Skogsnyheter

Stockholm Exergi får 20 Mdr i statligt stöd för Bio-CCS

34 inlägg 2100 visningar 5 följer Svara, dela mm...   

Re: Stockholm Exergi får 20 Mdr i statligt stöd för Bio-CCS

Lejby24  
#870222 huvudlöst man ska inte kasta goda pengar efter dåliga
vad är det för fel på "Livets gas"
Växterna omvandlar solenergi, vatten och koldioxid (CO2) till druvsocker o syre
ska vi ta bort CO2 intressant tanke men till vilken nytta och pengarna var finns dom
problemet är att vi är 8 miljarder människor och på väg mot 11 miljarder
år 1800 var vi 1 miljard människor o då var det balans
Nu ska lilla Sverige ((naturligtvis) ta hand om det här problemet åt resten av världen
Det är ingen slump att det ser ut som det gör i Sverige idag, i 60 år har vi gått från ett rikt land med ett fungerande samhälle till ett fattig Sverige och vi i Norrland utarmas bara mer o mer
Mellanmjölkens land, landet lagom, där vård omsorg skola polis försvar, infrastruktur
världens bästa o robustaste elproduktion och med alla lojala arbetare o skattebetalare
(som vi fortfarande är) till fattigsverige Tage Erlander var den sista politiker som värnade Sverige och han byggde Sverige och såg till att investera i kärnkraft Nu skrotades fullt fungerande kärnkraft ner till en kostnad av mer än 1000 miljarder
elproduktion som vi nu hade behövt vi var en av tre länder som byggde dom här väl fungerande o robusta kärnkraftverken, jo jag var med på den resa min pappa var med och byggde upp teknologin. vi var 400 familjer som flyttades från Degerfors med tåg till Karlskrona, där sprängde man en ö i luften o byggde Uddcomb för isfri hamn
vi hann i varje fall plocka ur flyttkartongerna innan Fälldin förbjöd all byggnation av kärnkraft tänk på den kostnaden och all kunskap som skrotades
Nu ska vi lägga alla miljarder på att borra hål o trycka ner CO2 i berggrunden, huvudlöst det finns för många så kallade experter i det här landet
Jag tror Vattenfall byggde en fullskalig anläggning i Tyskland för att göra det här på deras kolkraftverk, det har aldrig varit i bruk vad jag vet
Det finns en Funktionell dumhet i korridorerna i Stockholm

Elmia
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Lejby24 skrev:vad är det för fel på "Livets gas"

Vi blir tydligen dummare ju mer koldioxid det finns i luften. Enligt https://www.energi-miljo.se/livsnodvand ... ldioxiden/ "Vår förmåga till komplext tänkande – på grund av ökande CO2-nivåer utomhus – har försämrats med cirka 8 procent"
Enligt https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1 ... ss-dummare ”människors kognitiva prestation försämras när koldioxidhalten ökar” samt "om utsläppen fortsätter öka i samma takt så kan konsekvenser som sämre minne och koncentrationsförmåga vara oundvikligt"

Sedan finns det tydligen de som redan inandat för mycket koldioxid. På https://klimatsans.com/2018/03/23/koldioxid-livets-gas/ "CO2 är nödvändigt för livet som vi känner det och det skadar inte om halten livets gas ökar till runt 900 ppm från dagens knappa 400 ppm"

Lejby24  
#870287 så måste det vara för barn har svårt att läsa nuförtiden o vi har 800 000 analfabeter
Vad blev det av Sverige, vem kan dra rätt slutsatser som sagt alla intelligenta o välutbildade experter, vad åstadkommer dom återinför tjänstemannaansvaret helst retroaktivt det borde finnas en grundlag som skyddar oss mot dom värsta dumheterna
ja ni kan säkert själva räkna upp en rad dumheter (katastrofer)som vi skattebetalare får stå för 1 miljon 1960 motsvarar idag 14 miljoner

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#870315 Kärnkraftverk, enorma biltullar där det finna fungerande kollektitrafik, enorma avgifter på lastbil där det finns godsjärnväg, gratis kollektivtrafik, vindkraft i städerna där naturen ändå är ödelagd så det känns bra för stadsborna.
Då flyttar vi byggkostnader från städernas biltunnlar o motorvägar till reaktorbyggen och återskapat järnvägsnät. Koldioxidutsläppen är kraftigt reducerade.
Det är dock roligt köra bil och pungen på bil- och lastbilsbranschen har stora kulor som samhället värnar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).