiv. Analysen, som är på 61 sidor och bifogas här nedan tar upp flera spännande punkter. Bland annat att marknaden är ojämn med många små skogsägare som säljare och ett få antal stora skogsbolag (köpare). Vidare att det är viktigt att skogsägare, i denna marknad, har kunskap om systemet och om virkesprisnivåer. Analysen föreslår därför mer transparenta virkespriser där skogsägare enklare kan bilda sig en bild av marknaden för stunden.

Analysen visar vidare på vad vi diskuterat i många år på Skogsforum: virkespriserna har i reala termer gått ner under den senaste 30-årsperioden. Vidare att virkespriserna i Finland är ~30 % högre jämfört med Sverige. I det större perspektivet kan en snedvriden marknad vara skadlig för samhället. Så långt vill dock inte Skogsstyrelsen gå fastän analysen nämner en studie av Runar Brännlund som kan visat på att bara inom massavedsegmentet så orsakade en felaktig marknad samhällsekonomiska förluster på 2 miljarder kronor 1984. Det motsvarar 5,64 miljarder kronor i dagens penningvärde. Notera också att massavedspriset var högre i reala termer (643 kr/m3fub) än vad det är idag.

Man skulle kunna säga att analysen stärker tesen vi drivit om att Sverige har Europas lägsta virkespriser. Det är såklart riktigt tråkigt, inte bara för skogsägaren utan också för skogsentreprenörer men också lands- och glesbygd. Men också i förlängningen för skogsindustrin. Om en marknad inte fungerar så drabbas alla. Industrin kan på en globaliserad marknad tappa i konkurrens.

Det finns som sagt mycket intressant i rapporten och det ska bli än mer intressant att se om nu Skogsstyrelsen gör något åt detta. Det är Skogsstyrelsen som alltid haft bollen när det gäller denna fråga, speciellt med tanke på krav att det ska finnas transparent och rigid virkesprisstatistik. Skogsstyrelsen anger inget riktigt skäl till varför de tagit fram denna analys. De hävdar att konkurrensförhållandena på virkesmarknaden har diskuterats i årtionden. Men om det är detta faktum som gjort att de nu gjort verkstad om detta är oklart.

Men det är inte bara virkesprisstatistik som behöver förbättras i Sverige. Att Sverige delas upp i regioner där skogsbolag har sina "revir" kan vara negativt för en fungerande marknad. Analysen tar också upp det faktum att för varje procent som exportpriset stiger för sågade trävaror så ökar sågtimmerpriset i Sverige 0,35 %. I Finland stiger samma sågtimmerpris med 0,61 % vid samma tillfälle.

Analysen tar upp det faktum att detta delvis kan ha att göra med en stark skogsägarrörelse med egen industri. Skogsägarföreningen verkar för ett "jämnt" virkespris över tid. Dels för att driva sin egen industri men också av rättviseprinciper inom föreningarna. Detta är enligt analysen av ondo då det i genomsnitt sänker intäkterna för den enskilda skogsägaren.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ny analys: Mindre skogsägare förlorare på virkesmarknade

Fredrik Reuter  
#833057 Glömde rapporten, bifogar den här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny analys: Mindre skogsägare förlorare på virkesmarknade

Lars Lundqvist SLU  
#833058 Finland har väl större andel privatägd skog än Sverige?

Avatar Fallback

Re: Ny analys: Mindre skogsägare förlorare på virkesmarknade

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833060
Fredrik Reuter skrev:
Analysen tar upp det faktum att detta delvis kan ha att göra med en stark skogsägarrörelse med egen industri. Skogsägarföreningen verkar för ett "jämnt" virkespris över tid. Dels för att driva sin egen industri men också av rättviseprinciper inom föreningarna. Detta är enligt analysen av ondo då det i genomsnitt sänker intäkterna för den enskilda skogsägaren.


Här er en del av analysen som jag säkert tror har inverkan på priset. Och som helt självverksam är det något jag är glad för. Efter som jag driver mitt skogsbruk helt motormanuellt är jag beroende av så jämt virkespris som möjligt, då det är svårt för mig att avverka stora mängder vissa år för att på så sätt maximera priset jag får. Utan jag vill helst kunna hugga en mindre jämn mängd varje år.

Och även om jag inte bara skulle tänka på mig själv, tycker jag om rättviseprincipen inom föreningarna.
För man vet aldrig när man kan bli drabbad av att behöva tvångsavverka, se bara vad som hände efter stormen Gudrun. Och det här med att det är höga virkespriser när industrin är i stort behov av virke men i princip osäljbart när industrin inte vill ha virket är något som jag uppfattat att det ofta verkar fungera i andra länder med periodvis högt virkespris.
Så personligen tar jag hellre en något lägre virkes intäkt än att försöka i alla lägen maximera min vinst med en risk att jag kan förlora ännu mer än jag kan tjäna på det.

Användarvisningsbild

Re: Ny analys: Mindre skogsägare förlorare på virkesmarknade

Badger  
#833092 Inkluderar priserna även skogsägarföreningarnas efterlikvider?

Avatar Fallback

Re: Ny analys: Mindre skogsägare förlorare på virkesmarknade

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833093 Man behöver inte söka någon högre ondska bakom, men Sveriges geografi med båtnadsområden/ älvdalar som styr virkesflödena, bolagsägande, industrietsbleringar och orters tillblivelse har lett till geografiska monopol, järnvägars/ vägars sträckningar osv. Råvaran låter sej inte skickas med Postnord och som oförädlad tål den inte transportkostnader hur långt som helst.
I praktiken hämmas fri rörlighet för varor. Sen är ju industrin som ger förädlingsvärdet väldigt kapitalintensiv, storskalig och ev. också lågavkastande. Det är också en 50-100årshorisont på en etablering.
Staten har också styrt allt från skogspolitiken tillsammans med facken och industrialistrna. Jobben i fabrikerna har förstås alltid prioriterats högre än böndernas intresse av inkomst. På Palmetiden växte landsbygdsbyråkratin med Lantbruksnämnder samtidigt som att svagare landsbygd gav mer Sossemakt, stadsbor osv. Det var dyrt och otidsenligt med gamla bondesverige. Dessa reflektioner pekar på att det mot landsbygden finns rotat en högre politisk ondska. Industrin räknar bara stålar och skyddar sina kapitaltunga investeringar. Vi bönder får det vi får inom ett givet intervall.
Reflektioner bara.

Avatar Fallback

Re: Ny analys: Mindre skogsägare förlorare på virkesmarknade

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833096 OT/ Jag har börjat titta på TV-serien Hem till byn. Finns på SVT-play.
Där belyser man väldigt tydligt vad dåtidens sossestryre innebar för småbrukare.

Avatar Fallback

Re: Ny analys: Mindre skogsägare förlorare på virkesmarknade

isteskog  
#833097 Lantbrukshämnden som de kallades av vissa!

Användarvisningsbild

Re: Ny analys: Mindre skogsägare förlorare på virkesmarknade

parhal  
#833099
Badger skrev:Inkluderar priserna även skogsägarföreningarnas efterlikvider?


Här i norra Sverige håller skogsägarföreningen ner priserna rejält även om man räknar med efterlikvider, jag tror det är bättre i södra delen av landet.

Jag håller med Fredrik om att transparensen måste bli större gällande priser, det är bara industrin som tjänar på at hålla det hemligt.

Användarvisningsbild

Re: Ny analys: Mindre skogsägare förlorare på virkesmarknade

svampbob  
#833100
isteskog skrev:Lantbrukshämnden som de kallades av vissa!

Det var helt otroligt vad de styrde på den tiden.
Jag hittade en gammal tidning från 1970 och där läste jag att det som nu är Nylens Hugosson egentligen skulle ha legat i Umeå men Lantbruksnämnden stoppade det för att dom tyckte att det fanns för lite mark tillgängligt i Umeå.

Användarvisningsbild

Re: Ny analys: Mindre skogsägare förlorare på virkesmarknade

Badger  
#833101 Har inte engagerat mig i virkespriserna i norra Sverige. Tolkar det som att det är stor skillnad i landet och det är inte konstigt eftersom det skiljer mycket bara mellan vilka inköpare man pratar med här i Södra halvan också.

Användarvisningsbild

Re: Ny analys: Mindre skogsägare förlorare på virkesmarknade

Torbjörn Johnsen  
#833103 Historiken är både sorglig och tråkig men idag ser det helt annorlunda ut. På många plan. Virkesmarknaden har gått från överskott till bristmarknad. Inte bara i Sverige utan i hela det Europeiska virkesflödet. Det innebär att skogsägarna nu har ett betydligt bättre förhandlingsläge gentemot industrin och virkesköparna. Virkesmarknaden börjar bli en bättre fungerande tillgång-efterfrågemarknad och det får flera effekter:

-Svenska skogsindustrier har inte råd att vägra leveranser från små aktörer som de annars helst hade fryst ut

-Det innebär att det därmed dyker upp fler aktörer på marknaden som köper rundvirke. En del större skogsentreprenörer börjar handla med virke (precis som amerikanska entreprenörer gör).

-Export/importfödet bryts upp. Nu skeppas en hel del rundvirke från Sverige österut istället för det omvända som varit norm. Det kan vara massaved för energi/pelletsproduktion i Baltikum eller Danmark, björkmassaved till Finland. Eller grantimmer till Tyskland. Oavsett vilket så skapar det stor "oreda" för etablerade indtustriers råvaruflöden.

-Revirgränserna bryts inom landet mellan de större industribolagen. Från att tidigare undvikit att köpa på "någon annans planhalva" så förflyttas nu positionerna. SCA köper längre söderut, Vida köper långt upp i Värmland och i Moelvens kärnområd, fler köper på Stora Ensos inpinkade Norgemarknad o s v

Kort sagt: konkurrensen ökar och skogsägaren är vinnare. Som vi sett tidigare under sågverks- och skogsindustriboomen finns inga samband mellan industrivinster och råvarupriser. Råvarupriserna styrs av tillgång-efterfrågan på just råvara. Och där står stjärnorna nu helt rätt för skogsägarna. Ingen skogsägare behöver oroa sig för skogsindustrins hälsa bara för att den svenska skogsindustrin nu börjar närma sig en prisnivå för råvara som gällt i Finland och på kontinenten.

Användarvisningsbild

Re: Ny analys: Mindre skogsägare förlorare på virkesmarknade

Lars Lundqvist SLU  
#833107 Ägarstrukturen med stor andel privata skogsägare och ett fåtal industribolag lyfts fram som en förklaring till lägre virkespriser i Sverige än i Finland.
Finland har väl ännu större andel privatägd skog men samma situation med ett fåtal industribolag?

Användarvisningsbild

Re: Ny analys: Mindre skogsägare förlorare på virkesmarknade

Lindveden  
#833120
Lars Lundqvist SLU skrev:Ägarstrukturen med stor andel privata skogsägare och ett fåtal industribolag lyfts fram som en förklaring till lägre virkespriser i Sverige än i Finland.
Finland har väl ännu större andel privatägd skog men samma situation med ett fåtal industribolag?


Tror ja läste nånstans att ca 60% skogsmark i Finland e privatägd inkl dödsbo/samfälligheter.
Länk:
https://www.metsakeskus.fi/sv/skogs-och ... -ager-skog

Avatar Fallback

Re: Ny analys: Mindre skogsägare förlorare på virkesmarknade

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833124 Började titta på den länkade rapporten i går men han bara skumma igenom den. Tyckte jag behövde läsa på om hur global ekonomi fungerar, så jag började bläddra igenom den här boken som jag har fått rekommenderat av en som kan ekonomi bra mycket bättre än vad jag kan. Hitintills efter att ha bläddrat lite i boken så är omdömet att boken bra beskriver globalekonomi på ett lättfattat sätt, om det är någon som är intresserad av ämnet så tror jag trots det lilla jag har läst att jag ändå kan rekommendera den.


Nu fastnade jag med boken och han inte läsa så mycket av rapporten. Gick den djupare in på att analysera fördelningen av skogsägandet mellan privat och skogsindustriägd mark och den påverkan den kan ha på priset. Hur stora är den genomsnittliga privataskogsfastigheten i Finland gentemot i Sverige. Hur är skillnaden på värdet på skogsmark i Finland och Sverige, och hur ser belåningsgraden ut. Kan man se fler likheter mellan södra Götaland och Finland än vad det finns likheter mellan norra Sverige och Finland.
För trotts att forumägarna skriver att vi har dom realt sämsta virkespriserna på 30 år så kan jag inte se det när jag jämför vad tidigare ägare till min fastighet har fått betalt. Har jämfört och i dag har jag realt dom överlägset högsta nettopriserna efter avverkningskostnad. Är ingen värstingförhandlare heller så det förhållandet borde gälla för rätt många skogsägare här i den sydligaste delen av landet. Så likheten i pris korrelerar nog mer med dom Finska priserna än vad det gör mellan dom olika landsändarna i Sverige.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).