Skogsnyheter

Norra Skog rapporterar förlust för 2023 - ökar utdelningen

142 inlägg 31324 visningar 23 följer Svara, dela mm...  

Re: Norra Skog rapporterar förlust för 2023 - ökar utdelning

alias  
wigge skrev:
Lappskog skrev:Hur stor andel är det som blir stolpar vid en slutavverkning? Och vad betalar andra aktörer för stolpar? Tvivlar på att det gör så stor skillnad på det totala nettot vid slutavverkning om man inkluderar de låga timmer och massapriser Norra erbjuder. Inte får det mig att kontakta Norra vid avverkning, de måste i alla fall erbjuda minst motsvarande som Sveaskog (utan ev. efterlikvider).

Ska ge mig på ett räkneexempel

Agnes Stolpfabrik producerar mellan 50-70 000 stolp per år.
Låt os säga snittet på en stolpe är 0,4 fub giv or take
70000*0,4 = 28 000 fub
Någonstans mellan 1-1,5% av den totala virkesfångsten för Norra

Uttag av stolpsortiment har, av förklarliga själ, stora likheter med forna tiders helstamsavverkningar. Inte nog med att att det aktuella beståndet ska vara lämpligt för sortimentet, basvägar, upplagsplatser och skogsbilvägnätet kan vara begränsande faktorer.

Övervägde själv att be Rundvirke att syna ut stolpar vid senaste avverkningen, men en knixig basväg och begränsad plats för upplag fick mig på andra tankar.

MVH
Alias

Axl  
Elis76 skrev:
Axl skrev:@elis76 vad skulle du kalla Norras ägande i meraskog? Om det nu är låga priser i norr pga överskott, varför ska man då ha en inköpsorganisation i ett område där priserna är högre och köra volymer norrut?

I tråden Virkespriser 2025 var det en forummedlem som påstod följande - "Södra köpte förövrigt Meraskogs smålandskontor för att bli av med en konkurrent"

Vid närmare kontroll så visade sig att detta påstod inte stämde. Läs nedan.
https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=871381#p871381

@Axl Du får gärna leda i bevis det du skriver om Meraskog och Norra så det inte är en egen sanning

Det står på meraskogs hemsida att dom ägs av Norra. Meraskog mäter in massaved i Karlstads hamn. Jag kan ju inte bevisa att det går till Norras massabruk men det är väl det troliga.

https://www.biometria.se/publikationer/ ... og%20.docx

Användarvisningsbild

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elis76 skrev:
Mellberg skrev:Varken SCA, Holmen eller någon ANNAN erbjuder dessa priser här i norr! Norra levererar på nytt en rejäl efterlikvid och en god avkastning på insatt kapital. Bli medlem i Norra och få en efterlikvid 😎 😎 😎

@Mellberg har helt rätt. Alla virkesköpare i N:a Sverige betalar lika dåligt. Det är överskott på virke helt enkelt.

Så du menar att dom som enligt prislistan betalar 600 för massaveden också betalar bara 400? Har du belägg för det eller är det din egen sanning?

Användarvisningsbild

Mellberg  
isteskog skrev:Låter som Ebberöds bank enligt mig.... Om det inte är så att skogsägarna i Norra är rejält underbetalda.... Men Mellberg kanske kan ge oss lite vink om vad efterlikviden och räntan på insatskapitalet ger? Då KANSKE Mera Skogs virkesköp är bra för medlemmarna...... 😉

Svaret finns tidigare i tråden. Till virkeskontot 40 kr och som emitterad insats 35 kr per m3fub. Ränta/utdelning på insatskonto är 7%, jämför med aktieutdelning, ränta bankkonton... tex. Emitterat blir det ännu bättre, här blir avkastningen på det egna kapitalet hela 10% årligen, utan att du rör ett finger.

Bli medlem i Norra Skog även du, om du inte redan är det 😍 😍 😍 😍
Senast redigerad av Mellberg lör 15 feb 2025, 09:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#871603Gillar du inte pengar? Följ mellbergs råd👍

Användarvisningsbild

Träpatron  
Priset på olika specialsortiment är ju i princip totalt ointressant vid en slutavverkning. Det intressanta är medelpriset/nettot per inmätt m3. Min bror som äger skog i Jämtland blev kontaktad av Mera Skog för några år sedan i samband med att de skulle avverka på grannskiftet. Meraskog framhöll att de hade så bra priser på specialsortiment som stolp och stamblock. Jag bad min bror fråga vad de ville betala per m3 netto för hela rasket. Mera skog hörde inte av sig Mera.

wigge  
Träpatron skrev:
Priset på olika specialsortiment är ju i princip totalt ointressant vid en slutavverkning. Det intressanta är medelpriset/nettot per inmätt m3. Min bror som äger skog i Jämtland blev kontaktad av Mera Skog för några år sedan i samband med att de skulle avverka på grannskiftet. Meraskog framhöll att de hade så bra priser på specialsortiment som stolp och stamblock. Jag bad min bror fråga vad de ville betala per m3 netto för hela rasket. Mera skog hörde inte av sig Mera.

Länkar bara deras pressmeddelande så får var och en dra sina egna slutsatser varför man inte höjer för massaved och timmer.

Användarvisningsbild

Monark1954  
Mellberg skrev:Varken SCA, Holmen eller någon ANNAN erbjuder dessa priser här i norr! Norra levererar på nytt en rejäl efterlikvid och en god avkastning på insatt kapital. Bli medlem i Norra och få en efterlikvid 😎 😎 😎

40 kr i handen, blir 440 för massan mot 600 som andra betalar.
Sen kan det bli premier som medlem . Fortfarande under 500 kr, va bra att vara medlem och få 100 kr mindre.

Sandström87  
#871686Gå in på ett kontor å snacka med Norra innan du uttalar dig, sitta å gissa framför datorn går ju bra. Emissionen är ju värt någor resten av livet också. Men folk som inte kan räkna på de åttånde underverket ( ränta på ränta effekten) har väldigt svårt att ta till sig affäride'n. Samma folk som klankar ner på södra. Dom som varit trogen södra och annamat affärside'n grinar nog inte nu för tiden.

Användarvisningsbild

Monark1954  
#871692Ränta på ränta eller låga avgifter på en hel värdepapperportfölj är relevant.
Men ränta på ränta på en liten del av netto intäkten av skogen av det man levererar anser jag avsevärt mindre värt än att få fullt betalt jämfört med om skogen legat i ett närliggande län.

isteskog  
#871697Ränta på ränta är väl mumma när man kommer i slutänden av sin skogsägargärning, men inte när man är nystartad skogsägare med skulder på sin fastighet.... Då är det nog bättre med höga virkespriser....

Användarvisningsbild

Odalbonden  
Torbjörn Johnsen skrev:Ingen som hört något om några planer på prishöjningar i Norr? I Götaland står prishöjningarna som spön i backen och grantimmerpriset (listpris är nu uppe i 1400 kr/m3fub. Snart tre gånger så högt som Norras timmerpriser... Barrmassaveden ligger på 675 kr/m3fub jmf med 400 kr hos Norra.

Ingen av dom två "stora" privata ligger i närheten i pris här i Norr jmf syd.Blir att ta upp det vid nästa samtal med virkessköparen från en av dom "stora" här i Norr 😀

Användarvisningsbild

Mellberg  
#871702Ingen betalade 600 kr för massan, när jag skrev avtal med Norra hösten 2023. Ingen stor post och den avverkades vårvintern 2024. Att nu i år få en efterlikvid på hela 75 kr kubiken känns verkligen bra. Dom två stora lämnar inga efterlikvider, trots att kontrakten kan vara upp till 5 år gamla till riktigt usla priser.

Utdelningen på emitterad insats på 10% ligger i nivå med utdelningen på Sweedbank 9% och Handelsbanken 12%. Inte dåligt

Sluta sälj till de två stora och välj Norra istället, så får vi upp virkespriserna här i norr.

Skriv inga kontrakt på mer än 2 år och förläng inga avtal.

Larssa  
#8717092024 tog jag in anbud från 4 bolag,
Norra låg klart lägst. 230kr ned på timret.
180kr ned på barr massa, 150 ned på björkmassan.
Brännveden låg dom bara 30kr ned.
Då har jag inte räknat in ( gissat ) på någon efterlikvid.

Sen så har norra andra fördelar med sin stora organisation.

Ränta på ränta har jag ingen nytta av då jag har stora skulder på skogen. Förhoppningsvis ännu större till våren, när jag ska lägga ett bud på en till fastighet.

Användarvisningsbild

Elis76  
#871716Förklara hellre hur spridningen såg ut mellan de fyra anbudsgivarna i stället för att exempelvis skriva 230 kronor ned.

Vad gav budgivare ett för de olika sortimenten, vad gav budgivare två o.s.v.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).