fre 12 aug 2022, 09:51#766919Vid den senaste rundvirkesauktionen i Estland betalade Billerudkorsnäs runt 1400 kr/m3fub för björkmassaved fritt hamn i Estland. 132 Euro/m3fub i Kunda och 135 Euro/m3fub vid hamnen i Pärnu.
Estniska bolag med storskalig brasvedstillverkning blir nu utan björkråvara och letar med ljus och lykta efter svenska virkeshandlare som kan fylla en båt med björkmassaved.
Skogsnyheter
Billerud köper björkmassaved för 1400 kr/fub
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in fre 12 aug 2022, 10:46#766925
@Torbjörn Johnsen:
Stämmer verkligen summor och angiven valuta på samtliga ställen i inlägget?
Priset i Pärnu lät minst sagt lågt i jämförelse.
MVH
Alias
Torbjörn Johnsen skrev:Vid den senaste rundvirkesauktionen i Estland betalade Billerudkorsnäs runt 1400 kr/m3fub för björkmassaved fritt hamn i Estland. 132 Euro/m3fub i Kunda och 135 kr/mrfub vid hamnen i Pärnu.
Estniska bolag med storskalig brasvedstillverkning blir nu utan björkråvara och letar med ljus och lykta efter svenska virkeshandlare som kan fylla en båt med björkmassaved.
@Torbjörn Johnsen:
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
fre 12 aug 2022, 11:20#766926Ser tufft ut för brsavedstillverkarna i Estland. Det kan nog dra i väg här med men inte till dom nivåerna. Får börja förbereda kunderna på att elda med mer barrved framöver så ska jag ta allt klentimmer från mina avverkningar och klyva till ved. Det är skamligt att få så dåligt betalt med den lönsamheten sågverken har och så vet man vad dom betalar för råvaran bara dom får köra en extra båttransport. Marknaden är sjuk och till dom nivåerna det betalas här så klyver jag hellre ved av grantimret. I alla fall allt under 20 cm.
fre 12 aug 2022, 13:50#766939
Nej, det gjorde det ju inte. Men nu har jag ändrat. Tack för uppmärksamheten😀
alias skrev:Torbjörn Johnsen skrev:Vid den senaste rundvirkesauktionen i Estland betalade Billerudkorsnäs runt 1400 kr/m3fub för björkmassaved fritt hamn i Estland. 132 Euro/m3fub i Kunda och 135 kr/mrfub vid hamnen i Pärnu.
@Torbjörn Johnsen:
MVH
Alias
Nej, det gjorde det ju inte. Men nu har jag ändrat. Tack för uppmärksamheten😀
TS
fre 12 aug 2022, 22:42#767030
Har du några kontakter med dessa som letar björk?
Torbjörn Johnsen skrev:Estniska bolag med storskalig brasvedstillverkning blir nu utan björkråvara och letar med ljus och lykta efter svenska virkeshandlare som kan fylla en båt med björkmassaved.
En glad hallänning som trivs bäst i skogen
fre 12 aug 2022, 23:40#767035
Ja, jag kan skicka PM om du är intresserad?
WarPeter skrev:Torbjörn Johnsen skrev:Estniska bolag med storskalig brasvedstillverkning blir nu utan björkråvara och letar med ljus och lykta efter svenska virkeshandlare som kan fylla en båt med björkmassaved.
TS
lör 13 aug 2022, 22:07#767123
Gör gärna det 👍
Torbjörn Johnsen skrev:Ja, jag kan skicka PM om du är intresserad?
Gör gärna det 👍
sön 14 aug 2022, 21:41#767186
Ja, men de baltiska vedproducenterna klarar inte av at konkurrera med svenska massabruk som betalar rekordpriser för björken. På andra sidan Östersjön…
Röjkvist skrev:Ska man konkurrera med vedhandlare då får man hala fram lädret 🙂
Ja, men de baltiska vedproducenterna klarar inte av at konkurrera med svenska massabruk som betalar rekordpriser för björken. På andra sidan Östersjön…
TS
mån 15 aug 2022, 08:01#767200
är det inte bättre lönsamhet att göra ved av allt timmer? särskilt när du har sån effektiv vedanläggning?
Vedproducent skrev:Ser tufft ut för brsavedstillverkarna i Estland. Det kan nog dra i väg här med men inte till dom nivåerna. Får börja förbereda kunderna på att elda med mer barrved framöver så ska jag ta allt klentimmer från mina avverkningar och klyva till ved. Det är skamligt att få så dåligt betalt med den lönsamheten sågverken har och så vet man vad dom betalar för råvaran bara dom får köra en extra båttransport. Marknaden är sjuk och till dom nivåerna det betalas här så klyver jag hellre ved av grantimret. I alla fall allt under 20 cm.
är det inte bättre lönsamhet att göra ved av allt timmer? särskilt när du har sån effektiv vedanläggning?
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt
mån 15 aug 2022, 19:03#767240
Nej inte så länge jag har bra tillgång till Björk. Men sånt kan ju ändra sig och jag är absolut inte främmande för att klyva upp klentimret till ved med dessa priser som betalas. Raka fina stockar i lagom dimension höjer också produktionen avsevärt. När det är sån här brist så går det bra att sälja barrved/blandved också till hyggliga priser. Men vanligtvis så är det ju Björk kunderna frågar efter. Men jag som Vedproducent kan ju delvis styra mina kunder till det jag vill sälja. Inte alla men många.
Camaro1969 skrev:Vedproducent skrev:Ser tufft ut för brsavedstillverkarna i Estland. Det kan nog dra i väg här med men inte till dom nivåerna. Får börja förbereda kunderna på att elda med mer barrved framöver så ska jag ta allt klentimmer från mina avverkningar och klyva till ved. Det är skamligt att få så dåligt betalt med den lönsamheten sågverken har och så vet man vad dom betalar för råvaran bara dom får köra en extra båttransport. Marknaden är sjuk och till dom nivåerna det betalas här så klyver jag hellre ved av grantimret. I alla fall allt under 20 cm.
Nej inte så länge jag har bra tillgång till Björk. Men sånt kan ju ändra sig och jag är absolut inte främmande för att klyva upp klentimret till ved med dessa priser som betalas. Raka fina stockar i lagom dimension höjer också produktionen avsevärt. När det är sån här brist så går det bra att sälja barrved/blandved också till hyggliga priser. Men vanligtvis så är det ju Björk kunderna frågar efter. Men jag som Vedproducent kan ju delvis styra mina kunder till det jag vill sälja. Inte alla men många.
tis 16 aug 2022, 17:17#767341
Vänlig påminnelse 😉
Torbjörn Johnsen skrev:WarPeter skrev:Torbjörn Johnsen skrev:Estniska bolag med storskalig brasvedstillverkning blir nu utan björkråvara och letar med ljus och lykta efter svenska virkeshandlare som kan fylla en båt med björkmassaved.
Vänlig påminnelse 😉
mån 22 aug 2022, 07:09#768021
Tjena
Jag letar efter bjork stockar. Vi ar et foretag fran Litauen och exporterar mer en 50 000 m3 per manad. Vi kan kopa gran och tall ocksa. Kontakta mig +37061887831 - Mantas
WarPeter skrev:Torbjörn Johnsen skrev:Estniska bolag med storskalig brasvedstillverkning blir nu utan björkråvara och letar med ljus och lykta efter svenska virkeshandlare som kan fylla en båt med björkmassaved.
Tjena
Jag letar efter bjork stockar. Vi ar et foretag fran Litauen och exporterar mer en 50 000 m3 per manad. Vi kan kopa gran och tall ocksa. Kontakta mig +37061887831 - Mantas
mån 22 aug 2022, 11:28#768041
Hej hur ser eran logistiklösning ut, kvalitet, längder och prisnivåer?
EKENEX skrev:WarPeter skrev:Torbjörn Johnsen skrev:Estniska bolag med storskalig brasvedstillverkning blir nu utan björkråvara och letar med ljus och lykta efter svenska virkeshandlare som kan fylla en båt med björkmassaved.
Tjena
Hej hur ser eran logistiklösning ut, kvalitet, längder och prisnivåer?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).