Arkitekterna gillar det här materialet och det finns flera större projekt igång i Sverige idag där fasaden består av träspån eller shingles. Sådana här fasader av synligt trä kanske blir vårt svenska träsvar på "norsk hyttekultur" och "finsk sauna"?
Ett problem kan jag tycka är att alla shingles eller träspån som används kommer från andra länder och importeras hit. Det vanligaste verkar vara s k Western red cedar (Thuja Plicata) från Kanada. Det känns lite som att gå över ån efter vatten om vi nu ska öka träbyggandet i Sverige, eller?
Södra levererar trästommarna (KL-trä) till projektet i Viskan och de leverar även cederfasaden. Jag pratade med Lars Broström på Södra Wood Project AB och fick lite mer information. Han säger att kvalitetskraven är väldigt högt ställda på cederspånen. Träspånen är ganska tunna, mellan 3-11 mm tjocka, och de måste vara kvistfria. I en så tun träbit ramlar ev kvist lätt ur och då kan vatten läcka genom fasaden. Det enda realistiska alternativet från svensk skog skulle enligt Lars vara kvistfri kärnfura. Problemet då blir att det blir för dyrt i dagens läge. Shingles från Kanada kommer från sidoströmmar av annan produktion och kan därför tillverkas både billigt och storskaligt. I princip skulle kvistfri lärk också vara ett alternativ men det finns idag inget sådant utbud.
Det är ju ganska typiskt att när nu hela byggsektorn tänker ställa om och bygga i trä, ja då ska arkitekterna nödvändigtvis föreskriva trämaterial som inte kommer från den svenska skogen eller som finns att få tag i här hemma. Men det kanske är en utmärkt affärsidé för någon som vill ge sig på träförädling? Producera svenska "Shingels". Bara att leta fram en gammal stickhyvel i gömmorna. Tror föresten jag såg en bland annonserna på köp- & sälj här på Skogsforum i dagarna? Bara att slå till👍
Här finns lite pressinformationom byggprojktet i Viskan dit Södra levererar KL-element från Värö och väggspån från Kanada.