Skogsnyheter

Skogsstyrelsen planerar att varsla drygt 10% av de anställda

43 inlägg 11279 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen planerar att varsla drygt 10% av de anstä

Badger  
#845097 Jo, det är själva poängen med reklam att få saker att låta bättre än va de är.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen planerar att varsla drygt 10% av de anstä

Lars Lundqvist SLU  
#845193
WarPeter skrev:Jag blev mest fascinerad över att det jobbar 800 personer på myndigheten.

Som jämförelse jobbar det bara ca 400-450 på Skogsfakulteten vid SLU, och här täcker verksamheten både forskning och utbildning inom allt från genetik, markkemi, skogsskötsel, planläggning, GIS och fjärranalys, teknologi, ekonomi, mm, så
Sen finns det en del liknande verksamhet vid Linnéuniversitetet och Skogforsk, som tillsammans har under 200 personer som sysslar med skogsbruk.

Så Skogsstyrelsen skulle även efter en bantning vara betydligt större än den samlade utbildningen och forskningen kopplad till brukad skog.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen planerar att varsla drygt 10% av de anstä

Fredrik Reuter  
#849756 Idag lade Skogsstyrelsen varsel på 97 tjänster. Det motsvarar ca. 12 % av arbetsstyrkan (800 st) på myndigheten.

Läs mer: https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... ppsagning/

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen planerar att varsla drygt 10% av de anstä

Hema  
#849775 Idiotiskt rent psykologiskt, tack för den semestern..

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen planerar att varsla drygt 10% av de anstä

Lars Lundqvist SLU  
#849777 Dålig personalpolitik.
På SLU har facken i många år fightats för att SLU aldrig skulle på örja övertalighetsärenden eller lämna uppsägningar precis före sommarsemester eller jul. Att man ändå ibland gör det beror på att ansvariga chefer vill slippa tänka på bekymret under sin ledighet, och struntar i att det innebär att personalen oroas under sin ledighet istället.

Svagt av Skogsstyrelsen.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen planerar att varsla drygt 10% av de anstä

Alvarsson  
#849778 Yes, usel personalpolitik!

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen planerar att varsla drygt 10% av de anstä

CJA  
#849780 Det tycker jag var en snäll tolkning Lars!
Min tro är att man brukar ge sådana besked precis före eller i början av en ledighet, för att slippa protester, tjafs och minskad produktivitet.
När ledigheten är över har personalen i regel mentalt bearbetat och accepterat förändringen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen planerar att varsla drygt 10% av de anstä

Lars Lundqvist SLU  
#849781 Cheferna vill oftast rensa undan allt viktig före sin semester, så dom kan släppa jobbet bättre. Jag har sysslat med fackliga frågor i 25 år så jag har varit med om en hel del såna här diskussioner. Även SLU har ju haft perioder av övertalighet.

Nyheten från SKS är för övrigt lite märklig. Varsel lämnas till facken, dvs arbetsgivaren förvarnar facken om att man har för avsikt att på sikt säga upp personal. Om man menar det som står så har man alltså inte ens påbörjat arbetet med att peka ut vilka verksamheter det gäller, vilka arbetsuppgifter som ska bort, osv. Att lömna varsel under semestern är ganska onödigt eftersom det sannolikt inte kommer att pågå några förhandlingar under sommaren. Det betyder att det verkliga arbetet startar i augusti och uppsägningar knappast sker förrän tidigast i september.

Så varför alls gå ut med det i media?

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen planerar att varsla drygt 10% av de anstä

CJA  
#849794 Lagen säger att varsel skall ske till Arbetsförmedlingen en viss minsta tid före driftinskränkningen. Orsaken är att arbetsförmedlingen skall kunna förbereda sig på ett ökande behov av deras tjänster.

För friställande av 26-100 personer, så är det 4 månader som gäller, och är det fler än 100, så är det 6 månader.

Att man valt att varsla just 97 personer indikerar att man vill undvika 6 månaders väntetid, och att vänta till efter semestern skulle ju göra att ärendet drar ut ännu mera på tiden.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen planerar att varsla drygt 10% av de anstä

Lars Lundqvist SLU  
#849795 Ja, men arbetsgivaren är också skyldig att löpande hålla de lokala facken informerade om planerade förändringar av verksamheten, vilket innebär att även det lokala facket ska få samma information vid samma tidpunkt. Det betyder hursomhelst att inget hönder just nu, förutom att många anställda får en oroligare semester.
Självklart spelar tiden roll ur kostnadssynpunkt, men eftersom många hos Skogsstyrelsen har lång anställningstid inom staten så har de väldigt lång uppsägningstid, dubbla mot LAS. Så en månad hit eller dit har liten relativ inverkan.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen planerar att varsla drygt 10% av de anstä

Ove Lindberg  
#849797 Hejsan. Jag undrar vad Skogsstyrelsens personal nuförtiden har för riktlinjer gällande arbetsuppgifter?

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen planerar att varsla drygt 10% av de anstä

Fredrik Reuter  
#857620 Nu dras varslet tillbaka. Det handlar om 97 tjänster som nu kan fortsätta inom Skogsstyrelsen. Detta efter att Regeringen lagt ett budgettillskott på 45 miljoner kronor i höstbudgeten.

Mer info hos Skogsstyrelsen: https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... -tillbaka/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen planerar att varsla drygt 10% av de anstä

Hood  
#857677 Jädra tur då kan det tas in nya slavar till Babylons sköka. 👎

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).