Omsättningen var 2022 drygt 150 miljarder kronor vilket är en ökning med 28 % från omsättningen 2021. Det justerade rörelseresultatet blev drygt 13 miljarder kronor. Essity har under året genomfört prishöjningar på sina produkter med i genomsnitt 13,3 %. Vissa produkter har höjts mer andra mindre. Ett exempel från vardagen är Essitys torkpapper Edet Torky. Innan inflationen slog till så kostade ett paket Torky ~30 kr och idag kostar det runt 60 kr. Det ger en prisökning på i runda slängar 100 %. Här tar dock troligtvis Essity inte hela ökningen själv utan varuhandlarna och distributörer är sannolikt med och delar på kakan.
I sin rapport meddelar Essity också att de startat försäljningen av sitt nya toalettpapper gjort av halm. Det har fått namnet Zewa och lanseras östra och centrala delarna av Europa just nu. Zewa har också fått en halmgubbe som maskot (därav bilden till denna tråd).
Vidare rapporterar Essity att de inte fasat ut verksamheten i Ryssland. Företaget meddelade i mars förra året att de skulle avsluta all produktion i Ryssland efter krigsutbrottet men i bokslutet står att Essity omsatte 3,6 miljarder kronor i Ryssland under 2022. Detta motsvarar 2 % av företagets totala omsättning. En nedskrivning om 1,7 miljarder kronor görs dock i bokslutet.
Essity skriver vidare att de kommer fortsätta med prishöjningar på sina produkter för att kompensera för kostnadsinflationen även under 2023.