Skogsnyheter

Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

291 inlägg 25239 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Avslutat-02  
#599758
Niking skrev:Ännu ett klavertramp av Herman. Nog borde det finnas betydligt viktigare saker för Herman och Skogsstyrelsen att syssla med än att reta upp sig på utlänska kalendrar, som inte når den svenska marknaden? Fokus borde hellre ligga på att följa svensk grundlag och därmed stoppa den kränkande publiceringen av avverkningsanmälningar.

F.ö. så är gratiskalender, reklampennor, reklamkepsar etc. förvisso trevliga att få, men trots allt synnerligen irrelevanta i valet när jag väl ska köpa en ny (eller begagnad) skogsmaskin, motorsåg, röjsåg etc. Pris, driftsäkerhet, service och support är låååångt mycket viktigare än gratis reklamprylar.

Å när vi ändå diskuterar kalendrar som visar lite hud ihop med maskiner, så vill jag erinra mig att LRF för bara några få år sedan gav ut en kalender med mer eller mindre nakna manliga bönder kelandes med små griskultingar och dylikt i halmen. Denna kalender ansågs minsan gullig av samma feminister, som nu går i taket för att vissa tyska entreprenörer får en kalender med åtminstone halvt påklädda kvinnor av sin maskinåterförsäljare. Var finns logiken i detta?
/Niklas


Har det funnits någon logik överhuvudtaget?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Avslutat-02  
#599763
sundelius skrev:
vinterrojarn skrev:Jag förstår detta alldeles utmärkt.

Jag tror att 99% av alla här på Sfo förstår att du inget förstår i den här frågan.
Då flera redan försökt förklara för dig så ska jag till skillnad från dig inte låta som en gammal repig stenkaka.


Jaså ja det är en åsikt man får ha....
Men kom inte och gnäll sedan när något annat företag fått på tafsen och behövt att lägga ner pga att en myndighet har fattat ett beslut som inte har med saken att göra.
Men gnäll på om eran jämställdhet och annat trams som inte heller har med saken att göra.
Inte heller vad denna myndighet ska köpa för märke nu har med saken att göra...

Eller?

Ja om man ska vara väldigt ärlig, nästan lite för lik en annan person i en annan tråd så kan man säga att jag skulle inte bli förvånad om samma myndighet kommer med krav på batteridrift,inget fel i det i sig..
Men det blir väldigt lätt att fatta hur saker och ting hänger ihop då.....

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599765
vinterrojarn skrev:
Niking skrev:Ännu ett klavertramp av Herman. Nog borde det finnas betydligt viktigare saker för Herman och Skogsstyrelsen att syssla med än att reta upp sig på utlänska kalendrar, som inte når den svenska marknaden? Fokus borde hellre ligga på att följa svensk grundlag och därmed stoppa den kränkande publiceringen av avverkningsanmälningar.

F.ö. så är gratiskalender, reklampennor, reklamkepsar etc. förvisso trevliga att få, men trots allt synnerligen irrelevanta i valet när jag väl ska köpa en ny (eller begagnad) skogsmaskin, motorsåg, röjsåg etc. Pris, driftsäkerhet, service och support är låååångt mycket viktigare än gratis reklamprylar.

Å när vi ändå diskuterar kalendrar som visar lite hud ihop med maskiner, så vill jag erinra mig att LRF för bara några få år sedan gav ut en kalender med mer eller mindre nakna manliga bönder kelandes med små griskultingar och dylikt i halmen. Denna kalender ansågs minsan gullig av samma feminister, som nu går i taket för att vissa tyska entreprenörer får en kalender med åtminstone halvt påklädda kvinnor av sin maskinåterförsäljare. Var finns logiken i detta?
/Niklas


Har det funnits någon logik överhuvudtaget?


Nej, inte vad jag kan se i alla fall.

Dessutom kan man ju undra varför de tyska kvinnorna inte gnäller på att vissa tyska entreprenörer får se lite hud? Ser möjligtvis de tyska skogskvinnorna mer nyktert på saken än de svenska skogskvinnorna?

Och ja, jag har i sak inget alls emot nakna män i kalendrar, givet att det fortfarande är ok med nakna kvinnor i andra kalendrar...
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 11 dec 2019, 21:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Avslutat-02  
#599767 Naket hit och dit... Spelar det någon roll vad någon vill titta på?

Jag äger ingen naken kalender och kommer inte heller att göra.
Men jag kan inte säga att jag är varken ledsen eller glad över detta.
Ungefär som debatten över en kalender,men jösses gnäll över något viktigare.

Däremot när man ger sig på en marknad eller märke som inte alls har med saken att göra, då är man ute på djup vatten och i fel vatten...

Samma sak med Stihl som med Ponsse.
Det är inte här hemma i Sverige som problemet ligger utan i Tyskland, åk dit och gnäll.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Avslutat-02  
#599769
anersimyra skrev:För övrigt är tråden om ponnsse omnämnd i ATL, och då särskilt en av de ivrigaste skribenterna i tråden.. =))


Förstår att det är mig du skriver om.
Ja vad är det med det?
Att några drar sina fjädrar i halsen....
Ja hosta och gå vidare....
Vill man ha mig till att vara trångsynt och kvinnoförnedrande så varsågod.
Men sanningen är någon helt annan.

Ja jag står upp för det som är rätt pch riktigt, i detta fallet anser jag att SS har ett stort problem som heter Herman och att de borde dra tillbaka detta och be sina kära politiker att driva frågan i Eu istället.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599771
vinterrojarn skrev:Naket hit och dit... Spelar det någon roll vad någon vill titta på?

Jag äger ingen naken kalender och kommer inte heller att göra.
Men jag kan inte säga att jag är varken ledsen eller glad över detta.
Ungefär som debatten över en kalender,men jösses gnäll över något viktigare.

Däremot när man ger sig på en marknad eller märke som inte alls har med saken att göra, då är man ute på djup vatten och i fel vatten...

Samma sak med Stihl som med Ponsse.
Det är inte här hemma i Sverige som problemet ligger utan i Tyskland, åk dit och gnäll.


Precis! Rimligare hade väl varit att bojkotta de tyska återförsäljarna/generalagenterna av dessa maskiner, snarare än att bojkotta själva maskintillverkarna...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599773
Niking skrev:
vinterrojarn skrev:
Niking skrev:Ännu ett klavertramp av Herman. Nog borde det finnas betydligt viktigare saker för Herman och Skogsstyrelsen att syssla med än att reta upp sig på utlänska kalendrar, som inte når den svenska marknaden? Fokus borde hellre ligga på att följa svensk grundlag och därmed stoppa den kränkande publiceringen av avverkningsanmälningar.

F.ö. så är gratiskalender, reklampennor, reklamkepsar etc. förvisso trevliga att få, men trots allt synnerligen irrelevanta i valet när jag väl ska köpa en ny (eller begagnad) skogsmaskin, motorsåg, röjsåg etc. Pris, driftsäkerhet, service och support är låååångt mycket viktigare än gratis reklamprylar.

Å när vi ändå diskuterar kalendrar som visar lite hud ihop med maskiner, så vill jag erinra mig att LRF för bara några få år sedan gav ut en kalender med mer eller mindre nakna manliga bönder kelandes med små griskultingar och dylikt i halmen. Denna kalender ansågs minsan gullig av samma feminister, som nu går i taket för att vissa tyska entreprenörer får en kalender med åtminstone halvt påklädda kvinnor av sin maskinåterförsäljare. Var finns logiken i detta?
/Niklas


Har det funnits någon logik överhuvudtaget?


Nej, inte vad jag kan se i alla fall.

Dessutom kan man ju undra varför de tyska kvinnorna inte gnäller på att vissa tyska entreprenörer får se lite hud? Ser möjligtvis de tyska kvinnorna mer nyktert på saken?

Och ja, jag har i sak inget alls emot nakna män i kalendrar, givet att det fortfarande är ok med nakna kvinnor i andra kalendrar...
/Niklas


Jag tror att de tyska flickorna inte ser, inte vill se eller bara håller käft så som de flickor vi har i vårt svenska skogsbruk.
Då jag träffar många av dessa kvinnor i mitt dagliga arbete som träffar er som sitter här bakom era skärmar och skriver om hur oskyldigt detta är och det är ju frivilligt, gör att jag är mycket bra insatt vad dessa flickor har för omdömen om er.
Detta handlar inte än hur mycket ni vill om att skogsstyrelsen slår ut lokala återförsäljare. De köper inte så mycket sågar.
Utan detta handlar om att vi anser oss har rätt att tycka som vi vill även om det drabbar en person.
Senast redigerad av Tåndemåla ons 11 dec 2019, 21:56, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

axwell  
#599774 Kan bara hoppas att fler hänger med på initiativet från SS.

Jag har inte några större förhoppningar om att "Säker Skog" ens tänkt tanken.

Kolla den slätstrukna texten i deras värdegrund.
https://sakerskog.se/om-oss/vardegrund/

Bra gjort av SS, ändå är jag inte så principfast att jag kan ta gift på att det aldrig blir nån ny Stihlprodukt :oops:

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

jannee  
#599775 Orsaken till att SS inte köper in Stihls prylar kan ej bero på en sketen almanacka.
När det görs en upphandling vilket måste gjorts betyder en almanacka inte ett skvatt, den lätte går jag i alla fall inte på.
Nu har det även gått så långt att FI invaderat skogsforumet :grin:

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Avslutat-02  
#599777 Se där ja.... Fler som vågar tänka....inte bara svälja halvsanningar och påståenden.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599778
axwell skrev:Kan bara hoppas att fler hänger med på initiativet från SS.

Jag har inte några större förhoppningar om att "Säker Skog" ens tänkt tanken.

Kolla den slätstrukna texten i deras värdegrund.
https://sakerskog.se/om-oss/vardegrund/

Bra gjort av SS, ändå är jag inte så principfast att jag kan ta gift på att det aldrig blir nån ny Stihlprodukt :oops:


Menar du att Säker skog skulle underkänna alla elever som kör Stihl? Eller menar du att Säker skog skulle kräva att alla sina exeminatörer inte får köra Stihl?

Nä, Säker skog bör ju snarare fokusera på just säkerheten i skogsbruket, än på vissa utrikiska skogskalendrar...
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 11 dec 2019, 22:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Avslutat-02  
#599779
Tåndemåla skrev:Ännu ett klavertramp av Herman. Nog borde det finnas betydligt viktigare saker för Herman och Skogsstyrelsen att syssla med än att reta upp sig på utlänska kalendrar, som inte når den svenska marknaden? Fokus borde hellre ligga på att följa svensk grundlag och därmed stoppa den kränkande publiceringen av avverkningsanmälningar.

F.ö. så är gratiskalender, reklampennor, reklamkepsar etc. förvisso trevliga att få, men trots allt synnerligen irrelevanta i valet när jag väl ska köpa en ny (eller begagnad) skogsmaskin, motorsåg, röjsåg etc. Pris, driftsäkerhet, service och support är låååångt mycket viktigare än gratis reklamprylar.

Å när vi ändå diskuterar kalendrar som visar lite hud ihop med maskiner, så vill jag erinra mig att LRF för bara några få år sedan gav ut en kalender med mer eller mindre nakna manliga bönder kelandes med små griskultingar och dylikt i halmen. Denna kalender ansågs minsan gullig av samma feminister, som nu går i taket för att vissa tyska entreprenörer får en kalender med åtminstone halvt påklädda kvinnor av sin maskinåterförsäljare. Var finns logiken i detta?
/Niklas


Har det funnits någon logik överhuvudtaget?[/quote]

Nej, inte vad jag kan se i alla fall.

Dessutom kan man ju undra varför de tyska kvinnorna inte gnäller på att vissa tyska entreprenörer får se lite hud? Ser möjligtvis de tyska kvinnorna mer nyktert på saken?

Och ja, jag har i sak inget alls emot nakna män i kalendrar, givet att det fortfarande är ok med nakna kvinnor i andra kalendrar...
/Niklas[/quote]

Jag tror att de tyska flickorna inte ser, inte vill se eller bara håller käft så som de flickor vi har i vårt svenska skogsbruk.
Då jag träffar många av dessa kvinnor i mitt dagliga arbete som träffar er som sitter här bakom era skärmar och skriver om hur oskyldigt detta är och det är ju frivilligt, gör att jag är mycket bra insatt vad dessa flickor har för omdömen om er.
Detta handlar inte än hur mycket ni vill om att skogsstyrelsen slår ut lokala återförsäljare. De köper inte så mycket sågar.
Utan detta handlar om att vi anser oss har rätt att tycka som vi vill även om det drabbar en person.[/quote]

Så när jag sålde jonsered sågar till SS, tio motorsågar och tio röjsågar så spelade detta ingen som helst roll för min del?

Väldigt trovärdigt....
Eller är det så att det finns de som tjänar pengar på att sälja åt SS som nu kommer få minskade intäkter..... självklart....

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599780
jannee skrev:Orsaken till att SS inte köper in Stihls prylar kan ej bero på en sketen almanacka.
När det görs en upphandling vilket måste gjorts betyder en almanacka inte ett skvatt, den lätte går jag i alla fall inte på.
Nu har det även gått så långt att FI invaderat skogsforumet :grin:


Dessutom skulle väl en myndighetsbojkott av Stihl strida mot lagen om offentlig upphandling? Särskilt som vi i praktiken bara har två aktörer på marknaden när det gäller motorsågar och röjsågar...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Avslutat-02  
#599781
axwell skrev:Kan bara hoppas att fler hänger med på initiativet från SS.

Jag har inte några större förhoppningar om att "Säker Skog" ens tänkt tanken.

Kolla den slätstrukna texten i deras värdegrund.
https://sakerskog.se/om-oss/vardegrund/

Bra gjort av SS, ändå är jag inte så principfast att jag kan ta gift på att det aldrig blir nån ny Stihlprodukt :oops:


Hur menade du nu?
Det vore väl ett stort misstag av säkerskog att underkänna deltagare för att de köpt eller kör stihl.... Fan vet om det ens skulle vara lagligt.... Skulle säkert bli stämda för det.

Men jag misstänker att du menade något annat.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Avslutat-02  
#599782
Niking skrev:
jannee skrev:Orsaken till att SS inte köper in Stihls prylar kan ej bero på en sketen almanacka.
När det görs en upphandling vilket måste gjorts betyder en almanacka inte ett skvatt, den lätte går jag i alla fall inte på.
Nu har det även gått så långt att FI invaderat skogsforumet :grin:


Dessutom skulle väl en myndighetsbojkott av Stihl strida mot lagen om offentlig upphandling? Särskilt som vi i praktiken bara har två aktörer på marknaden när det gäller motorsågar och röjsågar...
/Niklas


Fler tillverkare finns men inga större nätverk av återförsäljare tyvärr, så där finns en punkt som jag redan nämnde tidigare....

Bra Niking....

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).