Skogsnyheter

Lars-Erik Liljelund: Hela tillväxten avverkas

44 inlägg 4982 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lars-Erik Liljelund: Hela tillväxten avverkas

laguma  
#843390
Badger skrev:Jag förhåller mig neutral. Det finns för och nackdelar med i princip alla modeller. Det jag säger är att Sveriges skogsbruk, politiker, ekologer med flera behöver sammanställa kända perspektiv i ett underlag till ett långsiktigt hållbart skogsbruk både ekonomiskt, ekologiskt och socialt skogsbruk och en ny lag. Sen bör det föras en saklig och hövlig diskussion om vilka prioriteringar och avvägande som ska ligga till grund för framtidens skogsbruk.

Jag anser att skogsvårdslagen bör styra mot en resilient och hållbar skog på den aktuella ståndorten beaktat förändrade förutsättningarna för den uppväxande generationen skog. Ett riktmärke är nog att titta en eller två växtzoner söderut eller att jämföra med växtligheten från tidigare perioder i historien.


Ett svar i klass med EB. Dvs Bullshit.
Sluta svamla och säg nåt konstruktivt.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Lars-Erik Liljelund: Hela tillväxten avverkas

Lars Lundqvist SLU  
#843399 Jag hoppas det här inlägget i ATL inte är låst:

https://www.atl.nu/efter-ett-yrkesliv-i ... yggesfritt

Användarvisningsbild

Re: Lars-Erik Liljelund: Hela tillväxten avverkas

Lars Lundqvist SLU  
#843400
Badger skrev:Det jag säger är att Sveriges skogsbruk, politiker, ekologer med flera behöver sammanställa kända perspektiv i ett underlag till ett långsiktigt hållbart skogsbruk både ekonomiskt, ekologiskt och socialt skogsbruk och en ny lag. Sen bör det föras en saklig och hövlig diskussion om vilka prioriteringar och avvägande som ska ligga till grund för framtidens skogsbruk.

Hur gör vi då med personer som anser att de vet en massa trots att det är helt uppenbart för den som kan området att de faktiskt inte ens kan grunderna? Och med de som ena stunden säger sig vilja ha en saklig och hövlig debatt och i nästa stund kallar motparten för alla möjliga tillmälen och invektiv? Kn vi diskvalificera dom och belägga dom med munkavle?

Avatar Fallback

Re: Lars-Erik Liljelund: Hela tillväxten avverkas

Lindveden  
#843401
Lars Lundqvist SLU skrev:Jag hoppas det här inlägget i ATL inte är låst:

https://www.atl.nu/efter-ett-yrkesliv-i ... yggesfritt


Läste artikeln icke låst än.
Bra artikel, bra formulerat 👍

Avatar Fallback

Re: Lars-Erik Liljelund: Hela tillväxten avverkas

Tralsmo  
#843402 Ja läste den ochså.

Så de funkar.

Användarvisningsbild

Re: Lars-Erik Liljelund: Hela tillväxten avverkas

Badger  
#843420
laguma skrev:
Badger skrev:Jag förhåller mig neutral. Det finns för och nackdelar med i princip alla modeller. Det jag säger är att Sveriges skogsbruk, politiker, ekologer med flera behöver sammanställa kända perspektiv i ett underlag till ett långsiktigt hållbart skogsbruk både ekonomiskt, ekologiskt och socialt skogsbruk och en ny lag. Sen bör det föras en saklig och hövlig diskussion om vilka prioriteringar och avvägande som ska ligga till grund för framtidens skogsbruk.

Jag anser att skogsvårdslagen bör styra mot en resilient och hållbar skog på den aktuella ståndorten beaktat förändrade förutsättningarna för den uppväxande generationen skog. Ett riktmärke är nog att titta en eller två växtzoner söderut eller att jämföra med växtligheten från tidigare perioder i historien.


Ett svar i klass med EB. Dvs Bullshit.
Sluta svamla och säg nåt konstruktivt.


Det går inte att resonera konstruktivt med någon som är inriktad på pajkastning. Lägger dig på ignorera listan om du fortsätter med din aggressivitet.

Användarvisningsbild

Re: Lars-Erik Liljelund: Hela tillväxten avverkas

laguma  
#843425
Badger skrev:
laguma skrev:
Badger skrev:Jag förhåller mig neutral. Det finns för och nackdelar med i princip alla modeller. Det jag säger är att Sveriges skogsbruk, politiker, ekologer med flera behöver sammanställa kända perspektiv i ett underlag till ett långsiktigt hållbart skogsbruk både ekonomiskt, ekologiskt och socialt skogsbruk och en ny lag. Sen bör det föras en saklig och hövlig diskussion om vilka prioriteringar och avvägande som ska ligga till grund för framtidens skogsbruk.

Jag anser att skogsvårdslagen bör styra mot en resilient och hållbar skog på den aktuella ståndorten beaktat förändrade förutsättningarna för den uppväxande generationen skog. Ett riktmärke är nog att titta en eller två växtzoner söderut eller att jämföra med växtligheten från tidigare perioder i historien.


Ett svar i klass med EB. Dvs Bullshit.
Sluta svamla och säg nåt konstruktivt.


Det går inte att resonera konstruktivt med någon som är inriktad på pajkastning. Lägger dig på ignorera listan om du fortsätter med din aggressivitet.


Jag anser mig inte agera särdeles aggressivt i denna fråga.
Utan svara vänligen på de invändningar jag lyfter
Att komma med svammel ala politiker typ resiliens, "uppväxande generationer" "växtzoner".
Detta är ett exempel på hur man undviker en berättigad fråga. Genom att använda härskarteknik.
Jag har ställt ett antal adekvata frågor om hur du ser på ditt resonemang i ett vidare perspektiv.

De frågor jag ställt som inte har besvarats är följande.
Vilket ekosystem anser du att vi ska lagstifta om?
Varför tvekar du i frågan om enskilda markägare ska kunna få kompensation för att ta ansvar för vår biologiska mångfald?
Varför ska vi i Sverige anpassa oss till vad fossillobbyn i Bryssel har dikterat, i form av ökad kolinlagring för att öka utsläppsutrymmet för en alltmer trängd Fossilindustri? Samt en energiteknik som är på U-landsnivå?
Varför anser du att vi ska återgå till ett skogsbruk som leder till ökade CO2-utsläpp?
Varför ska vi ägna oss åt en diskussion om införande av exotiska trädslag i denna situation, vilket med all sannolikhet kommer att innebära införsel av fler hot mot vårt skogsekosystem i form av svampar etc?

Förutom den inskränkning det innebär för vår biologiska mångfald?

Ser inte min önskan om svar på dessa frågor som särdeles aggressiva, utan snarare som högst berättigade.
De frågor jag ställt är i högsta grad både berättigade och vederhäftiga ur skogsbrukarnas synpunkt.

Så , vänligen svara på dessa frågor. Kram
Senast redigerad av laguma tis 07 maj 2024, 21:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Lars-Erik Liljelund: Hela tillväxten avverkas

laguma  
#843426 Ps kramen skickar jag i förhoppningen att du inte ska lägga mig på "ignorera listan"

Användarvisningsbild

Re: Lars-Erik Liljelund: Hela tillväxten avverkas

Badger  
#843437 "Ett svar i klass med EB. Dvs Bullshit.
Sluta svamla och säg nåt konstruktivt."

Det här kan jag inte se som något annat är rakt igenom aggressiv härskarteknik. Jag lyfter fram är att jag sett den negativa utvecklingen i min skog och fastigheter i närliggande socknar med torka, stress, granbarkborrar, röta, storm och viltskador som ökar varje år. Samt att det går i linje med en accelererande utveckling av klimatet från en överväldigande majoritet av data från forskarna. Min slutsats är att det är dags att öppna ögonen och se vad som kan göras bättre. Att sluta se bakåt på vad som växt på platsen för 50 eller 100 år sedan. Vi behöver dra ut klimatkurvan mot framtiden och se vad som kommer att växa bra 2070 eller 2100 så att inte framtida generationer står där med en död skelettskog. Alltså en plan för framtida ståndortsanpassningar. Det tror jag att vi måste göra oavsett vad vi tycker om EU och annat för jag tror inte att fossilindustrin kommer fortsätta ett bra tag till tyvärr. Jag skulle gärna se att det skrivs in i SVL att det måste göras efter en analys av platsens förutsättningar nu för kommande 50 och 100 års klimatscenarion när man planerar aktiva åtgärder. I de fall man kommer fram till att det bästa valet för platsen skulle vara att införa en ny art så ska det naturligtvis också utgå från att det är friskt plantmaterial. Det flesta arterna finns nog redan representerade i olika parker, arboretum och försöksodlingar som kan studeras och utgöra fröbank. Lite tveksam till din Mangrove dock, det mest exotiska jag hört talas om är valnöt som Anders Ekstrand i Ekfrämjandet nämnde i ett föredrag ;)

Avatar Fallback

Re: Lars-Erik Liljelund: Hela tillväxten avverkas

jannee  
#843438 I min omgivning har skogsägare mer eller mindre mangrant gått över till att plantera tall på tidigare granmark (G 28 G 30).
Själv blandar jag in tall men planterar i stället glest och räknar med att grabben på sikt ska få en blandskog av gran och björk men även där och var tall.
Bok och ek helt meningslöst om man inte ska hägna in hela fastigheten med ett 2,5 meter högt Gunnebostängsel + eltrådar överst.
Man kan nämligen spruta till f*n tar en men när sedan tallen är 4 till 5 meter hög kommer älgen och ÖDELÄGGER allt.
Ja enligt jägarna är det ont om älg, men inte f*n på våra marker.

Användarvisningsbild

Re: Lars-Erik Liljelund: Hela tillväxten avverkas

Sjögård 4  
#843440
Lars L skrev:Om du inte vet hur många av åkarna som råkar befinna sig i en utförs- eller uppförsbacke säger deras summahastighet ännu mindre.


Hade varit väldigt intressant om det är någon som har mer på detta.

Tillväxten just nu befinner sig i en uppförsbacke och senaste årens gallringar och avverkningar i en nerförsbacke.
Har någon koll på när tillväxten kommer till en nerförsbacke?

För det är väl en sådan prognos/gissning som är intressant när man jämför vad som plockas ut med tillväxten?

Användarvisningsbild

Re: Lars-Erik Liljelund: Hela tillväxten avverkas

Badger  
#843446 Allt har sina för och nackdelar. Det jag vill lyfta fram är att det borde vara krav på att ett underlag för beslut ska visa på sannolikheten för olika utvecklingar innan en skogsägare tar ett beslut typ om val av trädslag för kommande 25, 50, 100 års scenario så att skogsägaren är medveten om vilken risk/potential. Om hypotetiskt eken enligt klimatmodellerna skulle vara det i princip enda produktiva trädslaget på din mark om 50 år vore det kanske värt ett stängsel till exempel.
Senast redigerad av Badger ons 08 maj 2024, 09:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Lars-Erik Liljelund: Hela tillväxten avverkas

Lars Lundqvist SLU  
#843448 "Det är svårt att sia, särskilt om framtiden" sa en klok tänkare en gång.

Nej, vi vet inte hur tillväxten kommer se ut framåt eftersom vi inte vet vad det är som styr den årliga variationen. Det är många gissningar, men lite fakta. Att byta trädslag nu för att klimatet är kraftigt annorlunda om 50-100 år är kanske att ta i..? Vi har fortfarande snö kvar här uppe i år, precis som förra året…

Avatar Fallback

Re: Lars-Erik Liljelund: Hela tillväxten avverkas

Alvarsson  
#843450 Det är som jag brukar säga till mina barn om framtiden kan alla va experter. Dock har jag den uppfattningen att den/de som har hög kompetens inom ett område har betydligt större möjlighet att gissa rätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).