Sida 1 av 2

Skogsstyrelsen testar skoglig kundtjänst i telefon

Postat: mån 28 sep 2020, 09:01
av Fredrik Reuter
Skogsstyrelsen startar nu ett pilotprojekt som innebär att alla som ringer till en medarbetare på Skogsstyrelsen istället kommer till en skoglig kundtjänst. Syftet är att fler som ringer till Skogsstyrelsen ska få svar på sina frågor vid första kontakten.

Projektet startar idag i Dalarnas, Gotlands, Gävleborgs, Stockholms, Uppsala, Värmlands, Västmanlands och Örebro län.

Alla samtal till medarbetare i dessa län kommer kopplas till den skogliga kundtjänsten. Direktnumret till kundtjänsten är 010-45 77 180.

Det ska bli intressant att se hur detta kommer fungera. Det är ju kanon om man får svar på sina frågor direkt givetvis men för de som har haft en mer personlig kontakt med en medarbetare kanske det blir lite krångligare?

https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... ga-fragor/

Re: Skogsstyrelsen testar skoglig kundtjänst i telefon

Postat: mån 28 sep 2020, 09:20
av uffejohan
Blir väl med Skogsstyrelsen som med bankerna, de vill inte ha några fysiska kunder.....

Re: Skogsstyrelsen testar skoglig kundtjänst i telefon

Postat: mån 28 sep 2020, 09:39
av bgl
Kan bli fler liknelser med bankerna:
Uppsägning av ytterligare ett par hundra tjänstemän!

Re: Skogsstyrelsen testar skoglig kundtjänst i telefon

Postat: mån 28 sep 2020, 10:09
av Avslutat-02
Ytterligare en liknelse..
Svindleri med skattemedel.. Bör falla in när ss åker runt och beslagtar skogsmark..

Re: Skogsstyrelsen testar skoglig kundtjänst i telefon

Postat: mån 28 sep 2020, 12:59
av halvproffs
Hörde på lokalradion idag att Skogsstyrelsen ska flyga lågt med helikopter för att kontrollera om skogsägare gjort avverkningar utan tillstånd.
Gällde visst hela Gävleborgs län om jag inte hörde fel.
Bäva månde ni som jag som kanske har huggit 0,52ha utan tillstånd.

Re: Skogsstyrelsen testar skoglig kundtjänst i telefon

Postat: mån 28 sep 2020, 13:09
av Avslutat-02
Nä ingen avverkning, dock gett tusan i att plantera på 1 ha.
Där är det fullt med lövsly nu.. Precis som jag ville.. Snart dags att röja björken.. 👍

Re: Skogsstyrelsen testar skoglig kundtjänst i telefon

Postat: mån 28 sep 2020, 14:34
av isteskog
halvproffs skrev:Hörde på lokalradion idag att Skogsstyrelsen ska flyga lågt med helikopter för att kontrollera om skogsägare gjort avverkningar utan tillstånd.
Gällde visst hela Gävleborgs län om jag inte hörde fel.
Bäva månde ni som jag som kanske har huggit 0,52ha utan tillstånd.

Vore bättre att de inventerade granbarkborreskador i reservaten i stället!! 😤

Re: Skogsstyrelsen testar skoglig kundtjänst i telefon

Postat: mån 28 sep 2020, 14:40
av Avslutat-02
Det ger väl inga böter heller...
Mycket bättre att leva upp till sitt myndighetslöfte till MP, och anmäla skogsägare för petitesser...

Att jaga barkborrar, kostar bara pengar och gynnar skogsbruket, så jobbar inte skogsstyrelsen..

Men jag håller med dig iste...

Re: Skogsstyrelsen testar skoglig kundtjänst i telefon

Postat: mån 28 sep 2020, 14:50
av SHR
Kan man tänka sig att det blir mer tidseffektivt och ger mer tid för personliga kontakter för de som är fältpersonal?
Förutsatt att de frågor som besvaras via telefon är av allmän art och inte handlar om ex. "stenröset som vi pratade om när vi var ut i skogen i våras". Sådana frågor borde ju rimligtvis kopplas vidare till sin aktuella skogsrådgivare.

Re: Skogsstyrelsen testar skoglig kundtjänst i telefon

Postat: mån 28 sep 2020, 17:41
av Skogsola
halvproffs skrev:Hörde på lokalradion idag att Skogsstyrelsen ska flyga lågt med helikopter för att kontrollera om skogsägare gjort avverkningar utan tillstånd.
Gällde visst hela Gävleborgs län om jag inte hörde fel.
Bäva månde ni som jag som kanske har huggit 0,52ha utan tillstånd.


Märkligt. Det lär de redan se när de jämför satellitbilder år från år. Låter mest som ett skrämskott. Så ska vi inte ge myndigheterna bollen i såna här frågor med att prata om tillstånd. Däremot så har vi anmälningsplikt.

Re: Skogsstyrelsen testar skoglig kundtjänst i telefon

Postat: mån 28 sep 2020, 17:45
av Avslutat-02
Borde inte skogsstyrelsen ansöka om tillstånd att få göra av med skattemedel i onödan..
Skog som avverkats har ju givit staten skatt till kassan, och moms.. Då bör man vara tyst... Väldigt tyst...

Re: Skogsstyrelsen testar skoglig kundtjänst i telefon

Postat: mån 28 sep 2020, 17:53
av Fredrik Reuter
Nu blev det off-topic här men:

Skogsstyrelsen genomför avsyning av beslut enligt §30 Skogsvårdslagen med helikopter, det vill säga uppföljning av hur hänsyn efter avverkning har utförts. Utöver detta kontrolleras otillbörlig påverkan av biotopskydd.


Ref ang lågt flygande helikopter i Gävleborg: https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... gavleborg/

Re: Skogsstyrelsen testar skoglig kundtjänst i telefon

Postat: mån 28 sep 2020, 18:33
av Avslutat-02
Jo det brukar ju heta att det är effektivare.. Men är egentligen bara svammel för att kunna kontrollera mera....

Re: Skogsstyrelsen testar skoglig kundtjänst i telefon

Postat: mån 28 sep 2020, 19:45
av Skogsola
Till huvudfrågan: Vill man prata med skogsstyrelsen? På den tiden de var kunniga rådgivare kunde det vara befogat men sen de blev biotoppoliser så kan det kvitta.

Re: Skogsstyrelsen testar skoglig kundtjänst i telefon

Postat: mån 28 sep 2020, 20:00
av PinusScania
Fredrik Reuter skrev:Nu blev det off-topic här men:

Skogsstyrelsen genomför avsyning av beslut enligt §30 Skogsvårdslagen med helikopter, det vill säga uppföljning av hur hänsyn efter avverkning har utförts. Utöver detta kontrolleras otillbörlig påverkan av biotopskydd.


Ref ang lågt flygande helikopter i Gävleborg: https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... gavleborg/


Någon som vet vilka andra län det gäller?