Skogsnyheter

Lägre resultat för Norra Skog

22 inlägg 5737 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lägre resultat för Norra Skog

Sandström87  
#817755 Menar ni att vi medlemmar skulle ha haft bättre avkastning på skogen, än delägandet i husum pulp?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Lägre resultat för Norra Skog

Sjögården  
#817758
alias skrev:
Sjögården skrev:Norra skog har vad jag förstått valt att slå in på samma väg som Södra gjort sedan åtskilliga år.
Att betala så mycket för virket så man får behovet tillgodosett till sin egen industri och att skaffa sig industrikapacitet för att över tid kunna betala en bra avkastning på medlemmarnas kapitalinsats.
Det har varit en bra strategi för Södras medlemmar men till och från har det gett låga priser på virket beroende på utbud och efterfrågan.
Södra har i och med det inte lyft prisnivån för ickemedlemmarna vilket gjort att förädlingsvinsten landat hos medlemmarna helt och fullt.
Att som skogsägarförening av lite storlek vara utan egen industri,främst massaindustri hade genom åren varit förödande.
Situationen just nu är helt annorlunda då bristen på timmer och bränsle har skapat affärsmöjligheter även för den lille skogsägaren utan långvariga relationer med någon inköpare.
Om denna situation kommer att bestå någon längre tid är svårt att bedöma men skall industrin kunna försörjas krävs snabbare prisjusteringar och dessutom att likaprissättningen omprövas.
Det kommer att fresta på men Södra kommer inte kunna stå stilla när virket går förbi till konkurrenterna.
Och knappast Norra heller.
Känns faktiskt som Norra lyckades sällsynt illa tidsmässigt med sin strategi,men det är ju lätt att säga i efterhand.
Om ett år kan situationen vara helt annorlunda igen..😉


Jag delar till stora delar dina slutsatser.

Jag håller med dig om att Södra måste bli bättre på att justera priserna snabbare, men jag har dock svårt att se hur en förening som t.ex. Södra ska kunna gå ifrån likaprissättningen som princip. Om någon får 500 kr/m3fub för 10 m3 barrmassa som leveransvirke och grannen får 600 kr/m3fub för leverans av samma mängd vid samma tillfälle, för att denne varit mer stridbar mot inspektorn, så blir det ju väldigt skumt om det sedan blir samma procentsats i efterlikvid på virkesvärdet och på insatsavdraget.

Jag hade inte velat vara inspektor i en sådan situation.

Däremot kan jag förstå om det t.ex. blir större premier för för att styra mot större kontraktsvolymer. Men jag tror ändå att det måste vara transparent och förutsägbart för att funka i en ekonomisk förening.

För Södra som industrikoncern (i likhet med alla andra virkesköpande aktörer) så hade väl det optimala varit om alla medlemmar var helt ointresserade av att fippla med leveransvirke och dyl. och att de hade 500+ ha på ett förvaltningsavtal så att man kunde styra hela virkesflödet efter industrins virkesbehov för stunden och behovet av sysselsättning för avtalsentreprenörerna.

Nu har merparten av mitt leveransvirke gått till Södra genom åren, men jag är inte säker på att det blir så framgent.

Ytterligare en aspekt på Norras industrisatsning, i jämförelse med Södras dito, är att Södra har varit ensamägare till sin industri under lång tid. De undantag som jag kommer på såhär på rak arm är när staten gick in som delägare i början på 80-talet och sedan även Södras delägande i sågverkskoncernen Rörvik (under 90-tal, tidigt 2000-tal?). Inget av dessa exempel på samäganden av förädlingsindustri torde vara något att ta efter.

Samägande av industrier kan skapa samma sorts intressekonflikter som samägande av skogsfastigheter.

När det gäller Norras timing så förefaller den i dagsläget vara i klass med Stora Ensos affärer sedan 90-talet (sålt elkraftproduktion, knoppat av och sålt delar av skogsinnehavet, köpt Consolidated Paper dyrt, sålt Consolidated Paper billigt efter år av förluster, etc.), men om framtiden är det svårt att sia...

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Vi är nog rätt överens i det mesta i denna frågan och tror som du att det kräver mycket övervägande hur man skall hantera virkesförsörjningen långsiktigt.
Har varit väldigt nöjd med lika pris efter lika prestation som fungerat bra till nu.
Och utan tvekan är vägen mot det jag brukar kalla för ”justbarafördigtillägg” ingen önskvärd utveckling i ett medlemsägt företag..

Avatar Fallback

Re: Lägre resultat för Norra Skog

alias  
#817763
Sandström87 skrev:Menar ni att vi medlemmar skulle ha haft bättre avkastning på skogen, än delägandet i husum pulp?


Nja, inte per automatik.

Jag vill dock påstå att finnarna tajmade försäljningen rätt väl i tiden, sett till förskjutningen mellan tillgång och efterfrågan på rundvirke i Östersjöregionen.

Sen kan man ju fundera på det här med att inneha en minoritetsandel i ett steg i värdekedjan. Vilka förpliktelser gällande försäljningsvolymer till nästa led i kedjan finns det och är alla affärer i värdekedjan konkurrensutsatta/marginalprissatta?

Jag har funderat lite kring det här i samband med de senaste turerna kring Bergvik Skog (där Länsförsäkringar m.fl. externa investerare som köpte loss delar av innehavet och t.ex. Hällefors Tierp Skogar AB bildades) - hur länge har de div. leveransförpliktelser mot Stora Ensos m.fl. industrier och med vilka bakomliggande prismekanismer?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Lägre resultat för Norra Skog

svampbob  
#818125 Inför årsstämman.

https://www.instagram.com/reel/CzdqLb3oTwV/

Användarvisningsbild

Re: Lägre resultat för Norra Skog

svampbob  
#818127
Åke Nilsson skrev:Måste vara nått konstigt då ändock norra betalar sämst för timmer o massaved i en nyligen genomfört sammanställning på en avverkning 2000 m3fub.
Förädla mer eller investera mindre då det dåliga tider =?


Jag sålde nyligen 2000 fub slutavverkning och Norra bjöd bäst men jag sålde till en annan aktör som jag hade större förtroende för. Det skiljde drygt en procent på totalen.

Användarvisningsbild

Re: Lägre resultat för Norra Skog

Elis76  
#818134
svampbob skrev:Jag sålde nyligen 2000 fub slutavverkning och Norra bjöd bäst men jag sålde till en annan aktör som jag hade större förtroende för. Det skiljde drygt en procent på totalen.


Vari brast förtroendet för Norra och vad blev Du erbjuden för pris?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lägre resultat för Norra Skog

svampbob  
#818137
Elis76 skrev:
svampbob skrev:Jag sålde nyligen 2000 fub slutavverkning och Norra bjöd bäst men jag sålde till en annan aktör som jag hade större förtroende för. Det skiljde drygt en procent på totalen.


Vari brast förtroendet för Norra och vad blev Du erbjuden för pris?


Dom har nu ett antal gånger på slutet skött sina avverkningar väldigt dåligt. Den här gången var jag väldigt nära att skriva med Norra och ge dom en chans. Just då kommer det fram att dom i vårförfallet totalt hade kört sönder en skogsväg som jag är delägare i. Jag hade tidigare under vintern delgett Norra att fastigheterna som skulle avverka inte hade någon del i vägen. Jag fick till svar att det löser vi. Vilket man inte alls gjorde utan skotade ut 2 km längs vägen ut till allmän väg.

Det var ett bra pris för en delvis dålig skog så jag är väldigt nöjd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).