👍
Usus magister est optimus
jannee skrev:Warpeter du måste eller bör se HELA bilden.
Håller fullständigt med dig när det gäller timret, där kan eller där har aldrig Södrat kunna hänga med, eftersom deras sågverk eller försäljningsorganisation inte är på topp.
Det är eller varit bruken och brukens efterfrågan på råvara, vilket gjort att sågverken fått bra pris för spånen och vi för vår massaved.
Hur tror du prisbilden sett ut om Sydved själva fått styra prisbilden ?
Men WarPeter försök i stället förklara varför prisbilden är så skev gentemot våra norrländska kollegor ?
Tänk om Södra haft ett bruk utanför Skellefteå och ett utanför Sundsvall - då hade garanterat prisbilden sett HELT annorlunda ut i Norrland.
WarPeter skrev:Jag håller med, att södra bidragit till att det varit bra efterfrågan på massaved och flis har hjälpt en del men jag anser att vår huvudprodukt är sågtimmer och att massa är restprodukten. Jag har en känsla av att den stora prisskillnaden som vi ser nu mellan norr och söder är en effekt av att konkurrensen mellan 4-5 olika starka köpare på timmer orsakat ökningen här i söder.
Om jag gör det lite mer konkret så tror jag att den enskilt viktigaste prisdrivande faktorn här i söder är konkurrensen mellan Derome och Vida. Båda är duktiga och satsar hårt på sina såglinjer och har därmet tvingat alla andra att antingen följa med eller förtvina. Södra har räddats av sinna massaindustri men frågan är vad som händer nu om den sviker.
Som sagt, detta är min bild och uppskattar andra reflektioner.
Elis76 skrev:WarPeter skrev:Man får inte glömma att i Södras område är privatskogsbruket förhärskande jämfört med N:a Sverige där SCA och Sveaskog är de största skogsägarna.