Skogsnyheter

Laglöst land i skogen

9 inlägg 3610 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Laglöst land i skogen

nyrjoh  
#828401 Bra debattartikel om naturskyddsföreningens användande av sk rödlistade arter för att stoppa avverkningar skogsägare:

https://www.norrteljetidning.se/2024-01 ... harebutton

I skogen råder fortsatt laglöst land. Naturskyddsföreningen Roslagen har under slutet av 2023 inventerat skyddsvärda arter i skogar som är avverkningsanmälda till Skogsstyrelsen. Därefter har de skickat in en överklagan mot Skogsstyrelsens hantering av avverkningsanmälan till Mark- och miljödomstolen.

I ett fall lät skogsägaren skicka in en avverkningsanmälan i oktober; i november inventerades 7 arter på 22 olika lokaler vid ett och samma tillfälle och av en och samma person i hens skog. Inga arter fanns då sedan tidigare registrerade i Artportalen. Naturskyddsföreningen Roslagens överklagan är över 20 sidor lång och uppenbarligen skriven av en expert på området. Det finns flera liknande ärenden i kommunen. Jag skönjer ett väl utarbetat tillvägagångssätt där Naturskyddsföreningen håller koll på avverkningsanmälningar, skickar ut en person för att inventera till artdatabanken och sedan anmäler till domstol för att få avverkningsförbud. Systematiken bakom det hela är hänsynslös mot den enskilda skogsägaren. Om avverkningsförbud med stöd av artskyddsförordningen utlyses kommer antagligen ingen ersättning att utgå till skogsägaren för förlorad intäkt.

Naturskyddsföreningen skickar här ett tydligt budskap till alla skogsägare; ’vi vill att ni ska gynna biologisk mångfald – ja, men om ni verkligen gör det, så tar vi rättigheten till eran skog ifrån er. Vi tar era pensionsbesparingar, ert livslånga arbete, och låter pengarna gå upp i rök, veden förmultna till stoft.’

Att hysa höga naturvärden på sin mark har blivit ett ekonomiskt högriskspel. Konflikten mellan skogsbruk och höga naturvärden kanske kan sammanfattas till följande: antingen så jobbar vi (skogsägare) aktivt för att skapa biologisk mångfald i våra skogar och förenar detta med ett aktivt brukande av skogen. Eller så kommer många skogsbrukare att passivt motverkar skapandet av nya naturvärden då det är ett ekonomiskt högriskspel. Det som blir kvar då är för det offentliga att försöka bevara de naturvärden som redan finns, och det är ju detta som vi har sett utfallet av de senaste åren med (av granbarkborren) förstörda naturreservat och skogsägare som över en natt blir fattiga när deras skog blir konfiskerad.

Jag kommer ofta att tänka på före detta ordförande för Svenskt Näringslivs Leif Östlings retoriska fråga ’Vad f*n får jag för mina skattepengar egentligen’ och skulle vilja applicera den frågan på länsstyrelsens arbete med att bevara och utveckla naturvärden i skogen: ’vad får jag för naturvärden för mina skattepengar egentligen’? Skötseln, eller snarare avsaknaden av skötsel i många naturreservat, är inget annat än en lek med skattebetalarnas pengar. Ett slöseri.

Jag kan skapa högre naturvärden i min egen skog än länsstyrelsen mäktar med i sina naturreservat. Om bara politikerna skapar en tydlig politik kring arbetet med skogsbruk, naturvärden och med stor respekt för äganderätten, där det inte finns utrymme för sådana antidemokratiska grepp som till exempel det som Naturskyddsföreningen Roslagen just håller på med, så kommer jag också att våga göra just detta.

Amalia Mattsson, Edebo



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Laglöst land i skogen

Badger  
#828502 Det är ett besvärligt läge. På ena sidan de totalt fanatiska naturromantikerna som tror att toapappret skapas i fabriker från luft och vill spara alla skog. Och på andra sidan de hänsynslösa storskövlarna som letar efter laghål för att avverka rubb som stubb oavsett naturvärden eller ej. Som vanligt är det den lille skogsägarn som vill väl som hamnar i kläm när saker hamnar i domstolarna. Citerar min farfar "Håll di sau långt bort frau domstolar och sjukhus du kan pöjk så gaur da bäst fö däj".

Avatar Fallback

Re: Laglöst land i skogen

isteskog  
#828509 De hänsynslösa storskövlarna är en väldigt liten minoritet bland skogsägarna......

Avatar Fallback

Re: Laglöst land i skogen

hfab  
#828514
isteskog skrev:De hänsynslösa storskövlarna är en väldigt liten minoritet bland skogsägarna......

Till antalet, Ja.
Men sett till areal och medieutrymme är dom stora.
Folk som inte själva har någon koppling till skogsbruket, tror ofta att ALLA skogsägare är gigantiska skövlare.

Användarvisningsbild

Re: Laglöst land i skogen

laguma  
#828520
Badger skrev:Det är ett besvärligt läge. På ena sidan de totalt fanatiska naturromantikerna som tror att toapappret skapas i fabriker från luft och vill spara alla skog. Och på andra sidan de hänsynslösa storskövlarna som letar efter laghål för att avverka rubb som stubb oavsett naturvärden eller ej. Som vanligt är det den lille skogsägarn som vill väl som hamnar i kläm när saker hamnar i domstolarna. Citerar min farfar "Håll di sau långt bort frau domstolar och sjukhus du kan pöjk så gaur da bäst fö däj".


Jag har en diametralt motsatt erfarenhet.
Min morfar sa "Lett de som vill väx, växa.
Sen har jag för att hävda min rätt, spenderat åtskilliga pengar både på rättsväsendet och sjukvård.
Med väldigt gott resultat.

Användarvisningsbild

Re: Laglöst land i skogen

Lars Lundqvist SLU  
#828577 Vilka är de "hänsynslösa storskövlarna" som bedriver ett lagligt skogsbruk.

Avatar Fallback

Re: Laglöst land i skogen

Brorsan  
#828775
Lars Lundqvist SLU skrev:Vilka är de "hänsynslösa storskövlarna" som bedriver ett lagligt skogsbruk.

Jonas Walström. Hvalfisken

Avatar Fallback

Re: Laglöst land i skogen

Lindveden  
#830986 https://www.norrteljetidning.se/2024-02 ... istorielos
Nytt inlägg från Amalia Mattsson

Avatar Fallback

Re: Laglöst land i skogen

Hema  
#831002 Ser en viss likhet mellan detta klipp och Naturskyddsföreningen.
https://youtube.com/shorts/dTir_6qAcfM? ... LATrxgVkIW

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).