tis 22 okt 2024, 18:01#859251Om det nu verkligen är sant att efterlikviden kan fortsätta att ligga på 10 till 12 % visar det bara att massavedspriserna är på tok för låga.
Är nämligen på massan Södra tjänar pengar och visar klart och tydligt hur Södra utnyttjat sina medlemmar.
Men visst hade inte Södra funnits hade vi idag ej heller fått något för vår massaved så vi får vara tacksamma för att Södra finns.
Man förstår nu hur manipulerade eller rent ut sagt lurade skogsägarna i norra delen av Sverige ständigt blir.
Finns ingen logisk förklaring varför priserna på sortimenten ska vara lägre norrut.
Ett visst transportavdrag kan jag förstå men inte denna prisskillnad.
Kan du förklara ??????????????
Skogsnyheter
Södra höjer virkespriserna igen - närmar sig 1300 kr
Re: Södra höjer virkespriserna igen - närmar sig 1300 kr
tis 22 okt 2024, 20:22#859263Att man väljer priset för jämförelse till 21 cm är med tämligen dumt. Bättre att jämföra med medel stocken som i norr kanske är 20-21 cm och i söder 23-25. Med att jämföra 21 cm bör priset i söder på mellan eller toppstockar och i nor mer rotstockar. Men vad vet jag gjorde bara en liten räkning på det jag levererat under åren och då var det 24,8 cm
ons 23 okt 2024, 05:54#859274Intressant också att ta en titt på prislistorna för brännved. Där har det verkligen ändrats på senaste åren.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
tor 24 okt 2024, 07:33#859375Nån som kan förklara varför det är skyhöga timmerpriser i Sverige för tillfället, hittade nån prislista på nätet med 1700kr/fub för tall-rotstock,
Lågkonjuktur i sgs hela Europa och byggarna konkar en efter en, småvillor är helt på nollnivå, åtm. här i våra knutar, borde ju inte vara nån brist på timmer i industrin för tillfället väl?`
Lågkonjuktur i sgs hela Europa och byggarna konkar en efter en, småvillor är helt på nollnivå, åtm. här i våra knutar, borde ju inte vara nån brist på timmer i industrin för tillfället väl?`
tor 24 okt 2024, 08:37#859384Finns väl ingen annan förklaring än att sågverken inte får tag i timmer. Dom sågar hellre än stått still även om det är taskig lönsamhet så är det ännu sämre att stå.
tor 24 okt 2024, 10:19#859394
Jag vänder mig mot begreppet "skyhöga" priser i Sverige. Det som har hänt är att timmer- och massavedspriserna kommit upp till liknande nivå som i våra grannländer Finland, Baltstaterna och Tyskland. En högst rimlig prisnivå kan man tycka. Sedan förblindas många av skillnaden idag gentemot de otroligt låga virkespriser som vi tidigare haft (Europas lägsta!) men det gör inte dagens priser till skyhöga i någon annan relevant jämförelse.
Ord har betydelse...
adahlm skrev:Nån som kan förklara varför det är skyhöga timmerpriser i Sverige för tillfället, hittade nån prislista på nätet med 1700kr/fub för tall-rotstock,
Jag vänder mig mot begreppet "skyhöga" priser i Sverige. Det som har hänt är att timmer- och massavedspriserna kommit upp till liknande nivå som i våra grannländer Finland, Baltstaterna och Tyskland. En högst rimlig prisnivå kan man tycka. Sedan förblindas många av skillnaden idag gentemot de otroligt låga virkespriser som vi tidigare haft (Europas lägsta!) men det gör inte dagens priser till skyhöga i någon annan relevant jämförelse.
Ord har betydelse...
tor 24 okt 2024, 10:26#859396
Alltså, det det råder virkesbrist, vilket leder till ökad konkurrens och höjda priser.
Det är ju onekligen lite udda att det råder virkesbrist i en lågkonjunktur (om än en ovanlig lågkonjunkter, eftersom bara delar av ekonomin är i lågkonjak, men det är ändå en lågkonjunktur). Den främsta orsaken är förmodligen att virkesflödet från Ryssland och Belarus är stoppat p.g.a. krig och deras allmänna omoral. Men det har nog förstärkts av barkborrehelvetet som kom efter sommaren 2018. Den europeiska marknaden har ju blivit lite mindre regionaliserad, vilket gör att den stora förlusten av gran på kontinenten påverkar även våra priser. Men även i Sverige är vi ju många som kanske redan 2019 avverkade såna områden med gran som vi i normala fall skulle ha avverkat idag eller om fem år.
Det man hör är ju att det främst är gran det är brist på, och studerar man ändringar i prislistan så ser man att höjningarna är högre på grantimmer hela tiden.
adahlm skrev:Nån som kan förklara varför det är skyhöga timmerpriser i Sverige för tillfället, hittade nån prislista på nätet med 1700kr/fub för tall-rotstock,
Alltså, det det råder virkesbrist, vilket leder till ökad konkurrens och höjda priser.
Det är ju onekligen lite udda att det råder virkesbrist i en lågkonjunktur (om än en ovanlig lågkonjunkter, eftersom bara delar av ekonomin är i lågkonjak, men det är ändå en lågkonjunktur). Den främsta orsaken är förmodligen att virkesflödet från Ryssland och Belarus är stoppat p.g.a. krig och deras allmänna omoral. Men det har nog förstärkts av barkborrehelvetet som kom efter sommaren 2018. Den europeiska marknaden har ju blivit lite mindre regionaliserad, vilket gör att den stora förlusten av gran på kontinenten påverkar även våra priser. Men även i Sverige är vi ju många som kanske redan 2019 avverkade såna områden med gran som vi i normala fall skulle ha avverkat idag eller om fem år.
Det man hör är ju att det främst är gran det är brist på, och studerar man ändringar i prislistan så ser man att höjningarna är högre på grantimmer hela tiden.
tor 24 okt 2024, 10:29#859397
Det är en god poäng.
Priserna känns skyhöga för oss som är vana vid andra priser, men det handlar ju främst om en utjämning. Vi har legat lågt i Sverige och nu när virkesköpare tvingas att kolla runt mer efter virke jämnas priserna ut. På samma sätt har väl massapriserna i Svealand normaliserats och slutat var skändligt låga. Enligt forumet finns det en hel del kvar att höja i Norrland. (Jag kan inget om Norrland, det får ni andra sköta.)
Torbjörn Johnsen skrev:adahlm skrev:Nån som kan förklara varför det är skyhöga timmerpriser i Sverige för tillfället, hittade nån prislista på nätet med 1700kr/fub för tall-rotstock,
Ord har betydelse...
Det är en god poäng.
Priserna känns skyhöga för oss som är vana vid andra priser, men det handlar ju främst om en utjämning. Vi har legat lågt i Sverige och nu när virkesköpare tvingas att kolla runt mer efter virke jämnas priserna ut. På samma sätt har väl massapriserna i Svealand normaliserats och slutat var skändligt låga. Enligt forumet finns det en hel del kvar att höja i Norrland. (Jag kan inget om Norrland, det får ni andra sköta.)
tor 24 okt 2024, 10:32#859398AllTimeHigh - priser kanske bättre sagt,
Här i Finland har vi nog stockpriser ännu på snäppet under 90€ / fpb i medeltal, även om skillnaden på SEK/EUR o FPB/FUB gör endel skillnad är nog 1400-1700Sek inte nåt som vi ännu nått här i Finland
Här i Finland har vi nog stockpriser ännu på snäppet under 90€ / fpb i medeltal, även om skillnaden på SEK/EUR o FPB/FUB gör endel skillnad är nog 1400-1700Sek inte nåt som vi ännu nått här i Finland
tor 24 okt 2024, 12:46#859408
Jämför man skog på samma breddgrad ligger väl ändå Finland på högre priser än Sverige fortfarande? Har aldrig hört talas om en enda jämförelse där Svenska priser är lika höga som finska på samma breddgrad.
adahlm skrev:AllTimeHigh - priser kanske bättre sagt,
Jämför man skog på samma breddgrad ligger väl ändå Finland på högre priser än Sverige fortfarande? Har aldrig hört talas om en enda jämförelse där Svenska priser är lika höga som finska på samma breddgrad.
tor 24 okt 2024, 14:59#859423Man måste oxå ha i åtanke Sveriges svaga krona. Vid export, som har varit i 3-4 år nu... Så nu närmar vi kanske oss vårt virkes riktiga värden, som övriga Europa!? Och det kanske är från dessa nuvarande nivåer vi skall ha rejäla höjningar... Vi har subventionerat industrins vinster i 20-25 år nu, så även Södras... Även om vi fått smulor tillbaka i efterlikvid...
tor 24 okt 2024, 15:28#859425
Jag menar det är lågkonjunktur nu och nästan byggstopp. Om man någon gång börjar bygga igen (det borde ju hända...) så kan väl inte priserna gå ner?
(Just i Sverige kommer vi ju strukturellt bygga mindre framöver eftersom vi politiskt har bestämt att vi skall minska befolkningen och bli fattigare pga s.k. lulz. Men lite kommer vi säkert bygga ändå.)
Banarne skrev:Man måste oxå ha i åtanke Sveriges svaga krona. Vid export, som har varit i 3-4 år nu... Så nu närmar vi kanske oss vårt virkes riktiga värden, som övriga Europa!? Och det kanske är från dessa nuvarande nivåer vi skall ha rejäla höjningar... Vi har subventionerat industrins vinster i 20-25 år nu, så även Södras... Även om vi fått smulor tillbaka i efterlikvid...
Jag menar det är lågkonjunktur nu och nästan byggstopp. Om man någon gång börjar bygga igen (det borde ju hända...) så kan väl inte priserna gå ner?
(Just i Sverige kommer vi ju strukturellt bygga mindre framöver eftersom vi politiskt har bestämt att vi skall minska befolkningen och bli fattigare pga s.k. lulz. Men lite kommer vi säkert bygga ändå.)
tor 24 okt 2024, 17:46#859446Osannolikt men Om Putin går med på ett eldupphör och att "avsluta" kriget i Ukraina. Då kommer det säkert med villkor att alla sanktioner mot Ryssland skall upphöra! Och då behöver dom rejält med pengar efter krigsslutet, då kanske dom vräker ut olja, gas och virke på världsmarknaden? Då lär priset sjunka på virke!? Renoveringar av byggnader och hus är en stor kund på sågat. Inte bara nybyggnation.
tor 24 okt 2024, 21:29#859463
Jag fick 85:- spänn per fub 2018. Då tyckte jag det lika gärna kunde ligga kvar på hygget när avverkningskostnaden var 100:-.
Badger skrev:Intressant också att ta en titt på prislistorna för brännved. Där har det verkligen ändrats på senaste åren.
Jag fick 85:- spänn per fub 2018. Då tyckte jag det lika gärna kunde ligga kvar på hygget när avverkningskostnaden var 100:-.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).