Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

829 inlägg 242595 visningar 85 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Lars Lundqvist SLU  
#829572 Var får du in kraven från en del grupper på att undanta stora delar av världens skog från produktion för att värna biologisk mångfald? De överenskommelser som finns handlar om globala nivåer, inte om att varje land i liten skala ska skydda en viss given nivå. Så vilka skogsr bör undantas respektive brukas intensivare?

Om Sverige ska ha 40 industrier för KL-trä, ska avverkningen öka här eller ska importen öka, och i så fall från var?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#829577
Lars Lundqvist SLU skrev:Var får du in kraven från en del grupper på att undanta stora delar av världens skog från produktion för att värna biologisk mångfald? De överenskommelser som finns handlar om globala nivåer, inte om att varje land i liten skala ska skydda en viss given nivå. Så vilka skogsr bör undantas respektive brukas intensivare?

Om Sverige ska ha 40 industrier för KL-trä, ska avverkningen öka här eller ska importen öka, och i så fall från var?


Frågar du mig så tror jag Brannen har tagit i för mycket alt. varit oaktsam i benämningen. Kanske att vi har 4 EWP-fabriker i Sverige men behöver 40.
LSL kan vara intressant, kanske med massaved som råvara?


   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Lars Lundqvist SLU  
#829591 Det kommer behövas mer av allt i hela världen, dvs både tillväxt, avverkning och resursutnyttjande måste på sikt öka när levnadsstandarden i fattiga länder ska höjas. Vår fördel är att vi har mycket skogsmark och tåliga ekosystem. Vår nackdel är att vi ligger långt bort från de flesta marknader.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#830687 Nu finns avsnitt 204 ute av Skogsfredag. Idag pratar vi om sågverk och bokslut men också blankarrapporter från Viceroy mot SCA samt virkesprishöjningar.

Detta och mycket mer. Du kan lyssna på avsnittet här nedan eller där poddar finns:

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... shojningar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Badger  
#830712 Tack för avsnittet. Kan ni dra upp ljudnivån lite? Lite lågt jämfört med andra poddar jag lyssnar på.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#831969 Nu finns avsnitt 205 ute. Idag pratar vi om skogsmaskiner och den nya skogsutredningen. Och virkespriser såklart. Det verkar just nu vara panik att få tag på vissa sortiment från skogen.

Lyssna direkt här nedan eller där poddar finns:

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... dning-igen

För den som vill läsa mer om skogsutredningen: https://iskogen.se/skog-eu-glesbygd/orl ... utredning/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Badger  
#832006 Blev inspirerad av podden att läsa din text i iskogen Fredrik. https://iskogen.se/skog-eu-glesbygd/orl ... utredning/

Bra sammanfattning.

och...

"Med tanke på frågornas natur hade det annars troligtvis varit bäst med en lagman som utredare. Men med tanke på historien vågar man nog inte ta det steget."

Har du blivit en aning inspirerad av forumet? ;)

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#832198 Tack!

Jag tror inte jag blivit inspirerad av forumet när det gäller frågan om lagman. Tankarna gick här till Riberdahl 2016.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Badger  
#832242 Ok, för det var något som vi bollade lite i tråden och jag tror som du att det hade varit bättre med en opartisk jurist som ledare för utredningen uppbackad av experter från olika vinklar.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Tralsmo  
#832250 Det bästa för utredningen är ju nån som har skoglig kunskap å gärna med erfarenhet av eget småbruk.
Att ha erfarenhet av myndigheter å stor skogsbruket är ju ochså viktigt.


Svenska juridiken är nog inget problem.
Det stora problemet är å få EU å fatta att dom inget fattar om svenskt skogsbruk, eller annat skogsbruk heller för den delen.

En utredare som har de å kan få ihop ett team som tar fram rätt argument för skogsbruket å juridiken i Sverige till EU är de viktigaste.

Ingen är duktig på allt.
De viktigaste är å skapa ett team som är duktigt.
De är utredaren uppdrag.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Badger  
#832267
Tralsmo skrev:Svenska juridiken är nog inget problem.
Det stora problemet är å få EU å fatta att dom inget fattar om svenskt skogsbruk, eller annat skogsbruk heller för den delen.

En utredare som har de å kan få ihop ett team som tar fram rätt argument för skogsbruket å juridiken i Sverige till EU är de viktigaste.
.


Poddarna lyfte fram att det är oklokt att tro att Sverige ska läxa upp EU. Det känns som att svansen ska vifta på hunden. Jag tror också att det är tid att Svenskt skogsbruk anlägger en mer ödmjuk inställning och försöker ut nyttja de möjligheterna som finns med anpassande metoder och produkter som är mer i fas med EU, klimatet och framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

laguma  
#832274 Det finns all anledning för Sverige att "läxa upp" övriga Europa i detta fallet.
Vi har till skillnad till övriga Europa genomfört en "grön omställning" beroende på oljekrisen på 70-talet
Resultatet är att vi per capita släpper ut en tiondel CO2 jämfört med de som nu mästrar oss

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Badger  
#832296
laguma skrev:Det finns all anledning för Sverige att "läxa upp" övriga Europa i detta fallet.
Vi har till skillnad till övriga Europa genomfört en "grön omställning" beroende på oljekrisen på 70-talet
Resultatet är att vi per capita släpper ut en tiondel CO2 jämfört med de som nu mästrar oss


"Den svenska förträfflighetsattityden att vi vet bäst i världen" är en exportprodukt med begränsad efterfrågan på världsmarknaden.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

laguma  
#832300 Jo så är det eftersom vi tillsammans med våra Nordiska grannar har vårdat vår skog vilket vi ska väldigt tacksamma för.
Att övriga världen inte är intresserad av vad vi i Sverige har gjort, stämmer inte eftersom jag i mitt yrkesliv har besökt ett 40 tal länder som vill göra det vi har gjort , det är ingenting du har en aning om.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Badger  
#832355
laguma skrev:Jo så är det eftersom vi tillsammans med våra Nordiska grannar har vårdat vår skog vilket vi ska väldigt tacksamma för.
Att övriga världen inte är intresserad av vad vi i Sverige har gjort, stämmer inte eftersom jag i mitt yrkesliv har besökt ett 40 tal länder som vill göra det vi har gjort , det är ingenting du har en aning om.


Övriga världen är väldigt ointresserade av att följa Svenska pekpinnar. Det visar sig gång på gång. Att slå sig för bröstet och säga att man har rätt gör mest motparten ännu mera fast i sin ståndpunkt. Det har vi sett gång på gång i olika upphandlingar där Sverige försökt sälja in olika projekt med moraliska pekpinnar och andra länder tagit hem affärerna. Jag har ingen aning om vad du har gjort eller vad du har hittat på - det har du rätt i. Lägg gärna fram ett exempel på där något land ändrat sin inställning för att du varit där att talat dem till rätta?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).