Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

972 inlägg 289628 visningar 87 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Torbjörn Johnsen  
Badger skrev:Hasselnötter värdefulla? Vilken komik. Om man lyckas plocka en handfull på en buske har man tur.

”Värdefulla” var väl just i det perspektivet: att de är hett uppskattade av fåglar och andra djur och just därför svåra att hitta p g a att någon varit före.

Elmia
Användarvisningsbild

Badger  
#857766 Jo fast allemansrättens del om nötter skrev som jag tolkar det för att inte andra än skogsägaren skulle få plocka nötterna. Inte andra än ekorren, eller?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#858247 Nu finns avsnitt 240 ute. Idag blir det lite nyheter och en premiär. Du kan lyssna direkt här nedan eller där poddar finns:

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... fierar-hur

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#858270 Kul. Ser mycket fram emot era röjsågstester. Angående batterier så hoppas jag att FSA400 kommer att ha en bra justering av kraften. I de flesta röjningar kommer man bara att behöva halva kraften och då räcker säkert ett par batterier flera timmar för en normal skogsbonde.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#858279 Stihl skulle även släppa ett nytt huggarbälte vid årsskiftet nån gång här i Sverige enligt min lokale Stihl handlare som ja brukar handla hos. Skulle tydligen vara någorlunda likt det HVA har me axelremmar,minns tyvärr inte namnet nu.
Det nya bältet finns tillgängligt på Stihls tyska hemsida nu har ja sett

Användarvisningsbild

Badger  
Lindveden skrev:Stihl skulle även släppa ett nytt huggarbälte vid årsskiftet nån gång här i Sverige enligt min lokale Stihl handlare som ja brukar handla hos. Skulle tydligen vara någorlunda likt det HVA har me axelremmar,minns tyvärr inte namnet nu.
Det nya bältet finns tillgängligt på Stihls tyska hemsida nu har ja sett

Vore trevligt om det var gjort i rejäla material som läder och inte i skör skitplast som spricker och faller sönder.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#858301 https://www.stihl.de/de/ap/forst-set-ad ... pro-172309

Nja läder vette tusan,men någon slags tyg e det väl 😉

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#858907 Då var det dags för avsnitt 241. Idag pratar vi små skördaraggregat, höstfärger, Stora Enso och mycket mer. Lyssna direkt här nedan eller där poddar finns: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... ra-stormar

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#859273 Lyssnade på delen om förändringar i skördarmarknaden och började fundera. Vilka maskiner skulle gynnas av om Svenska kyrkan och andra aktörer skulle börja tillämpa Lybeck-metoden och liknande på större arealer? Då ska det väl huggas få och rejält övergrova träd? Vad passar för det?

Användarvisningsbild

Lindveden  
Badger skrev:Lyssnade på delen om förändringar i skördarmarknaden och började fundera. Vilka maskiner skulle gynnas av om Svenska kyrkan och andra aktörer skulle börja tillämpa Lybeck-metoden och liknande på större arealer? Då ska det väl huggas få och rejält övergrova träd? Vad passar för det?

Helst stora slutavverkningsskördare,om man inte vill tillämpa mindre skördare fast me betydligt mer manuell hjälp

Användarvisningsbild

Badger  
#859288 Utrymmet finns kanske i ett ekbestånd med 25 meter breda kronor för att åka in med en stor skördare, men om stammarna är över metern i diameter så finns det väl inte ens aggregat att fälla så det kanske blir både motorsåg och stor skördare. Jag får inte ihop det.

Användarvisningsbild

Lindveden  
Badger skrev:Utrymmet finns kanske i ett ekbestånd med 25 meter breda kronor för att åka in med en stor skördare, men om stammarna är över metern i diameter så finns det väl inte ens aggregat att fälla så det kanske blir både motorsåg och stor skördare. Jag får inte ihop det.

Nä det blir nog både storskördare o motorsåg.
Men hur dom har räknat på det ekonomiska återstår väl att se. Själv e ja väldigt skeptisk.
Kyrkan kanske kommer att göra en ny utredning om sisådär 15-20 år när dom konstaterat hur dåligt/bra den nuvarande införandet ska ske me hur skogen ska växa o avverkas

Användarvisningsbild

Badger  
#859300 Eller så kommer vi att landa i att Kyrkan hade helt rätt när Ai tagit över en massa kontorsjobb och folk behöver något att göra att motorsåg är framtiden och skördarna ställs på skroten... vi får se om typ 10 år vart det lutar.

Tralsmo  
#859319 Eller också visar de sig att de behövs en massa kontorsnissar för å hålla koll på AI så ingen hinner sköta skogen alls.

maltex  
Badger skrev:Lyssnade på delen om förändringar i skördarmarknaden och började fundera. Vilka maskiner skulle gynnas av om Svenska kyrkan och andra aktörer skulle börja tillämpa Lybeck-metoden och liknande på större arealer? Då ska det väl huggas få och rejält övergrova träd? Vad passar för det?

Då avverkningen ska utföras från glest placerade stickvägar (30-40m) bör nog både aggregat och skördare vara av något större modell. BDH på utvalda träd som ska avverkas beror väl lite på trädslag, men Tall Gran Björk hamnar nog lämpligen på 40-50 cm ev grövre på finare Tall. Ädellöv lite grövre typ 70-80 cm, om man ska tolka råden från Lubeck gänget. Det lär ju kunna bli en rejäl mellanzon så där får det nog manuell fällas,för instick eller spökslag och liknande tillåts inte om man ska vara renlärig. Övergrovt är och förblir nog ett uddasortiment för dom flesta utom några få utvalda som gillar att uslas med det.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).