Skogsnyheter

Billerud köper björkmassaved för 1400 kr/fub

27 inlägg 15711 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Billerud köper björkmassaved för 1400 kr/fub

Torbjörn Johnsen  
#766919 Vid den senaste rundvirkesauktionen i Estland betalade Billerudkorsnäs runt 1400 kr/m3fub för björkmassaved fritt hamn i Estland. 132 Euro/m3fub i Kunda och 135 Euro/m3fub vid hamnen i Pärnu.

Estniska bolag med storskalig brasvedstillverkning blir nu utan björkråvara och letar med ljus och lykta efter svenska virkeshandlare som kan fylla en båt med björkmassaved.
Billerud behöver björkmassaved och är beredda att betala. Bild: billerudkorsnas.com




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Billerud köper björkmassaved för 1400 kr/fub

alias  
#766925
Torbjörn Johnsen skrev:Vid den senaste rundvirkesauktionen i Estland betalade Billerudkorsnäs runt 1400 kr/m3fub för björkmassaved fritt hamn i Estland. 132 Euro/m3fub i Kunda och 135 kr/mrfub vid hamnen i Pärnu.

Estniska bolag med storskalig brasvedstillverkning blir nu utan björkråvara och letar med ljus och lykta efter svenska virkeshandlare som kan fylla en båt med björkmassaved.


@Torbjörn Johnsen:
Stämmer verkligen summor och angiven valuta på samtliga ställen i inlägget?

Priset i Pärnu lät minst sagt lågt i jämförelse.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Billerud köper björkmassaved för 1400 kr/fub

Vedproducent  
#766926 Ser tufft ut för brsavedstillverkarna i Estland. Det kan nog dra i väg här med men inte till dom nivåerna. Får börja förbereda kunderna på att elda med mer barrved framöver så ska jag ta allt klentimmer från mina avverkningar och klyva till ved. Det är skamligt att få så dåligt betalt med den lönsamheten sågverken har och så vet man vad dom betalar för råvaran bara dom får köra en extra båttransport. Marknaden är sjuk och till dom nivåerna det betalas här så klyver jag hellre ved av grantimret. I alla fall allt under 20 cm.

Användarvisningsbild

Re: Billerud köper björkmassaved för 1400 kr/fub

Torbjörn Johnsen  
#766939
alias skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Vid den senaste rundvirkesauktionen i Estland betalade Billerudkorsnäs runt 1400 kr/m3fub för björkmassaved fritt hamn i Estland. 132 Euro/m3fub i Kunda och 135 kr/mrfub vid hamnen i Pärnu.

Estniska bolag med storskalig brasvedstillverkning blir nu utan björkråvara och letar med ljus och lykta efter svenska virkeshandlare som kan fylla en båt med björkmassaved.


@Torbjörn Johnsen:
Stämmer verkligen summor och angiven valuta på samtliga ställen i inlägget?

Priset i Pärnu lät minst sagt lågt i jämförelse.

MVH
Alias


Nej, det gjorde det ju inte. Men nu har jag ändrat. Tack för uppmärksamheten😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Billerud köper björkmassaved för 1400 kr/fub

WarPeter  
#767030
Torbjörn Johnsen skrev:Estniska bolag med storskalig brasvedstillverkning blir nu utan björkråvara och letar med ljus och lykta efter svenska virkeshandlare som kan fylla en båt med björkmassaved.

Har du några kontakter med dessa som letar björk?

Användarvisningsbild

Re: Billerud köper björkmassaved för 1400 kr/fub

Torbjörn Johnsen  
#767035
WarPeter skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Estniska bolag med storskalig brasvedstillverkning blir nu utan björkråvara och letar med ljus och lykta efter svenska virkeshandlare som kan fylla en båt med björkmassaved.

Har du några kontakter med dessa som letar björk?


Ja, jag kan skicka PM om du är intresserad?

   TS
Avatar Fallback

Re: Billerud köper björkmassaved för 1400 kr/fub

WarPeter  
#767123
Torbjörn Johnsen skrev:Ja, jag kan skicka PM om du är intresserad?

Gör gärna det 👍

Avatar Fallback

Re: Billerud köper björkmassaved för 1400 kr/fub

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767156 Ska man konkurrera med vedhandlare då får man hala fram lädret 🙂

Användarvisningsbild

Re: Billerud köper björkmassaved för 1400 kr/fub

Torbjörn Johnsen  
#767186
Röjkvist skrev:Ska man konkurrera med vedhandlare då får man hala fram lädret 🙂


Ja, men de baltiska vedproducenterna klarar inte av at konkurrera med svenska massabruk som betalar rekordpriser för björken. På andra sidan Östersjön…

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billerud köper björkmassaved för 1400 kr/fub

Camaro1969  
#767200
Vedproducent skrev:Ser tufft ut för brsavedstillverkarna i Estland. Det kan nog dra i väg här med men inte till dom nivåerna. Får börja förbereda kunderna på att elda med mer barrved framöver så ska jag ta allt klentimmer från mina avverkningar och klyva till ved. Det är skamligt att få så dåligt betalt med den lönsamheten sågverken har och så vet man vad dom betalar för råvaran bara dom får köra en extra båttransport. Marknaden är sjuk och till dom nivåerna det betalas här så klyver jag hellre ved av grantimret. I alla fall allt under 20 cm.



är det inte bättre lönsamhet att göra ved av allt timmer? särskilt när du har sån effektiv vedanläggning?

Användarvisningsbild

Re: Billerud köper björkmassaved för 1400 kr/fub

Vedproducent  
#767240
Camaro1969 skrev:
Vedproducent skrev:Ser tufft ut för brsavedstillverkarna i Estland. Det kan nog dra i väg här med men inte till dom nivåerna. Får börja förbereda kunderna på att elda med mer barrved framöver så ska jag ta allt klentimmer från mina avverkningar och klyva till ved. Det är skamligt att få så dåligt betalt med den lönsamheten sågverken har och så vet man vad dom betalar för råvaran bara dom får köra en extra båttransport. Marknaden är sjuk och till dom nivåerna det betalas här så klyver jag hellre ved av grantimret. I alla fall allt under 20 cm.



är det inte bättre lönsamhet att göra ved av allt timmer? särskilt när du har sån effektiv vedanläggning?

Nej inte så länge jag har bra tillgång till Björk. Men sånt kan ju ändra sig och jag är absolut inte främmande för att klyva upp klentimret till ved med dessa priser som betalas. Raka fina stockar i lagom dimension höjer också produktionen avsevärt. När det är sån här brist så går det bra att sälja barrved/blandved också till hyggliga priser. Men vanligtvis så är det ju Björk kunderna frågar efter. Men jag som Vedproducent kan ju delvis styra mina kunder till det jag vill sälja. Inte alla men många.

Avatar Fallback

Re: Billerud köper björkmassaved för 1400 kr/fub

WarPeter  
#767341
Torbjörn Johnsen skrev:
WarPeter skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Estniska bolag med storskalig brasvedstillverkning blir nu utan björkråvara och letar med ljus och lykta efter svenska virkeshandlare som kan fylla en båt med björkmassaved.

Har du några kontakter med dessa som letar björk?


Ja, jag kan skicka PM om du är intresserad?

Vänlig påminnelse 😉

Användarvisningsbild

Re: Billerud köper björkmassaved för 1400 kr/fub

Torbjörn Johnsen  
#767347 Har skickat PM, kolla inkorgen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billerud köper björkmassaved för 1400 kr/fub

EKENEX  
#768021
WarPeter skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Estniska bolag med storskalig brasvedstillverkning blir nu utan björkråvara och letar med ljus och lykta efter svenska virkeshandlare som kan fylla en båt med björkmassaved.

Har du några kontakter med dessa som letar björk?



Tjena

Jag letar efter bjork stockar. Vi ar et foretag fran Litauen och exporterar mer en 50 000 m3 per manad. Vi kan kopa gran och tall ocksa. Kontakta mig +37061887831 - Mantas

Användarvisningsbild

Re: Billerud köper björkmassaved för 1400 kr/fub

Stavve  
#768041
EKENEX skrev:
WarPeter skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Estniska bolag med storskalig brasvedstillverkning blir nu utan björkråvara och letar med ljus och lykta efter svenska virkeshandlare som kan fylla en båt med björkmassaved.

Har du några kontakter med dessa som letar björk?



Tjena

Jag letar efter bjork stockar. Vi ar et foretag fran Litauen och exporterar mer en 50 000 m3 per manad. Vi kan kopa gran och tall ocksa. Kontakta mig +37061887831 - Mantas


Hej hur ser eran logistiklösning ut, kvalitet, längder och prisnivåer?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).