Skogsnyheter

Viltbete skadar 12% av unga tallar i Sverige 2024

51 inlägg 14331 visningar 16 följer Svara, dela mm...  

Re: Viltbete skadar 12% av unga tallar i Sverige 2024

Axl  
#852839Jag tror inte det är så många markägare i Sörmland som ser älgen som det största problemet.

Användarvisningsbild

Badger  
Axl skrev:Det blir ju väldigt konstigt att prata om Sverige som helhet. Det är ju inte direkt samma problematik i södra Sverige där man har täta stammar av dov, kron, rådjur, vildsvin och områden där man i stortsett bara har älg.

Absolut. Värt att påpeka. Olika delar av landet och olika fastigheter har helt olika förutsättningar.

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
hfab skrev:
Ove Lindberg skrev:Hejsvejs. Mitt svar var til Alvarsson.
Mvh

Tjena. Min fråga var ställd till dig.
Jag inbillar mig att nivån på forumet kan bli något bättre av att föra en dialog, istället för att sitta i sandlåde tjäbbel.

Jag är genuint intresserad av att höra vad folk har för erfarenheter av ÄBIN. Både bra och dåliga.

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#852844Hejsvejs. Jag har redovisat mina åsikter gällande Äbin 20240815 runt 15 tiden. Behöver det utvecklas? Har du problem med att jag har den erfarenheten. Har du en annan så är det ju så. Jag talar om min erfarenhet i frågan.
Mvh

Axl  
Ove Lindberg skrev:Hejsvejs. Jag har redovisat mina åsikter gällande Äbin 20240815 runt 15 tiden. Behöver det utvecklas? Har du problem med att jag har den erfarenheten. Har du en annan så är det ju så. Jag talar om min erfarenhet i frågan.
Mvh

Det hade varit intressant om du kunde utveckla lite vari felet ligger.

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#852847Det gå att läsa 15 augusti. Men felet enligt mitt sätt att se på saken. Röjer man bort tonvis med begärligt
bete för tidigt i ungskogsfasen. Då blir skadorna så klart stora på resterande ungskog. Det är inte raketforkning, jag har noterat detta sedan 1978.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#852848Skogsskötsel o de effekter / den utveckling den får, är o blir via de åtgärder man gör o får även de konsekvenser man bäddar för. Att jag aldrig haft några betesproblem av Älg på Tall, är för att det alltid funnits mer av det som varit mer begärligt. Välplanerat o genomfört !
Att jag inte röjer bort alternativen, skapar en balans o möjlighet för viltet, utan att jag tappar tillväxt på det jag önskar.
Skogsvård är lite som; - "En intuitiv känsla för sfäriska kroppars rörelse" ! Man behöver inte massor av utbildning för att få den ! Den; liksom finns i blodet !
Ögat, känslan o logiken gör skillnaden !

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Ove Lindberg skrev:Det gå att läsa 15 augusti. Men felet enligt mitt sätt att se på saken. Röjer man bort tonvis med begärligt
bete för tidigt i ungskogsfasen. Då blir skadorna så klart stora på resterande ungskog. Det är inte raketforkning, jag har noterat detta sedan 1978.

👍 👍 👍 👍 👍

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#852851Kanske ungefär som djuröga för en mjölkbonde?
Mvh

Användarvisningsbild

nyrjoh  
Axl skrev:Det blir ju väldigt konstigt att prata om Sverige som helhet. Det är ju inte direkt samma problematik i södra Sverige där man har täta stammar av dov, kron, rådjur, vildsvin och områden där man i stortsett bara har älg.

Det är ju inte så att minskningen av älgstammen har haft någon större effekt enligt äbin i norr jämfört med söder.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
nyrjoh skrev:

Det är ju inte så att minskningen av älgstammen har haft någon större effekt enligt äbin i norr jämfört med söder.

Eller så är det . . . o förbannad . . . ! Allt ligger ju som sagt i betraktarens ögon ! Eller hur vi VÄLJER att se, vad det för sanningen vi erbjuds ATT se ! Vem är utförare / bedömare av problemen ? Vem gynnar resultaten o varför ?

Axl  
Ove Lindberg skrev:Det gå att läsa 15 augusti. Men felet enligt mitt sätt att se på saken. Röjer man bort tonvis med begärligt

Jag missuppfattade dig, jag trodde det var metodiken i äbin som du tyckte var dålig inte skogsskötseln.

Användarvisningsbild

Knagge  
#852867Markbered lämna fröträd,Hugg ner fröträden efter 4-5 år.
Röj endast bort förväxande löv och barr när beståndet är ungt. Röj mellan snösmältning och lövsprickning.
Enkelställ först när beståndet är 4-6 m.
Har man följt dessa 5 råd brukar man få hyfsade tallföryngringar. 👍

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#852917Det finns konkreta nackdelar med ÄBIN men att som bl.a. jägarförbundet och flera forumister gör och förkasta hela arbetet är minst sagt osakligt.

Den enskilt största felanvändningen av äbin är att helt fokusera på siffran för årsskada. Vi har varit i ett läge här där siffran för årsskada legat stabilt på en för hög nivå medans siffran för oskadade stammar när beståndet växer ur beteshöjd stadigt förbättrat sig och nu ligger precis under nivån för godkänt på 7 av 10 oskadade.
Sedan kan man läsa ut en hel del annat som är av stort intresse, konkurrensstatus för RASE, andel föryngrat med tall och viktigast andel skog som är röjd.
När man år ut och år in läser att 80% är oröjt så är det lätt att sortera bort det ständiga skitsnacket att RASE röjs bort av de hemska skogsbolagen och att det är därför älgen betar tall.

Användarvisningsbild

Humlas  
#852923Viltbete är då inget problem överallt, sitter just nu och kikar ut över ett några år gammalt hygge fullt med obetade delikatesser som rönn, sälg och asp.

Älgen måste få beta tall om vintern, men tror vi att plantering av 2500 tallplantor per ha på ett kalt hygge kommer fungera så får vi skylla oss själva. Naturlig tallskog kommer inte till på det sättet.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).