Virkespriset hänger inte med, skogsbruksindex sjunker
Postat: tor 23 jun 2022, 10:14
SkogForsk har nu släppt hela undersökningen om (stor)skogsbrukets kostnader och virkesintäkter. Underlaget för statistiken är data för avverkning av drygt 50 mijoner m3fub samt kostnader för skogsvård mm utförd av skogsbolagen. Data har samlats ihop av Skogsstyrelsen och Skogforsk via enkät.
Enligt deras rapport så äter skogsbrukets kostnadsökningar upp de prishöjningar på virke som skett under 2021. Virkespriserna vid väg har enligt enkäten ökat med 6,8% samtidigt som skogsbrukets kostnader (avverkning, skogsvård, vägar & administartion mm) har ökat med 7,8%. Det innebär att lönsamheten i själva skogsbruket fortsätter att minska trots att skogsindustrin redovisade sitt lönsammaste år någonsin under 2021.
Främsta anledningen till att lönsamheten minskar är att virkespriset inte hänger med kostnadsökningen. När det gäller avverkningarna så har kostnaden för gallringsavverkning följt med kurvan för andra kostnadsindex (se nedan) men för föryngringsavverkning så ligger kostnadsutvecklingen under den allmänna kostnadsökningen. Den kostnad som ökat mest verkar vara vägtransporter. Den kostnadsutvecklingen ligger högt över allmän prisutveckling.
Sammanräknat som ett skogsbruksindex, vilket kan beskrivas som intäkt från virke delat i skogsbrukskostnaden så sjunker detta index fortsatt stadigt.
Skogforsk har även redovisat ett diagram om hur täckningsbidraget (virkesintäkt minus skogsbrukskostnad) har utvecklats och här ser vi tydligt hur skogsbrukets ekonomi stagnerar. Anledningen är att virkespriserna inte hänger med i den allmänna prisutvecklingen medan de flesta kostnader göt det. Sverige sticker ut i det här sammanhanget med Europas lägsta virkespriser och på sikt, om utvecklingen fortsätter, kommer det att köra skogsbrukets lönsamhet i botten. Ska den här utvecklingen vändas måste virkespriserna upp och troligtvis även förädlingsgraden i skogsindustrin på sikt.
Läs hela sammanställningen frånundersökningen här
Enligt deras rapport så äter skogsbrukets kostnadsökningar upp de prishöjningar på virke som skett under 2021. Virkespriserna vid väg har enligt enkäten ökat med 6,8% samtidigt som skogsbrukets kostnader (avverkning, skogsvård, vägar & administartion mm) har ökat med 7,8%. Det innebär att lönsamheten i själva skogsbruket fortsätter att minska trots att skogsindustrin redovisade sitt lönsammaste år någonsin under 2021.
Främsta anledningen till att lönsamheten minskar är att virkespriset inte hänger med kostnadsökningen. När det gäller avverkningarna så har kostnaden för gallringsavverkning följt med kurvan för andra kostnadsindex (se nedan) men för föryngringsavverkning så ligger kostnadsutvecklingen under den allmänna kostnadsökningen. Den kostnad som ökat mest verkar vara vägtransporter. Den kostnadsutvecklingen ligger högt över allmän prisutveckling.
Sammanräknat som ett skogsbruksindex, vilket kan beskrivas som intäkt från virke delat i skogsbrukskostnaden så sjunker detta index fortsatt stadigt.
Skogforsk har även redovisat ett diagram om hur täckningsbidraget (virkesintäkt minus skogsbrukskostnad) har utvecklats och här ser vi tydligt hur skogsbrukets ekonomi stagnerar. Anledningen är att virkespriserna inte hänger med i den allmänna prisutvecklingen medan de flesta kostnader göt det. Sverige sticker ut i det här sammanhanget med Europas lägsta virkespriser och på sikt, om utvecklingen fortsätter, kommer det att köra skogsbrukets lönsamhet i botten. Ska den här utvecklingen vändas måste virkespriserna upp och troligtvis även förädlingsgraden i skogsindustrin på sikt.
Läs hela sammanställningen frånundersökningen här