Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

858 inlägg 247020 visningar 87 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

laguma  
#827435
Badger skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Av det totala uttaget biomassa (timmer, massaved, energived, Grot) tillsammans med virkesimporten så förbrukar cellulosaindustrin 59% av detta.

55 % av råvaran som går till cellulosaindustrin förbränns och omvandlas till CO2 som går direkt ut i atmosfären. Främst genom eldning i sulfatbrukens processer. Av resterande 45% blir det följande:


Det jag frågar mig är hur mycket av råvaran som eldas i cellulosaindustrin som skapar energi som måste till för att producera produkterna.

Om de nu skulle hämta den energin från vattenkraft, vind, kärnkraft istället undrar undrar jag hur stor andel av det virkets som faktiskt kan bli någon produkt istället. Utgår från att de har rätt bra koll på sin råvara och bara eldar bark, rötat och annat som inte duger till någon produkt.

Om det är så att hela volymen inte duger till något annat än att eldas OCH om vi inte ska elda den för miljöns skull. Ska den inte alls tas ut från skogen? Ska vi har barkning på plats och sprida ut barken på avverkningsplatsen?


Bara för att vara tydlig jag skiter fullständigt i eventuella poäng i detta sammanhang.
Men olika former av desinformation måste bemötas.
Diskussionen är dock intressant huruvida man ska satsa på en ökad "förädlingsgrad" ur ekonomisk synvinkel eller om man ska använda skoglig råvara på ett bättre sätt för att öka CO2 inlagring och ersätta fossila material.
Det här har ju redan besvarats av EU och det är att vi ska fortsätta att bränna fossila bränslen gärna med 30% verkningsgrad.
Och för att inte bioenergin ska konkurrera med denna bransch så erbjuds ersättning till skogsägare för att vi inte ska konkurrera med fossilbranschen.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

laguma  
#827450
laguma skrev:
Badger skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Av det totala uttaget biomassa (timmer, massaved, energived, Grot) tillsammans med virkesimporten så förbrukar cellulosaindustrin 59% av detta.

55 % av råvaran som går till cellulosaindustrin förbränns och omvandlas till CO2 som går direkt ut i atmosfären. Främst genom eldning i sulfatbrukens processer. Av resterande 45% blir det följande:


Det jag frågar mig är hur mycket av råvaran som eldas i cellulosaindustrin som skapar energi som måste till för att producera produkterna.

Om de nu skulle hämta den energin från vattenkraft, vind, kärnkraft istället undrar undrar jag hur stor andel av det virkets som faktiskt kan bli någon produkt istället. Utgår från att de har rätt bra koll på sin råvara och bara eldar bark, rötat och annat som inte duger till någon produkt.

Om det är så att hela volymen inte duger till något annat än att eldas OCH om vi inte ska elda den för miljöns skull. Ska den inte alls tas ut från skogen? Ska vi har barkning på plats och sprida ut barken på avverkningsplatsen?


Bara för att vara tydlig jag skiter fullständigt i eventuella poäng i detta sammanhang.
Men olika former av desinformation måste bemötas.
Diskussionen är dock intressant huruvida man ska satsa på en ökad "förädlingsgrad" ur ekonomisk synvinkel eller om man ska använda skoglig råvara på ett bättre sätt för att öka CO2 inlagring och ersätta fossila material.
Det här har ju redan besvarats av EU och det är att vi ska fortsätta att bränna fossila bränslen gärna med 30% verkningsgrad.
Och för att inte bioenergin ska konkurrera med denna bransch så erbjuds ersättning till Svenska skogsägare för att vi inte ska lägga oss i fossilbranschens kapitalflöde

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Torbjörn Johnsen  
#827502
r93 skrev:
Förr så hade väl alla större bruk en oljepanna som numera är utbytt mot en flispanna.

Nytt är att Jönköping tagit sin oljepanna i bruk igen.

”Vi måste köra dygnet runt och inte bara när elpriset är lågt.”


Jag tror att Munksjöfabrikens behov av att köra oljepanna beror på att Jönköpings Energi nu stängt ner sin stora fjärrvärmepanna som låg i samma anläggning. Det var en gammal men stor oljepanna från 60-talet som Jkp Energi körde på träpulver (de malde pellets som kom i bulkbil från Malmbäck) och som var en stomme i Jönköpings fjärrvärmenät. I och med utbyggnaden av Torsvik och framför allt när när den andra, skogsbränsleeldade pannan installerades, så behövs inte längre den gamla oljepannan utan den verkar nu ha tagits ur drift. Därmed måste pappersbruket fixa sin egen energi och då har man tydligen valt att elda med olja istället för t ex med pellets eller flis. Det kan ju delvis bero på höga pelletspriser men kanske också på att det krävs stora investeringar jämfört med en oljepanna.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#827901 Då har det blivit dags för avsnitt 202 av Skogsfredag. Idag pratar vi virkesprishöjningar och virkesmarknad men också om renoveringsbehov i klimatomställningen och om vi håller på att missa ett smörgåsbord?

Lyssna direkt här nedan eller där poddar finns:

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... rgasbordet

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Badger  
#827934 Tack ska ni ha, det är trevligt med lite positiva inslag i denna konfliktfyllda värld. Angående OSB så undrar jag hur stor efterfrågan är egentligen? Och hur ligger det till med hälsoeffekterna i limmet i olika boards nuförtiden? Det var väl rätt mycket gnissel om formaldehyd i skivor för ett par år sedan och vissa allergiker snackade om att hellre bygga i korsvirke.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Torbjörn Johnsen  
#827940 När jag gjorde den här artikeln för något år sedan använde vi runt 150-200 000 kubiketer OSB-skivor:

Om det ska etableras tillverkning av OSB-skivor eller EWP-produkter i Sverige så kommer det bli nödvändigt att exportera en stor del av produktionen. Med en svensk marknad för OSB idag runt 150-200 000 kubik så kommer en enda fabrik att fylla det behovet flera gånger om.

Å andra sidan så är exportverksamhet vardag för svenska sågverksindustrier som skeppar nära 80% av sin trävaruproduktion utomlands.


Angående limmets hälsovådlighet är det nog betydligt bättre idag än på formaldehydens tid och det testas även Ligninbaserade limmer som är mer naturliga.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Torbjörn Johnsen  
#827942 Så här beskriver vi OSB-marknaden i en annan artikel:

OSB-skivan har liknande styrkeegenskaper som plywood men är betydligt billigare och även lättare. Den är en baskomponent i amerikanskt småhusbyggande men har letat sig över Atlanten till Europa. Stora producentländer i Europa är Rumänien, Tyskland, Polen och Tjeckien. Den största OSB-produktionen sker dock fortfarande i USA och Kanada följt av Kina och Ryssland. Totalt produceras runt 35 miljoner kubikmeter OSB-skivor i Världen.


https://iskogen.se/skogsindustri/traski ... roduktion/

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Badger  
#827957 Känns som att svaret finns i de siffrorna.

... 18,6 miljoner kubikmeter, m3, sågade barrträvaror som Sverige i medeltal producerat de senaste 10 åren ... från https://www.svenskttra.se/trafakta/allm ... ll-planka/

och

"Det innebär att all MDF idag importeras till Sverige och det handlar om stora mänger, mer än 230 000 kubikmeter MDF-skivor." från din länk till iskogen...

Jag tolkar dem som att Sveriges behov av OSB motsvarar ett normalstort Svenskt sågverk och att övriga världen har överkapacitet att leverera till Sverige.

I dessa tider av krigsberedskap och självförsörjning i all ära så vore det väl fint om Sverige kunde producera sina egna skivor även om det bara motsvarar ca 1% av den totala produktionen.

Frågan kvarstår hur stort behov av OSB som finns i omvärlden och världsmarknadspriset har vinstmarginaler på skivorna som är högre än värdet att elda upp i massa processen. Möjligen har jag övertro till den Svenska skogsindustrin, men jag tror att de räknat på produktionskostnader kontra marknadspriserna på board och kommit fram till att det inte finns några pengar att tjäna.

Däremot ingen tvekan om att det finns efterfrågan av att bygga mer klimatvänligt och att olika former av trä hör hemma där. Frågan är bara i vilket format.

Vill tillägga att jag absolut inte tycker att det bästa för världen och klimatet är att elda upp skog vare sig i naturlig eller "teknisk skogsbrand". Jag vill bara lyfta att jag inte ser tillräckligt mycket underlag för att säga ropa halleluja board! Iaf inte ännu ;)

Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Robur Clivus  
#828056 Jag är av den bestämda uppfattningen efter att läst och lyssnat på podcasten över tid, att Fredrik och Torbjörn verkligen värnar oss skogsägare, jag är övertygad om att deras ihärdiga malande om pris gentemot kontinenten osv, gett positiv effekt för de flesta skogsgårdar, detta ska ni ha en stor eloge för! Sen är det som alltid att man har olika åsikter, jag personligen kanske inte skulle satsa för mycket på de initiativ som kommer från EU då jag tror vi kommer se ganska stora kullkastningar av planer de närmsta 12 åren. Med det sagt så finns det mycket substans i de grenar som drivs, jag tycker Nord Amerika är intressant, kolla på största ägaren av skogsinnehav, Weyerhauser, https://www.weyerhaeuser.com/woodproducts/ De kör fullt ut ett Fredrik och Torbjörn spår utan regleringar!

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Badger  
#828067 Bra inspel att jämföra med koncerner på andra sidan atlanten. Kollade lite på Weyerhausers årsredovisning. Blev lite snurrig av att de blandar olika mått för olika produktslag och i fot, men läste ut följande

19 sågverk
6 OSB fabriker
6 anläggningar för Engineered Wood
3 för anläggningar för faner/plywood
1 för MDF

PRODUCTION IN MILLIONS
2022
Structural lumber – board feet 4,513
Oriented strand board – square feet (3/8”) 2,961
Engineered solid section – cubic feet(1) 23.6
Engineered I-joists – lineal feet(1) 172
Softwood plywood – square feet (3/8”)(2) 259
Medium density fiberboard – square feet (3/4”) 161

Net sales:
Structural lumber $ 3,374
Oriented strand board 1,578
Engineered solid section 862
Engineered I-joists 573
Softwood plywood 193
Medium density fiberboard 192
Other products produced(1) 346
Complementary building products 840

Säger en del om proportionerna. Av strategiska skäl skriver de så klart inte ut sina vinstmarginaler per produktslag vilket antagligen är det mest intressanta för att avgöra om de mer förädlade produkterna är guldgruvor eller inte.
Senast redigerad av Badger fre 26 jan 2024, 14:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#829287 Nu finns avsnitt 203 av Skogsfredag ute! Idag pratar vi om många saker. Det handlar om årsbokslut, SCA i blåsväder, virkesköpare utanför ordinarie områden med mera.

Lyssna direkt här nedan eller där poddar finns:

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... -kring-sca

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Badger  
#829299 Tack för att ni fortsätter kasta in ved i brasan. Ledaren ni lyfte på slutet var intressant och har sina paralleller till aktuella trådar på forumet om vad det egentligen är för agenda som driver skogsbruket.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#829300 Tack själv!

Och tack till Robur Clivus här ovan, vi missade att återkoppla ditt inlägg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Lars Lundqvist SLU  
#829313 Det kan vara klokt och lyfta blicken ibland och titta på hur världshandeln ser ut.

FAO publicerar löpande statistik om den globala skogsnäringen. Den är läsvärd men tar en stund att få grepp om.

https://www.fao.org/forestry/statistics/80570/en/

Som tur är gör man en del enkla sammanställningar som denna:


Alla kurvor pekar uppåt och svenskt och finskt skogsbruk utgör en hyfsat stor andel av världens produktion av träråvara. Den övre visar 1921 och den under 2021, 60 år senare.


Svenskt skogsbruk måste ses i sitt globala sammanhang och inte som en isolerad ö.
https://www.fao.org/3/cc7561en/cc7561en.pdf

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#829561
Lars Lundqvist SLU skrev:Det kan vara klokt och lyfta blicken ibland och titta på hur världshandeln ser ut.

FAO publicerar löpande statistik om den globala skogsnäringen. Den är läsvärd men tar en stund att få grepp om.

https://www.fao.org/forestry/statistics/80570/en/

Alla kurvor pekar uppåt och svenskt och finskt skogsbruk utgör en hyfsat stor andel av världens produktion av träråvara. Den övre visar 1921 och den under 2021, 60 år senare.

Svenskt skogsbruk måste ses i sitt globala sammanhang och inte som en isolerad ö.
https://www.fao.org/3/cc7561en/cc7561en.pdf


Håller absolut med dig om att svenskt skogsbruk inte ska ses som någon isolerad ö. Men har någon sett den som så?

Den röda tråden är klimatomställningen som ska göras enligt Parisavtalet. Bilden nedan visar på att "BAU" kan bli en utmaning med start från typ nu.
I denna kontext är det intressant att diskutera vart svensk skogsindustri ligger i denna omställning.
190 miljoner hus ska renoveras inom EU fram till 2050 enligt Paul Brannen när han talade på "Forum för bioekonomi" 2022. Denna lobbyist för skogsindustrin anser att renoveringarna (efter krav från FN/EU/länder) kommer kräva mycket råvara från skogen. Det handlar om sågade trävaror, träskivor och träisolering. I länder som Tyskland så kommer troligtvis en ny deklaration möjliggöra statliga stöd vid vissa renoveringar. Trä är här bland de material som framhävs som mest "grönt".

Samma industri-lobbyist säger samtidigt att BECCS kommer att fungera men det kommer ta tid.

Så som jag läser in vad som kan komma i en snar framtid så är det en rejäl omställning och att svensk skogsindustri enbart gör trävaror av 20 % av den årliga avverkningen håller troligtvis inte. Det kanske inte går att höja sågutbytet ur våra stockar mer än marginellt men OSB, plywood och spånskivor m.m. tillsammans med träisolering klassar jag som trävaror. Det gör också LULUCF i HWP.

Paul Brannen pratar om "krigskassor" för komma igång med denna omställning. Vi får se om, i detta fall, EU:s länder börjar ta fram krigskassor för omställningen till 2050. I så fall gäller det att industrin är med på tåget, eller som samme Brannen säger i föredraget: "Sverige behöver inte 4 KL-trä fabriker, ni behöver 40". Ref: https://iskogen.se/skogsindustri/paul-b ... stri-redo/

Min tes med texten ovan är vi inte, speciellt inte nu, kan förlita oss på historien. Vi ska nog inte heller bli förvånade om det snart kommer bli "inne" att torka sig med returpapper, flergångsförpackningar med pantsystem och e-handel utan 4 lager wellpapp.

Ur ett skogsägarperspektiv så kan det se mycket ljust ut.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).