Skogsnyheter

SLU: Tillväxten i skogen minskat med 15 %

94 inlägg 11172 visningar 12 följer Svara, dela mm...  

Re: SLU: Tillväxten i skogen minskat med 15 %

jannee  
#875668Här nere i sydost hade vi 2024 mer eller mindre optimal väderlek för ALL gröda.
Gräset växte bra, skogen likaså, aldrig sett så långa toppskott.
Annars har vi under den senaste 20 års perioden haft milda vintrar, vilket gjort att den snö som kommit smält väldigt tidigt, vi har haft försommartorka. Inte så torrt eller varmt som 1956 och 1959 men annars har det varit ganska torrt.
2018 var en speciell vår, tidig snösmältning, inget regn och sedan en varm och torr sommar

Användarvisningsbild

HannuRöj  
jannee skrev:Är det verkligen statiskt säkerställt att tillväxten minskat med hela 15 %
Hur f*n kan man räkna ut och garantera detta ?
Har jag skog i ungskogsfarsen växer den med ett visst procenttal.
Har jag däremot snart avverkningsmogen skog växer den också med ett visst procenttal
Men rent kubikmässigt växer den avverkningsmogna skogen med betydligt fler % kubik
Kan det vara så "enkelt" att dagens skogar idag består till större delar av ungskog, därav att tillväxten i kubik blir lägre - ELLER ?
De stora stormar vi haft 2005 och senare har gjort att stora delar av det vuxna och halvvuxna skogen avverkats + all barkborreskog gjort att skogenens snittålder är betydligt lägre idag än den var innan 2005.
Detta borde påverka tillväxten i kubik, om man sedan räknar om det i % är bara för att lura den okunnige.

😀 Möjligtvis är det verkligen så enkelt.
Att tillväxten minskat 15% betyder inte att skogen växer 15% sämre. Ännu mindre betyder det att enskilda trän växer 15% sämre.

Rätt forskat men fel tolkat?
Kanske tom forskat hur kolbindning har etablerad? Tillväxten medeltalt per skoghektar varit helt relevant i så fall.
Själv klarar jag inte av att ta redo vad som egentligen forskat och hur.

👍 Jannee nämnde även kväven redan tidigare.
Kväveoxidutsläpp har kollapsat, vilket tidsmässigt korrelerar mycket bra med detta.
Svavelutsläppet också hade gödseleffekt, speciellt för gran.

Lättare grön barr i kronan numera -> minskat vindbelastning och svajning. Dubbeleffekt med vindförhållanden.

Användarvisningsbild

laguma  
Lars Lundqvist SLU skrev:Vilken torka? Nederbörden ökar generellt. Att sen sommaren 2018 blev ovanligt varm och hade mindre nederbörd i juli, det är bara naturlig variation.

Torkstress förutsätter torka, men om det inte varit ovanligt torrt sett över fler år, varför skulle då träden ha upplevt torkstress?

Såg det diagram du lade in för en tid sen om minskande vind. Nåt som jag missat.
Har funderat sen dess på orsaken, det enda jag kan tänka mig är att tempdifferensen mellan de tempererade zonerna och den arktiska luftmassan har enligt klimatforskningen minskat vilket skulle kunna vara en förklaring, vill understryka att det bara är en killgissning innan jag får på käften av någon.
Har min egen skog på 4-500 möh och jag kan lova at här kan det blåsa rejält.
Boniteterna på min mark ligger mellan G14- G27 bestånden med hög bonitet ligger där förekomst av rörligt markvatten och vind skyddat. De låga boniteterna ligger mer exponerade och på höjder där även Tall ingår.

Jag har svårt att se att enbart vind skulle förklara den uppmätta tillväxtminskningen även om jag inte utesluter den.
För samtidigt som vi kan konstatera att medelvinden har varit minskande så blev jag i går kväll påmind om att ämnet inte är okomplicerat.
Enligt prognoserna skulle det blåsa 4 m/s i går kväll, kl 21 00 drog vad som förmodligen var en tromb eller nån form av Våg rotor över vilket resulterade i vindar på över 25 m/s.
Detta är ett sk. mikro klimatologiskt fenomen som också borde inverka och som enligt mig tycks öka. (Västjämtland) Som SMHI:s mätningar inte fångar enligt egen utsago.
Jag är inte övertygad om att den totala mekaniska påverkan av vind har minskat däremot har den förändrats.
Vad gäller "Torkstress" så ser jag konsekvenserna av den och den korrelerar med temperatur vilket leder till följande fråga.
Om nederbördsmängderna har ökat och skogen INTE lider av torkstress.
Varför återspeglas inte detta i grundvattnen nivåerna?

En till fråga relaterad till "Torkstress". Detta tycks gynna Barkborren enligt vetenskapen.
Min fråga. Har det gjorts nån forskning i ämnet.
Självklart påverkar BB- angrepp tillväxten i de fall träden dödas, men har man kvantifierat tillväxtförlusten för de träd som angrips men som lyckas bekämpa angreppet till priset av minskad tillväxt?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
HannuRöj skrev:Kväveoxidutsläpp har kollapsat, vilket tidsmässigt korrelerar mycket bra med detta.
Svavelutsläppet också hade gödseleffekt, speciellt för gran.

Ja, jag håller nog med om detta. Kollade Krondroppsnätverket och både kväve och svavelnedfall (och därigenom utsläpp) har minskat kraftigt. Tittar man på bifogade kartor så är det stora förändringar på kort tid. Men det är nog en av flera anledningar i ett komplext system. Det finns ju så många ingångsvärden givet klimatförändringar med högre koncentration av koldioxid och förlängd växtsäsong, kväve- och svavelnedfall, förändrad nederbörd, avverkningstakt, större stormar/angrepp, geostrofisk vind (som diskuterats här det senaste) men kanske också ökade grot-uttag över tid?

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#875849Mer om detta finns också i tråden: Årsringsbredder visar på starkt minskad tillväxt i skogen?

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#875851Höjdtillväxten har inte minskat. Bara årsringsbredden.

Det finns inga studier som visar att förändrad näringstillgång skulle påverka bara årsringsbredd och inte höjdtillväxt. Däremot finns det flera studier som visar att minskad svajning minskar årsringsbredden men att höjdtillväxten inte påverkas eller rentav ökar.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#875857Höjdtillväxten tog definitivt stryk flera år efter torkåret 2018 i stora delar av Götaland. Kanske inte i de västliga delarna av Västra Götaland, Bohuslän och Halland men österut över höglandet och östra Götaland stod granarna och stampade i flera år med dålig höjdtillväxt ock korta skott. Det gällde granskog äldre än typ 20-25 år. Det var väldigt uppenbart och syntes överallt när man åkte runt i landskapet. Nu ser det bättre ut.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#875863Jag litar mer på analyser av RTs provträd än på anekdotiska subjektiva observationer

https://doi.org/10.1016/j.foreco.2022.120605

Användarvisningsbild

laguma  
#875865[quote="Lars Lundqvist SLU"]Jag litar mer på analyser av RTs provträd än på anekdotiska subjektiva observationer

https://doi.org/10.1016/j.foreco.2022.120605[/quote
Ifall du syftar på mitt inlägg så kan jag bara instämma.
Trodde att jag var tydlig vad gällde kuriosan.
Så då utelämnar jag dessa.
Hur korrelerar nederbördsmängder under växtperioden med en sjunkande grundvattennivån
Ifall inte tork stress är en faktor.
Finns info om detta?

Finns någon forskning angående tillväxtförluster pga stress. Av Bb angrepp på träd som inte nödvändigtvis dör av angreppet?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#875879Nej, jag syftade på Torbjörns.

Det är ont om studier av hur olika skador påverkar träds och bestånds tillväxt.

Grundvatten… når vi normalt med brunnar. Våra skogsträd har inte rötter på den nivån.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Lars Lundqvist SLU skrev:Jag litar mer på analyser av RTs provträd än på anekdotiska subjektiva observationer

https://doi.org/10.1016/j.foreco.2022.120605

OK, men hur ser höjdtillväxten då ut för gran 30+ år i Kalmar, Kronobergs, Jönköpings, Östergötlands, Blekinge, Värmlands, Örebro och Södermanlans län under 2018-2020 enligt RT?

jannee  
#875886Lars, jag orkar inte läsa igenom länken du hänvisar till.
Påstår verkligen undersökningen att tillväxten i skogen minskat med hela 15 %?
Att diametern i dag är smalare kan jag fullt förstå allt eftersom skogen står tätare och träden söker ljus.
Men att trädens TOTALA massa minskat med 15 % - är det verkligen så ?
Vår skog består idag inte alls av den mängd "morötter" som när jag övertog för styvt 50 år sedan - tvärtom träden är betydligt längre och smäckrare.
Jag har dessutom mer än fördubblat virkesförrådet och har svårt att inse att tillväxten avtagit.
Bara för att årsringarna är smalare behöver INTE tillväxten avtagit - tvärtom.
En morotagran är tjock men kort och har MASSOR av grova grenar, oftast till ingen nytta.
Menar eller påstår forskarna att fotosyntesen avtagit i.o.m. att det är mindre med grenar och barr.

Användarvisningsbild

Jl2  
#875887Hur ser du på inverkan av VPD, en del av dina kolleger verkar tro på att detta kan ha en inverkan på den minskade tillväxten.

Och om man lyssnar på dom som odlar i växthus verkar det vara en parameter för deras del som verkar vara viktigt.

Användarvisningsbild

laguma  
Lars Lundqvist SLU skrev:Nej, jag syftade på Torbjörns.

Det är ont om studier av hur olika skador påverkar träds och bestånds tillväxt.

Grundvatten… når vi normalt med brunnar. Våra skogsträd har inte rötter på den nivån.

Var kanske lite otydlig.
Jag menar. Om nederbördsmängderna ökar och torka inte är en tillväxtbegränsande faktor. Borde då inte grundvattennivån öka?
Såvida avrinningen ökar eller avdunstningen av nederbörd ökar?

Användarvisningsbild

laguma  
Jl2 skrev:Hur ser du på inverkan av VPD, en del av dina kolleger verkar tro på att detta kan ha en inverkan på den minskade tillväxten.

Och om man lyssnar på dom som odlar i växthus verkar det vara en parameter för deras del som verkar vara viktigt.

Skulle vila ha en förklaring på VPD, tror inte jag är den enda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).