SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsnyheter

Fastighetsverket: För dyrt leta kvalitetsvirke i egen skog

18 inlägg 9957 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fastighetsverket: För dyrt leta kvalitetsvirke i egen sk

Hansolov Lönn  
#773094 Vi fick ingen förfrågan vart annonserades det ut

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fastighetsverket: För dyrt leta kvalitetsvirke i egen sk

Hansolov Lönn  
#773095
Elis76 skrev:Min morbror avverkade nu under hösten c:a 10 ha Norrbottnisk kvalitetsfura med åldern 220 år.

När posten bjöds ut var intresset från byggnadsvårdsbranchen lika med noll.

Vart annonserades det ut vi fick ingen förfrågan i vårat nätverk.

Avatar Fallback

Re: Fastighetsverket: För dyrt leta kvalitetsvirke i egen sk

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773279
Hansolov Lönn skrev:
busholle skrev:Tänker mig att det finns två riktigt stora svenska köpare av denna speciella typen av virke. Den ena har vi fått redogjort för ovan och den andra är svenska kyrkan. Båda är stora skogsägare och är de i Sverige som borde ha absolut bäst förutsättningar för att både skapa efterfrågan på svenskt virke och själv tillgodose det med det egna skogsinnehavet.

Svenska kyrkan vet jag har huggt specialvirke till egna projekt bl.a. Södra Råda gamla kyrka som det rapporterats om i media. Men det utgör undantag.

På södra Råda kyrka köptes timmer in från en provat skogsägare till sparrarna o inte av kyrkan skälva.


Jasså? Det var inte vad som sades i radioinslaget jag hörde om projektet.

Växjö stift har i alla fall släppt till virke för att ersätta den nedbrunna klockstapeln här i min hemby. De högg kvalitetsfura i vintras i längder upp till 15m.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).