Skogsnyheter

SCA Q3 2021 - Skrattretande vinstmarginal på 53 %

5 inlägg 4163 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SCA Q3 2021 - Skrattretande vinstmarginal på 53 %

Fredrik Reuter  
#733390 Skogsbolaget SCA rapporterar idag sitt ekonomiska tredjekvartal för 2021. Frågan är om inte nu också SCA kommer stå som segrare i vinstmarginal-tävlingen inom skogen detta år då alla vimplar pekat åt rätt håll för skogsindustrin. SCA rapporterar nämligen en vinstmarginal (EBITDA) på 52,9 %. I skogliga, men faktiskt även i generella termer, så är det nästan skrattretande.

Skrattretande i det att SCA under kvartalet gjorde en vinst på 2.400 kr per kubikmeter sågad trävara de levererade. Detta var för bara något år sedan en strålande omsättning.

Som vanligt under 2021 så rapporterar skogsbolagen i stort och nu även SCA att det inte är några problem med råvaruleveranserna. Virket, oavsett om det är sågtimmer eller massaved kommer in i jämnt optimerat flöde till låga priser. Det är också här man som skogsägare kanske också slutar skratta.

De största skogsbolagen i Sverige ligger idag på en vinst på 1,1 miljon kronor per timma. Det borde finnas utrymme för en höjning av virkespriset ut till skogsägaren, eller vad tycker du? Det kan med andra ord vara dags för svenska skogsägare att ta tag i taktpinnen och lyfta sig ur Europas prisdike på rundvirke (vi har med hög sannolikhet Europas lägsta rundvirkespriser just nu).




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: SCA Q3 2021 - Skrattretande vinstmarginal på 53 %

Fenrir  
#733394 Här framgår inte om priserna är lägst i Sverige, men vi har i alla fall en väldigt låg ökning jämfört med övriga Europa. https://www.atl.nu/rekordpriser-pa-timmer-i-europa

Avatar Fallback

Re: SCA Q3 2021 - Skrattretande vinstmarginal på 53 %

surjämten  
#733403 SCA är åtminstone på min gråa lista.

Användarvisningsbild

Re: SCA Q3 2021 - Skrattretande vinstmarginal på 53 %

Älgfoderodlare  
#733406 Du får ursäkta "Fredrik", men jag tror inte det spelar någon roll hur mycket du / ni påpekar hur de svenska privatskogsägarna undgår en förbättrad eko. möjlighet i att lära sig hur en marknadsekonomi fungerar, med det ni tar upp o gång på gång försöker förtydliga. När nu virkespriset höjts med någon tia, så blir det rusning till köparna o sen klagar man på dålig lönsamhet när slutnotan kommer o man ser vilka avdrag som är gjorda. Prisökningarna för det utförda arbetet, överstiger säkert med råge den ökning man fått på sitt bruttopris för virket. Lägg där till sen markberednings, planterings, röjnings o gallringsminus. Lars L svarade mig en gång, ungefär; " Det är väl ingen som eftersträvar att maximera volymproduktion / areal. Det är som oftast ekonomiska incitament som styr en skogsägares beslut ".
Man undrar då; - Vilka incitament är det i så fall ?

Användarvisningsbild

Re: SCA Q3 2021 - Skrattretande vinstmarginal på 53 %

LarsBj  
#733725 Men vi börjar väl göra ved nu istället för timmer? Är ju sista försvarslinjen innan halva lönen går till bensin och eneriskatt 😂

Tror på högre vedpriser snart!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).