Skogsnyheter

Uppsala universitet ställer om 9000 ha till hyggesfritt

21 inlägg 3561 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Uppsala universitet ställer om 9000 ha till hyggesfritt

svampbob  
#836335
Mangan skrev:En varierad monokultur av gran?


Det är fantastiskt vi backar med flit in i det vi jobbar för att undvika.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Uppsala universitet ställer om 9000 ha till hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836339 Varierad i höjd och slutenhet men med bara ett trädslag. Självföryngrad gran som vi vet växer mycket sämre än planterad.

Avatar Fallback

Re: Uppsala universitet ställer om 9000 ha till hyggesfritt

Lindveden  
#836344 Undrar ja hur dom här 9000ha skogsbeståndena kommer se ut efter ca 20-30 år? Kommer överståndarna avvecklas me tiden. En hel del frågor som bli intressant o se. Tur att hela svenska skogs landskapet inte kommer se sånt ut.
Riksskogstaxen kommer väl om ca 20-30 år se helt annorlunda ut om många skulle anamma dessa metoder(till det sämre skulle ja tror)

Avatar Fallback

Re: Uppsala universitet ställer om 9000 ha till hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836376 De har mycket tätortsnära skog och har media och alla universitetsstadens miljöpartister på sig mer än någon annan aktör. De får väl godhetssignalera en stund tills stormen bedarrat.

Användarvisningsbild

Re: Uppsala universitet ställer om 9000 ha till hyggesfritt

Badger  
#836378
Skogsola skrev:Varierad i höjd och slutenhet men med bara ett trädslag. Självföryngrad gran som vi vet växer mycket sämre än planterad.


Det är inte erfarenheterna från skogarna i mitt område. Det som visast sig växa krokigast, kvistigast och sämst är vitryska provenienser och olika plugg plus. Här växer den självföryngrade bra.

Avatar Fallback

Re: Uppsala universitet ställer om 9000 ha till hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836381 Skogsträdsförädlingen har otvivelaktigt gått på många nitar under årens lopp. Men nu verkar det som de lärt sig.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).