Skogsnyheter

Skogforsk: Fågeldirektivet kan kosta 5 miljarder kr/år

119 inlägg 18238 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogforsk: Fågeldirektivet kan kosta 5 miljarder kr/år

r93  
#748878 Det blir svettigt att få ut alla vindfällor ur skogen tills första April, sedan får det då ligga och göda barkborrar till Augusti?

Har jag uppfattat det hela rätt?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogforsk: Fågeldirektivet kan kosta 5 miljarder kr/år

Sörlänningen  
#748880
r93 skrev:Det blir svettigt att få ut alla vindfällor ur skogen tills första April, sedan får det då ligga och göda barkborrar till Augusti?

Har jag uppfattat det hela rätt?


Ja. Förutom att skogsbruk innan april egentligen också är förbjudet.

EDIT: Fast det är ju också olagligt att inte ta ut barkborrevirket. Jättebra lösning, tycker Carl Schlyter.
Senast redigerad av Sörlänningen tor 17 feb 2022, 17:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogforsk: Fågeldirektivet kan kosta 5 miljarder kr/år

Sjögården  
#748881 Bra att fakta kommit på bordet.
Vi ser den ena avverkningen efter den andra stoppas pga fynd av ett talltitepar som uppträder varnande och upprört.
Ofta tillsammans med knäroten som vanligtvis är tyst och oansenlig och knappt går att hitta..
Det redan nu,mitt i vintern, innan Skogsstyrelsen börjat använda sig av det nya kunskapskraven.
Nuvarande lagstiftning som den tolkats av domstolarna går inte att förena med att fungerande och någorlunda lönsamt skogsbruk.
Om nu inte regeringen förstår det, och snabbt dessutom är jag rädd att det mesta stannar innan häckningsperioden inträder… 😉

Avatar Fallback

Re: Skogforsk: Fågeldirektivet kan kosta 5 miljarder kr/år

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748885 Egentligen är det här välkommet för er som redan är drabbade. Nu måste politikerna ge besked. Ett nytt Cementa.

Användarvisningsbild

Re: Skogforsk: Fågeldirektivet kan kosta 5 miljarder kr/år

Sjögården  
#748888 Du har helt rätt, för oss som redan har varit här i närmare två år är detta välkommet.
Vi togs inte på allvar i början men nu börjar konsekvenserna märkas i allt större områden.
Jag använder nog lite onda uttryck om min granne knärotsinventeraren men han kan lagstiftningen på sina fem fingrar.
Och Skogsstyrelsen har fått smäll på sina tio fingertoppar varje gång domstolen har sagt sitt.
Så välkomna i klubben.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Skogforsk: Fågeldirektivet kan kosta 5 miljarder kr/år

Johan på hästbacken  
#748893 Hur blir det med Skogsstyrelsens egna favoritverksamhet att bränna skog och hyggen under vår och sommartid. Där kan man verkligen tala om påverkan av fågelbestånden

Avatar Fallback

Re: Skogforsk: Fågeldirektivet kan kosta 5 miljarder kr/år

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748894 Optimisterna på Skogforsk säger att det bara handlar om avverkningsstopp under häckning och att notan ska stanna på ynka fem miljarder. Men vad jag förstått så är era avverkningar stoppade helt och hållet?

Användarvisningsbild

Re: Skogforsk: Fågeldirektivet kan kosta 5 miljarder kr/år

anersimyra  
#748898
Johan på hästbacken skrev:Hur blir det med Skogsstyrelsens egna favoritverksamhet att bränna skog och hyggen under vår och sommartid. Där kan man verkligen tala om påverkan av fågelbestånden

Hyggesbränningen fungerar enbart under de tider som det normalt uppstår skogsbränder och man tar vid en hyggesbränningen ingen hänsyn till pågående häckning med undantag för diverse rovfåglar.

Användarvisningsbild

Re: Skogforsk: Fågeldirektivet kan kosta 5 miljarder kr/år

Fredrik Reuter  
#748899
Skogsola skrev:Optimisterna på Skogforsk säger att det bara handlar om avverkningsstopp under häckning och att notan ska stanna på ynka fem miljarder. Men vad jag förstått så är era avverkningar stoppade helt och hållet?


Finns det generellt avverkningsstopp i normalskog i Sverige idag pga fågeldirektivet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogforsk: Fågeldirektivet kan kosta 5 miljarder kr/år

Axl  
#748900 Tjäderfallet i Västergötland blev väl helstopp?

Användarvisningsbild

Re: Skogforsk: Fågeldirektivet kan kosta 5 miljarder kr/år

anersimyra  
#748932
Fredrik Reuter skrev:
Skogsola skrev:Optimisterna på Skogforsk säger att det bara handlar om avverkningsstopp under häckning och att notan ska stanna på ynka fem miljarder. Men vad jag förstått så är era avverkningar stoppade helt och hållet?


Finns det generellt avverkningsstopp i normalskog i Sverige idag pga fågeldirektivet?

Stockholm stad och Skärgårdsstiftelsen har ett generellt stopp under tiden 1/4-31/7 i hela sitt skogsinnehav.

Användarvisningsbild

Re: Skogforsk: Fågeldirektivet kan kosta 5 miljarder kr/år

Sjögården  
#748942 I vårt område började fynden av knärot komma systematiskt under 2020 och är nu uppe i dryga 730 st och det är nästan uteslutande i avverkningsanmäld skog.
Fynden av talltita, spillkråka, entita och järpe har kommit under 2021 efter domen i juni 2021 där det lades fast att fågeldirektivet gäller i normalt pågående skogsbruk.
Skogsstyrelsen började hösten 2020 att hantera ärendena så att man försökte avgränsa fynden och tillåta avverkning på de delar där fynden inte fanns eller var begränsade.
Efter domar i mark och miljödomstolen där Skogsstyrelsen fick tillbaka dessa ärenden är man mycket försiktiga att gå den generösare vägen.
När så fynden av fåglar i det som alltid beskrivs som lämplig häckningsbiotop ökade på under hösten 2021 valde Skogsstyrelsen att stoppa eller pausa i princip alla anmälda avverkningar med fynd av dessa arter.
För dagen står de flesta avverkningarna i vänteläge och många under dispensansökan till länsstyrelsen.
Grovt uppskattat är 30000 m3sk pausat och lika mycket är inte anmält till avverkning då vare sig skogsägaren eller inköparen av virket törs lämna in förrän rättsläget klarnar.
Besökte en kollega häromdagen med 30 ha slutavverkning stoppat av typisk produktionsskog i 100 årsåldern.
Anmäldes 2019-2020 och av 6 områden är ett klart att avverka,0,2 ha.
Så nog är både art och habitatdirektivet och fågeldirektivet frekvent nyttjat idag.. 😉

Avatar Fallback

Re: Skogforsk: Fågeldirektivet kan kosta 5 miljarder kr/år

r93  
#748943
anersimyra skrev:
Fredrik Reuter skrev:
Skogsola skrev:Optimisterna på Skogforsk säger att det bara handlar om avverkningsstopp under häckning och att notan ska stanna på ynka fem miljarder. Men vad jag förstått så är era avverkningar stoppade helt och hållet?


Finns det generellt avverkningsstopp i normalskog i Sverige idag pga fågeldirektivet?

Stockholm stad och Skärgårdsstiftelsen har ett generellt stopp under tiden 1/4-31/7 i hela sitt skogsinnehav.


Hur mycket skog har stockholms stad?
Skärgårdsstiftelsen förvaltar väl endast naturreservat, och då gäller ju andra spelregler.

Avatar Fallback

Re: Skogforsk: Fågeldirektivet kan kosta 5 miljarder kr/år

Sörlänningen  
#748946
Sjögården skrev:I vårt område började fynden av knärot komma systematiskt under 2020 och är nu uppe i dryga 730 st och det är nästan uteslutande i avverkningsanmäld skog.
Fynden av talltita, spillkråka, entita och järpe har kommit under 2021 efter domen i juni 2021 där det lades fast att fågeldirektivet gäller i normalt pågående skogsbruk.
Skogsstyrelsen började hösten 2020 att hantera ärendena så att man försökte avgränsa fynden och tillåta avverkning på de delar där fynden inte fanns eller var begränsade.
Efter domar i mark och miljödomstolen där Skogsstyrelsen fick tillbaka dessa ärenden är man mycket försiktiga att gå den generösare vägen.
När så fynden av fåglar i det som alltid beskrivs som lämplig häckningsbiotop ökade på under hösten 2021 valde Skogsstyrelsen att stoppa eller pausa i princip alla anmälda avverkningar med fynd av dessa arter.
För dagen står de flesta avverkningarna i vänteläge och många under dispensansökan till länsstyrelsen.
Grovt uppskattat är 30000 m3sk pausat och lika mycket är inte anmält till avverkning då vare sig skogsägaren eller inköparen av virket törs lämna in förrän rättsläget klarnar.
Besökte en kollega häromdagen med 30 ha slutavverkning stoppat av typisk produktionsskog i 100 årsåldern.
Anmäldes 2019-2020 och av 6 områden är ett klart att avverka,0,2 ha.
Så nog är både art och habitatdirektivet och fågeldirektivet frekvent nyttjat idag.. 😉


Vilken mardröm!
Man hör betydligt mindre om det i mina trakter. Är din trakt nära en större stad, måhända?

Användarvisningsbild

Re: Skogforsk: Fågeldirektivet kan kosta 5 miljarder kr/år

Humlas  
#748950 Inte bara negativt

Att införa ett avverkningsstopp under fåglarnas häckningsperiod är vettigt. Skogsavverkningar gör sig bäst på höst/vinter, minns när jag var liten och följde med far som jobbade som skogvaktare. Vi besökte maskinlag som röjde ungskog under lågsäsongen. Allt skogsbruk bör bedrivas säsongsvis, även avverkningarna. Så bara bra om vi bli tvungna att backa från just-in-time hysterin. Vi får fräscha upp kunskaperna i att lagra virke.

Kolla in historiska flygbilder runt våra sågverk, många hade vattenlager långt in på 70-talet.
https://minkarta.lantmateriet.se/?e=337301&n=6633946.5&z=12&profile=flygbild1975&background=5&boundaries=false&name=Asketj%C3%A4rnet

Huvudanledningen till att skogsbruket skriker är givetvis de allt för låga virkespriserna, virket är en billig bulkvara som måste brukas med med högsta möjliga effektivitet och med korta omloppstider. Ett sån här ny begränsning riskerar att stjälpa hela lasset.

Tänk om skogen istället kunde brukas mer långsiktigt med högre avkastning och mer småskaligt. Där det hade varit hål i huvudet på riktigt att hugga ner fina tallskogar vid lägsta slutaverkningsålder som görs nu av skogsbolagen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).