SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsnyheter

Jämförelse mellan GFC och svensk skogsstatistik

48 inlägg 14254 visningar 5 följer Svara, dela mm...   

Re: Jämförelse mellan GFC och svensk skogsstatistik

r93  

Här är ett område bredvid Kalmar länssjukhus.

Klassas det med som skogsmark?

Elmia
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#764222 Det man måste ha med sig när man använder kartverktyget är att analysen är gjord för åren 2016 - 2018. Ortofoto som finns i vår karta kan ha bilder från säg 2010 tom 2022-07-15 (typ).

Området du refererar till går att hitta hos Lantmäteriet, bild nedan från 2016. Jag har inte personligen varit i området men det kan inte vara så att det är ett nybyggt område som tidigare hade skog? Bilden nedan verkar som att det är så.

TS

r93  
Fredrik Reuter skrev:Det man måste ha med sig när man använder kartverktyget är att analysen är gjord för åren 2016 - 2018. Ortofoto som finns i vår karta kan ha bilder från säg 2010 tom 2022-07-15 (typ).

Området du refererar till går att hitta hos Lantmäteriet, bild nedan från 2016. Jag har inte personligen varit i området men det kan inte vara så att det är ett nybyggt område som tidigare hade skog? Bilden nedan verkar som att det är så.

Jag förstår, men det blir ju ännu mer fel att blanda in att kommunerna bygger nytt och växer!

Hela mantrat i eran undersökning är att vi skogsägare skövlar skogen, vi ljuger om hur mycket eller lite vi hugger.

Att då blanda in nya bostadshus med tillhörande parkering bredvid ett sjukhus som skogsmark är ett riktigt lågvattenmärke!

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
r93 skrev:
Jag förstår, men det blir ju ännu mer fel att blanda in att kommunerna bygger nytt och växer!

Hela mantrat i eran undersökning är att vi skogsägare skövlar skogen, vi ljuger om hur mycket eller lite vi hugger.

Att då blanda in nya bostadshus med tillhörande parkering bredvid ett sjukhus som skogsmark är ett riktigt lågvattenmärke!

Fast kommuner är väl också skogsägare allt som oftast?
Om kommuner då ställer om tidigare skogsmark till bebyggd mark så ska det då enligt dig inte vara med i statistiken?

Vart du sedan hittar mantrat om att vår undersökning skulle anklaga skogsägare för att ljuga vet jag inte. Det var nog så långt ifrån vår andemening man kan komma.

Vi har helt enkelt gjort denna analys eftersom det inte verkar vara någon som gjort en tidigare. Med förhoppningen om att resultatet granskas och ifrågasätts på ett bra sätt. Ett bra sätt tycker vi kan vara att ex. Skogsstyrelsen, som ansvarig myndighet, gör en egen körning och återkommer med data. Då har vi mycket spännande resultat att diskutera och kommer troligtvis stå oss starkare mot nya externa fjärranalyser av svensk skog (som vi aldrig kommer ifrån numera).

TS

Tonjo  
#765088 Mycket intressant detta. Nu har jag mätt på ortofoto från 2020 på mitt eget. Enligt GFC skulle det vara 15,86 ha avverkat under denna tid, jag mäter till 11,98 ha vilket ger en överskattning (GFC) på 32,4%. Inte illa, eller???

r93  
Fredrik Reuter skrev:
r93 skrev:

Fast kommuner är väl också skogsägare allt som oftast?
Om kommuner då ställer om tidigare skogsmark till bebyggd mark så ska det då enligt dig inte vara med i statistiken?

Vart du sedan hittar mantrat om att vår undersökning skulle anklaga skogsägare för att ljuga vet jag inte. Det var nog så långt ifrån vår andemening man kan komma.

Vi har helt enkelt gjort denna analys eftersom det inte verkar vara någon som gjort en tidigare. Med förhoppningen om att resultatet granskas och ifrågasätts på ett bra sätt. Ett bra sätt tycker vi kan vara att ex. Skogsstyrelsen, som ansvarig myndighet, gör en egen körning och återkommer med data. Då har vi mycket spännande resultat att diskutera och kommer troligtvis stå oss starkare mot nya externa fjärranalyser av svensk skog (som vi aldrig kommer ifrån numera).

Jag skummade igenom artikeln snabbt, inte någonstans finner jag ordet kommun, bebyggelse eller liknande ord, däremot föryngringsavverkning, skärmställning och liknande finns.

Så nej, jag tycker inte kommuners byggen ska vara med i detta.

Mantrat om att vi skövlar skogen är lite brett vedertaget, men det är så jag personligen känner över hur forumet har blivit nu, att avverka skog är dåligt helt enkelt, att ni håller Ulf bakom ryggen är ett tydligt exempel.

Även om kritiken är riktad åt riksskogstaxen så skulle en oinsatt person läsa detta så kommer det tolkas som att vi skogsägare skövlar skogen, och mörkar, det är vi skogsägare som får klä skott för det här.

Men Ulf tycker ju att vi skövlar skogen & frågan är om du och Thorbjörn är av samma åsikt?

r93  
Tonjo skrev:Mycket intressant detta. Nu har jag mätt på ortofoto från 2020 på mitt eget. Enligt GFC skulle det vara 15,86 ha avverkat under denna tid, jag mäter till 11,98 ha vilket ger en överskattning (GFC) på 32,4%. Inte illa, eller???

Jag har efterlyst områden som är nära eller ganska nära, ett eller två tror jag har kommit upp i tråden, horribelt dåligt!

Artikeln stämmer ju helt enkelt inte!

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Fredrik Reuter skrev:Om kommuner då ställer om tidigare skogsmark till bebyggd mark så ska det då enligt dig inte vara med i statistiken?

Nej.
Du anmäler inte föryngringsavverkning för mark som ändrar markanvändning och RT registrerar det inte som skogsmark.

Så er analys tar alltså med ändrad markanvändning som föryngringsavverkning? Där har ni ett systematiskt fel.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
r93 skrev:Jag skummade igenom artikeln snabbt, inte någonstans finner jag ordet kommun, bebyggelse eller liknande ord, däremot föryngringsavverkning, skärmställning och liknande finns.

Så nej, jag tycker inte kommuners byggen ska vara med i detta.

Ok, men jag vidhåller att det måste vara med och det är ur ex. perspektivet med LULUCF. Det är ju också detta som Riksskogstaxeringen mäter.

r93 skrev:Mantrat om att vi skövlar skogen är lite brett vedertaget, men det är så jag personligen känner över hur forumet har blivit nu, att avverka skog är dåligt helt enkelt, att ni håller Ulf bakom ryggen är ett tydligt exempel.

Även om kritiken är riktad åt riksskogstaxen så skulle en oinsatt person läsa detta så kommer det tolkas som att vi skogsägare skövlar skogen, och mörkar, det är vi skogsägare som får klä skott för det här.

Men Ulf tycker ju att vi skövlar skogen & frågan är om du och Thorbjörn är av samma åsikt?

Du får givetvis ha din åsikt men jag tycker du hamnat så snett man kan hamna.

Skogen ska brukas, på bästa sätt utifrån gällande förutsättningar.
Skogsägarna ska ha en god lönsamhet.
Skogsentreprenörer ska ha en god lönsamhet.
Samtidigt måste vi tillåtas att diskutera vitt och brett om skogen, jag tror det är då man blir som smartast och mest lättfotad. Det borgar för att skogsägare och skogsentreprenörer mår bra och då gör också landsbygd och nationen i stort det också.

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Lars Lundqvist SLU skrev:
Fredrik Reuter skrev:Om kommuner då ställer om tidigare skogsmark till bebyggd mark så ska det då enligt dig inte vara med i statistiken?

Nej.
Du anmäler inte föryngringsavverkning för mark som ändrar markanvändning och RT registrerar det inte som skogsmark.

Så er analys tar alltså med ändrad markanvändning som föryngringsavverkning? Där har ni ett systematiskt fel.

Jämförelsen mot Skogsstyrelsens data är underordnad i analysen. Vi märkte redan tidigt att Skogsstyrelsens statistik var lite fladdrig.

Men vi måste kunna jämföra mot Riksskogstaxeringen. Det är ju denna som är grund till Sveriges klimatrapportering och LULUCF. Eller menar du att RT inte räknar ändrad markanvändning och därigenom inte skickar med detta i LULUCF?

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#765153 Det redovisas inte som skogsmark. RT redovisar ägoslag och där finns bebyggd mark och övrig mark. Avverkning gäller avverkning på produktiv skogsmark.

Den skogsmark som omvandlas "försvinner" på så vis att virkesförrådet där försvinner men det är inte en del av den areal som slutavverkas.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#765161 Snarare ”avskogning”…?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#765168 Nej, ändrad markanvändning är bara det. Ändrat ägoslag.

Tonjo  
#765428 Ändrad markanvändning får du även när du omvandlar skogsmark till jordbruksmark.

HOL  
#766066 Om GFC´s förändringskartor
- Exakt hur University of Maryland (UMD) gör sina GFC förändringskartor är mig veterligen inte dokumenterat, trots artiklar i prestigefyllda tidskrifter som Science, därmed så är inte deras analys någon vetenskapligt veriferad metod, men det är ändå en värdefull global översikt
- UMD medger (på GFC hemsida och vid e-mail konversation) att de "förbättrat förändringsanalyserna" vid ett flertal tillfällen sedan 2012
- För Sveriges del medför denna "förbättring" att många små luckhuggningar kommit med (bra), men även många gallringar (mindre bra)
- Om en gallring kommer med som "forest loss" verkar bero mycket på stickvägarnas riktning, vilket är logiskt, marken på stickvägar i nord-syd blir lättare solbelysta mitt på dagen när satelliten passerar än stickvägar i öst-väst.
- Som visas i tråden så har jag också lagt märke till att en del tätorsutbyggnad, avverkning på sommarstugetomter, etc, kommit med som förändringar i GFC´s kartor, vilket inte är förvånande

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).