Skogsnyheter

LVL, nytt fabriksbygge för tre miljarder i Finland

6 inlägg 2077 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

LVL, nytt fabriksbygge för tre miljarder i Finland

Torbjörn Johnsen  
#805942 Det skogsägarägda bolaget Metsä Group i Finland meddelar att de fattat beslut om att bygga en helt ny fabrik för tillverkning av byggmaterialet LVL. Det är en stor fabrik som byggs i anslutning till bolagets massabruk i Äänekoski. Målet är en årsproduktion av 160 000 m3 LVL-material och till detta kommer det att gå åt 400 000 m3 finskt timmer. Metsä har en lång erfarenhet av LVL-tillverknng under varumärket Kerto LVL och de har sedan tidigare LVL-fabriker i Lojo och i Punkaharju i Finland. Även Stora Enso tillverkar LVL i Finland och med Metsos nya fabrik så lär Finland med marginal ta en världsledande position i just tillverkning av LVL.

LVL, eller Laminated Veneer Lumber som förkortningen står för, är ett intressant byggmaterial. Det består av många lager fanér som limmas ihop men till skillnad från plywood, som har fanérlagren växelvis korslagda, så har LVL alla lager med fibrerna åt samma håll. Detta ger en hög längsgående styrka och utmärkta styrkeegenskaper för t ex balkar i bärande konstruktioner. Idag är det vanligt att LVL ingår i massivträprojekt där även limträ och KL-trä ingår som byggmaterial och Metsä ser uppenbarligen en växande marknad inom det här segmentet:

"Den största delen av koldioxidavtrycket vid byggnation kommer från materialen. Byggbranschen söker nu mer hållbara alternativ, så vi ser ett växande intresse för byggmaterial baserade på förnybara råvaror. Tack vare sin materialeffektivitet är Kerto LVL en konkurrenskraftig och hållbar lösning för den ökande användningen av trä i byggbranschen", säger Jaakko Anttila, Executive Vice President, Metsä Wood.


I Sverige finns ännu inga nya investeringsprojekt flaggade när det gäller utökad förädling utöver sågade trävaror. Den senaste byggnationen av något liknande är Södras KL-träfabrik i Värö som nu startats upp. Efter sågverkens rekordår 2021 och 2022 verkar alla investeringar istället handla om att öka produktionen av sågade varor. Frågan är vilka företag som blir först att istället fokusera sina investeringar på nästa steg i förädlingen?

Vi har skrivit en del om LVL och s k Engineered Wood Products både på Skogsforum och iskogen.se tidigare. Här hittar du några exempel:

Europa investerar i LVL-produktion - vi satsar på brädor?

Europa investerar i LVL-produktion - vi satsar på brädor?

Träskivor och komponenter - en introduktion

Här kan du läsa Metsäs pressinformation om LVL-fabriken i Äänekoski
Skiss över Metsäs nya LVL-fabrik som ska byggas vid skogsindustrikombinatet vid Finska Äänekoski. Bild: metsagroup.com




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: LVL, nytt fabriksbygge för tre miljarder i Finland

Engelthon  
#805983 Intressant, och en rejäl satsning. 😃

Varför inte i Sverige?

Den frågan har jag hör av er tidigare och dags för mig att berätta varför!

Jag gjorde ett par utredningar under 2000-talet om frågan. Ena var Focus på träfiber och då OSB. Den andra var om Plywood.

Historiskt har skivfabriker funnits i Sverige, både plywood och träfiber fabriker.

Plywood fabrikerna eller faner, tog hand om övergrovt timmer som kallades faner eller svarvtimmer. Detta sortimentet har i princip utgått ur skogen och blev akut under 80-talet. Samtidigt som detta hände fick man stark konkurrens från Sydamerika, Asien samt Öststaterna. Det var inte ens lönsamt med grov timmer som dessutom konkurrerade med sågverken.

I flera fallberäkningar visade sig att faner och plywood av Såg timmer var ebberödsbank.

Skillnaden var mer positiv på OSB produktionen. Här fans förutsättningarna och marknaden verka vara omättlig, men den stukade skiv industrin som genomlevt ett gigantiskt stålbad var inte berred att ta risken som ett nytt Broby eller Laxå.
Idag är man ifrån sprungen med häst längder.

Sammanfattning av varför det inte blir några skivfabriker i Sverige är som jag ser det 2 grund orsaker.

Ena är historiska nermpnteringen av skivfabriker viket skapat mentala barriärer.

Det andra avsaknaden av över grov timmer vilket blir konkurrens om sågtimmret.

Orsaken till Finlands satsningar på plywood är framförallt kunskap, unika produkter.
Detta har skapat lättare klimat för industriella satsningar som gjort dessa framgångsrika.

Avatar Fallback

Re: LVL, nytt fabriksbygge för tre miljarder i Finland

Engelthon  
#806200 Eftersom jag inte är bevandrad i LVL så fick jag en impuls att studera detta.

När jag gjorde det så slog det mig att de slutsatser som jag tog av de rapporter jag skrev då möjligen inte gäller idag.

Jag ska förtydliga. När jag studerade plywood och faner var slutsatsen då att det var bättre att såga. Detta gällde speciellt löv i södra delarna av Sverige där Södra mfl satsade på lövsågverk. Idag är detta helt annorlunda och här finns nog en marknad och råvara.

Jag skulle mer än gärna göra en förstudie på LVL och träskivstillverkning i Sverige men någon bör betala för den. Om det är någon där som känner att de vill ha en förstudie eller en rapport på träskive produktion får mer än gärna pm mig så ska jag med glöd och energi åta mig den uppgiften.

Användarvisningsbild

Re: LVL, nytt fabriksbygge för tre miljarder i Finland

Torbjörn Johnsen  
#806226 Här finns lite inspiration: https://iskogen.se/skogsindustri/osb-sk ... r-sverige/

   TS
Avatar Fallback

Re: LVL, nytt fabriksbygge för tre miljarder i Finland

Engelthon  
#806348
av Torbjörn Johnsen » Igår, 06:27
Här finns lite inspiration: https://iskogen.se/skogsindustri/osb-sk ... r-sverige/


Det bekräftar redan vad jag skrivit och vad jag kommit fram till.

Men även om det finns en teoretisk möjlighet så är förtroendet för skivtillverkningen rejält stukad. I rellativ närtid så har det vare långt ifrån muntra miner. Bara för att göra en ressume så kurade karlit, ACB och Byggelit. Före det så la man ner den norra Europas största spånfabrik 2003 i Laxå., Amjörby lades ner 2013, och så vidare.

Så tron på träskivor är änså länge död i Sverige men kanske inte för alltid.

Jag har svårt att se en OSB fabrik då den behöver vara så stor och ROI är försvaga med ett betydande råvaru problem som spånfabrikerna. Det är helt enkelt bättre ekonomiskt att elda upp råvaran😢

Men en plywood fabrik (LVL) med lövtimmer som råvara kan bli betydligt mer ekonomisk med acceptabel ROI och mindre risk i råvaruled och en växande marknad.

Min spontana reaktion är Södra med sin råvaru flöde på löv. Men jag har svårt att se södra hosta upp en investering.

Men klart att det borde finnas intresse nu när CLT kommer allt starkare samt att det finns en efter frågan för avsättning för lövtimmer. Speciellt om man ska in med mer löv bör det finnas en timmer avsättning likt asp till Swedish match

Användarvisningsbild

Re: LVL, nytt fabriksbygge för tre miljarder i Finland

Torbjörn Johnsen  
#806359 Historiken kring skivtillverkning är just historia. Man måste utgå från dagens situation, inte gårdagens. Och då finns följande faktorer som talar för OSB eller annan EWP-tillverkning:

1. Europa planerar att öka byggandet i trä radikalt.

2. Inga länder i EU har ett överskott av sågtimmer. De flesta har underskott inkl Sverige.

3. Plywood och LVL konkurrerar med sågverken om en redan knapp råvara. Sågverken borde vara mer intresserade av att vidareförädla sitt sågade till KL-trä, limträ eller limfog.

4. Tillverkning av OSB och/eller andra byggskivor och andra EWP skulle ta av massabrukens råvara men öka andelen av årsavverkningen som blir långlivade produkter.

5. Flera koncerner/bolag i Sverige skulle teoretiskt kunna bygga och försörja en fullstor OSB-fabrik med råvara: SCA, Södra, Vida, Moelven, Karl Hedin, Setra, Holmen, Norra Skog…
Men inte utan att utmana vedförsörjningen till ett eller annat massabruk. För bolag med egna bruk kanske det är en svår omställning men för sågverksbonagen?

6. Tillverkning av OSB är idag sannolikt avsevärt mer lönsamt än vad spånskivetillverkningen någonsin varit.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).